امام باقر(ع) گنجینه ای از علم و فضایل بی نهایت در تاریخ اسلام

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام محمد باقر(ع) نخستین نوه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و گنجینه ای از علم و فضای بی نهایت در تاریخ اسلام است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به میلاد پر برکت امام محمد باقر (ع) در نخستین روز ماه مبارک رجب گفت: امام باقر علیه السلام به گونه‌ای برای اهل‌بیت نو و جدید بود، چرا که ایشان نخستین مولودی بود که از به عنوان نوه دو امام یعنی امام حسن(ع) و امام حسین (ع) شناخته می‌شد.

او با بیان اینکه امام باقر علیه السلام از پدر و مادری علوی بود، افزود: مادری ایشان فاطمه فرزند امام حسن علیه السلام است که شخصیتی والا دارد و جایگاه ارزشمند را دارا بود و پدر ایشان نیز امام زین العابدین و سید الساجدین امام سجاد علیه السلام است.

سلمانی عبیات ولادت امام باقر(ع) را در نخستین روز ماه رجب سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره دانست و اظهار کرد: زیباترین نشانه‌های فکر و علم در تاریخ اسلام بدون شک امام محمد باقر (ع) است که فضایل و جایگاه های علمی زیادی را به خود اختصاص داد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه ایشان همچون معلمی بزرگ برای انقلاب ارزشمند علمی که بنا نهاده شده بود، است، بیان داشت: به گونه ای که علما و فقها و راویان حدیث بسیار زیادی به سمت ایشان رفته و درس‌ها و سخنان ایشان بهره های فراوانی گفتند از آن امام همام فقها و راویان حدیث وات زیادی در زمینه های فقه و علوم اسلامی نقل کرده اند.

او با اشاره به دوران کودکی آن امام همام افزود: امام محمد باقر علیه السلام در ابتدای کودکی خود با فاجعه کربلا مواجه گردید و از نزدیک شاهد ظلم بزرگ بنی امیه به اهل بیت بوده است ایشان تنها شهادت نزدیکان و بزرگان دین خود را دید بلکه شهر به همراه با بانوان حرم آل الله به اسارت برده شد.

این نویسنده تاریخ تشیع و امامت با بیان این نکته که واقعه حره از دیگر وقایع مهم زندگی امام باقر(ع)است، اذعان داشت: در ابتدای نوجوانی امام با واقعه حره مواجه شد که یکی از اتفاقات مهم و فاجعه آمیز در طول تاریخ اسلام است واقعه ای که در آن سپاه اموی با حمله به مدینه منوره تعداد زیادی از راویان حدیث و بزرگان دین را به شهادت رسانید و حرمت بانوان به نوامیس مسلمین هتک کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام از امام باقر (ع) به عنوان نخستین موسس فقه شیعی یاد کرد و ادامه داد: فقهی که نشانه های مختلفی در نوآوری دینی و اصالت احکام و دقت در استخراج احکام را داشت از امام باقر علیه السلام و مکتب فقهی و علمی ایشان سرچشمه می گیرد که بعدها توسط امام جعفر صادق علیه السلام گسترش و توسعه چشمگیری یافت.

محمدرضا سلمانی عبیات روایت نقل شده از امام باقر علیه السلام را دارای گستردگی فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: روایت نقل شده از ایشان نه تنها در زمینه فقاهت خلاصه شده بلکه مجموعه‌ای از روایت اخلاقی و آداب رفتاری از ایشان نقل شده که به حق می توان از آن ها به عنوان راه های تربیت اخلاقی و اسلامی نام برد.

او در توضیح این موضوع که اهمیت فعالیت های فکری و علمی امام باقر علیه السلام در زمان بنی امیه چه جایگاهی دارد، بیان کرد: در خصوص اهمیت فعالیت‌های فکری و علمی امام باقر علیه السلام این موضوع را زمانی در می یابیم که می بینیم فعالیت های فرهنگی و علمی ایشان در زمانی بوده است که جهان اسلام با مجموعه‌ای از انقلاب ها و جنبش‌های مبارزه طلبانه روبرو بوده است امام باقر علیه السلام در مواجهه با این جنبش های مسلحانه از آن ها به طور کلی جدا شد و به کار علمی و تخصصی دین پرداخت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.