امام هادی (ع) گوهری بی بدیل در تاریخ اسلام ناب محمدی

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام هادی (ع) نقش مهمی در زمینه توسعه فرهنگ و آموزش مبانی اسلام ناب محمدی به جامعه مسلمین داشت.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره شهادت امام هادی (ع) در ۳ رجب، گفت: امام هادی (ع) نقش مهمی در زمینه توسعه فرهنگ و آموزش مبانی اسلام ناب محمدی به جامعه مسلمین داشت.

او با بیان اینکه زمان امامت امام هادی (ع) با خلافت بنی عباس همزمان شده بود بیان داشت: ایشان همچون پدران بزرگوارش در محاصره و زیر نظر شدید حکومت قرار داشت به گونه‌ای که می‌توان این دوره را یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین دوره‌ها در جهت مراقبت شدید از ائمه توسط حکومت توصیف کرد.

سلمانی عبیات اظهار کرد: همزمانی دوره خلافت متوکل عباسی با بخش گسترده‌ای از زمان امامت امام هادی نشانه این سخت‌گیری‌ها بود، چرا که در طول تاریخ متوکل جزوه شقی‌ترین خلفای بنی عباس شناخته می‌شود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در خصوص ویژگی‌های متوکل عباسی باید گفت که او فردی ناصبی زیرک و در عین حال دشمن اهل بیت علیهم السلام بود و همواره سعی می‌کرد، همبستگی شیعیان را کاهش داده و با محدود کردن زیارت حضرت سیدالشهدا و سایر ائمه در پی کاهش انس و الفت شیعیان بود.

این نویسنده تاریخ اسلام عنوان کرد: متوکل عباسی اقدامات گسترده‌ای را در زمینه کاهش مراودات اجتماعی امام هادی علیه السلام انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر اجباری مکان زندگانی آن امام همام از مدینه منوره به سامرا اشاره کرد.

عبیات گفت: متوکل عباسی با این اقدام در پی آن بود که آن امام را اولاً از مرگ و تشییع و شیعیان جدا کرده و ثانیاً امکان نظارت جدی بر ایشان را فراهم آورد.

وی با اشاره به فعالیت‌های امام هادی علیه السلام در زمان حصر و نظارت شدید، بیان کرد:، اما در عین حالی که آن خلیفه عباسی شرایطی سخت را برای امام ایجاد کرده بود که امام به رسالت مهم خود در زمینه انتشار معارف دینی و تبیین جایگاه مهم امامت و ولایت به خوبی عمل می‌کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام هادی علیه السلام در عین حال در مقابل فرقه‌ها و مذاهب نو بنیاد و به اعطای آن‌ها ایستادگی کرده و آن‌ها را با اسناد مبرهن پاسخ می‌داد.

وی اضافه کرد: جایگاه امامت و ولایت امام هادی برای امت اسلامی آنگاه اهمیت خود را نمایان می‌کند که ایشان در زمانی به مقام رفیع امامت امت پس از پدر بزرگوارشان رسیدند که تنها ۸ سال داشتند.

عبیات گفت: موضوع رسیدن به مقام امامت در کودکی از زمان امام جواد آغاز شد و در عین حال و در دوران امام هادی علیه السلام نیز ادامه پیدا کرد و در زمان امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به اوج خود رسید.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه امام هادی علیه السلام در طول حیات پربرکت خود با ۷ خلیفه‌ی عباسی همزمان بود اظهار کرد: ایشان در سال ۲۱۲ و یا به نقلیر۲۱۴ هجری قمری به دنیا آمد و در سال ۲۲۰ هجری به شهادت رسید.

او افزود: امام هادی(ع) پس از گذشت یکسال از خلافت معتز در سامرا مسموم شده و به شهادت رسید و جسم پاک حضرت، در سامرا در خانه مسکونی حضرت مدفون گردید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.