معرفی چند بازی قدیمی کرمانشاهی

رییس موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و مسوول ثبت آثار ملی و معنوی این اداره کل گفت : بازی «پلان» یکی از بازی‌های منطقه است .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه اکرم طهماسبی رییس موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و مسوول ثبت آثار ملی و معنوی این اداره کل گفت : بازی «پلان» یکی از بازی‌های منطقه است که هم در قالب پرونده طلب باران و هم بصورت یک بازی به ثبت ملی رسیده است.

او گفت : با استفاده از هفت سنگ متوسط و با ۲ گروه این بازی انجام می‌شود که با یک سنگ باید با فاصله مشخص به این سنگ‌ها پرتاپ شود تا به هدف بخورد.

او با اشاره به ثبت ملی ورزش «زوران» به نام کرمانشاه، افزود: زوران نوعی کشتی سنتی و پهلوانی است، ولی با قوانین محلی که هم اکنون جایگاهی پیدا کرده و هر ساله مسابقاتی در استان کرمانشاه در خصوص بازی زوران برگزار می‌شود.

طهماسبی به بازی «قارن توپان» اشاره کرد و افزود: این بازی هم اکنون در روستای «زردویی» در شهرستان پاوه انجام می‌شود.

او گفت: این بازی با حضور ۲ گروه انجام می‌شود؛ به این شکل که «قارن» چوبی است با ابعاد و اندازه مشخص به همراه یک توپ که به اندازه یک مشت دست می‌باشد؛ گروه اول باید که شروع کننده بازی هستند باید با چوب قارن به توپ بزنند و گروه مقابل توپ را دریافت و فرار کنند تا به جای مشخص برسند و تیم شروع کننده مانع کار شوند.

رییس موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و مسئول ثبت آثار ملی و معنوی همچنین گفت: بازی‌های بومی در شرایط فعلی بهترین جایگزین فضای مجازی خواهد بود و از طرفی از آداب و سنن گذشتگان که به‌عنوان یک میراث ناملموس که برای ما به یادگار مانده است، صیانت می‌کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار