پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام سجاد (ع) دعا‌ها و مناجات‌های زیادی از خود برای شیعیان و مسلمانان به یادگار گذاشته است.

محمد رضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره دوران و عصر امام سجاد (ع) گفت: امام زین العابدین (ع) در دوران رویدادهاى سیاسى که در تکوین امّت اسلام و ترسیم خطوط و ویژگی هاى تاریخى آن نقش بسزایى داشتند، قرار گرفته بود.

او با بیان اینکه امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری به دنیا آمدند، اظهار کرد: ایشان خانه امیر مؤمنان امام على علیه السلام دیده به جهان گشوده بود و در آن هنگام امام على مبارزه‌اى تلخ با دشمنان اسلام در جمل و صفیّن و نهروان را آغاز کرده بود و پدر حضرت سجّاد، امام حسین، در آن روزگار علاوه بر همکارى با پدرش در اداره امور مسلمانان، فرماندهى سپاه اسلام را نیز بر عهده داشت.

عبیات افزود: بى گمان این رویدادهاى سهمگین که تا امروز نیز پس از گذشت چهارده قرن در محیط ما تأثیر داشته، در شخصیّت این مولود بزرگوار، اثر شگرفى از خود بر جاى نهاد چرا که این برهه پر آشوب با قتل خلیفه سوّم تؤام بوده و از پى آن بنى امیّه به خونخواهى عثمان برخاستند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه بسیاری از روایت‌های تاریخی از جمله روایتی که علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار  جلد ۴۶، صفحه ۸ بر این موضوع اشاره دارند که مادر حضرت امام سجاد (ع) و همسر امام حسین (ع) شهربانو دختر یزدگرد شاه ایران بوده است، بیان داشت: امام سجّاد ۷ ساله بود که پدر بزرگش، امیرمؤمنان علیه السلام در محراب مسجد کوفه به شهادت رسید.

او تصریح کرد: پس از چند ماه از شهادت امام علی (ع) اهل بیت به مدینه بازگشتند، جایى که على بن الحسین در خانه‌هاى آکنده از بوى خوش پیامیر صلى الله علیه و آله رشد کرده بود و در آن هنگام، امام ۱۷ ساله بود که عمویش امام حسن مجتبى علیه السلام را با زهر به شهادت رساندند.

محمدرضا سلمانی عبیات اذعان داشت: امام سجّاد علیه السلام در سایه پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام، نقش رهبرى را در رویاروئى با ارتداد جاهلیّت مآب اموى را تجربه مى‌کرد.

او ادامه داد: بسیاری از مصادر ب تاریخی تاکید دارند که امام سجاد علیه السلام در واقعه کربلا حاضر بوده و از نزدیک تمام جزئیات این اتفاق بزرگ دیده و بررسی کرده است و به علت بیماری آنگونه که شیخ مفید در کتاب الارشاد جلد ۲ صفحه ۲۳۱ آورده است ایشان به دلیل بیماری نتوانسته در میدان جنگ حاضر شود چرا که بیماری ایشان به گونه‌ای بوده است که توان ایستادن و یا حضور را بر روی پا‌های خود نداشته اند.

سلمانی عبیات گفت: این نکته شایان توجه است که بسیاری از روایت‌های واصله در خصوص روز عاشورا توسط ایشان نقل شده و یکی از مهمترین راویان اتفاقات روز عاشورا حضرت امام سجاد علیه السلام می‌باشد.

او بیان داشت: به راستی که امام سجاد علیه السلام یکی از مهم‌ترین اشخاصی است که توانست پیام مهم امام حسین علیه السلام در انقلاب بزرگ آن حضرت را به گوش تمام جهانیان برساند و سفر آن حضرت که به اسارت از سمت کوفه تا دمشق از دمشق تا سرزمین مدینه ادامه داشت شرایط بسیار خوبی را برای ابراز پیام مهم امام حسین در روز عاشورا به جهانیان ایجاد کرد و ایشان همواره بر این نکته تاکید داشتند که پدر شهیدش می‌فرمود من رأى منکم سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ولم یغیّر علیه بقول أو فعل کان حقاً على الله أن یدخله مدخله»، «والله لا أعطیکم بیدی إعطاء الذلیل ولا أقرُّ لکم إقرار العبید» إنّی لا أرى الموت إلاّ سعادة والحیاة مع الظالمین إلاّ برماً!

عبیات اظهار کرد: کیفیت پاسخگویی آن حضرت به شخصیت لعین ابن زیاد در کوفه و پاسخ‌های دندان شکن و خطبه‌های قراء حضرت در کوفه خطاب به مردم کوفه نشان‌دهنده اهمیت جایگاه ایشان در رساندن پیام امام حسین ع به جهانیان دارد.

او گفت: بی شک یکی از مهمترین اقدامات آن حضرت در این خصوص ارائه خطبه مهم ایشان در خصوص معرفی خود و خانواده و اهل بیت پیامبر ص و معرفی جایگاه آنان د است که در مسجد اموی و در مقابل سران بنی امیه و به ویژه ارائه شد و موجب شد تا آنچه که از تبلیغات گسترده برای سرپوش گذاشتن بر شهادت امام حسین و یاران باوفایش داشتند از بین رفته و طومار بنی امیه در هم پیچیده شود.

سلمانی عبیات اذعان داشت: در طول امامت امام سجاد علیه السلام و در زمانی که آن حضرت ردای سبز امامت را بر تن داشت دورانی بود که در حال اضمحلال بنی امیه و مروانیان و تبدیل به بنی عباس در حال قدرت گرفتن بود و این فضا را مهیا کرده بود تا آن امام از طریق ایراد دعا‌های پر معنی مهم و ارزشمند به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و اصول اعتقادی شیعه و اهل بیت پیامبر بپردازند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.