کاربرد‌های اینترنت اشیاء در تحول آموزش

اینترنت اشیاء می‌تواند دستاورد‌های بزرگی را برای کارآیی و کنترل بیشتر در خانه، مدرسه و محیط کار فراهم آورد. در این گزارش به کاربرد اینترنت اشیاء در بخش آموزش پرداخته‌ایم.

کاربرد‌های اینترنت اشیاء در تحول آموزشبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اینترنت اشیاء و اتصال دستگاه‌ها به اینترنت، در حال تبدیل بخش‌های مختلفی از زندگی روزمره ما هستند. یکی از کاربرد‌های آشکار اینترنت اشیاء، بخش آموزش است.

اینترنت عمیقاً در مدارس نفوذ کرده است، و یادگیری الکترونیکی به یک رویه رایج در سیستم مدارس آمریکا تبدیل شده است. کاربرد‌های اینترنت اشیاء در آموزش‌وپرورش بیشمار است، اما از طرفی پیامد‌هایی نیز به دنبال دارد.

ظهور فناوری تلفن همراه و اینترنت اشیاء به مدارس این امکان را می‌دهد تا امنیت محیط دانشگاه‌های خود را بهبود بخشند، منابع کلیدی را پیگیری کنند و دسترسی به اطلاعات را تقویت کنند. معلمان حتی می‌توانند از این فناوری به‌جای برنامه‌های سنتی گذشته، برای ایجاد "برنامه‌های درسی هوشمند" استفاده کنند.

در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از کاربرد‌های اینترنت اشیاء در بخش آموزش پرداخته‌ایم.

تأثیر فناوری و اینترنت اشیاء بر آموزش

طبق تخمین یک شرکت تحقیقاتی، ۸۳،۲ درصد از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله تلفن هوشمند دارند. علاوه بر این، ۷۳ درصد والدین که بچه‌های بین ۱۱ تا ۱۳سال دارند، گفته‌اند آن‌ها دارای تلفن هوشمند هستند و ۳۱ درصد والدین که بچه‌های آن‌ها بین ۶ تا ۱۰ سال دارند، گفتند آن‌ها تلفن همراه هوشمند دارند.

باوجوداین پایه و اساس دیجیتالی، می‌توان فهمید که چگونه اینترنت اشیاء برای تغییر بنیاد در آموزش‌وپرورش، آماده شده است. دانش‌آموزانی که از دستگاه‌های تلفن همراه خود در کلاس استفاده می‌کنند می‌توانند کار‌هایی مانند یادداشت‌برداری، بررسی برنامه درسی و تحقیقات شان را به‌طور خودکار انجام دهند.

در مورد مدارس، بیشترین مزایای اینترنت اشیاء افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی است. مدارسی در ایالت اوهایو وجود دارند که هرساله با استفاده از یک سیستم مبتنی بر وب که تمام تجهیزات مکانیکی داخل ساختمان‌ها را کنترل می‌کند، حدود ۱۲۸هزار دلار پس‌انداز می‌کنند.

همچنین با سرمایه‌گذاری مدارس در منابع قابل‌استفاده مجدد مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، پس‌انداز ادامه می‌یابد. یک مدرسه متوسط سالانه حدود ۲۰۰هزار دلار برای کاغذ خرج می‌کند، اما فناوری قابل‌استفاده مجدد، آن هزینه را به‌طور کامل از بین می‌برد.

ازآنجاکه مدارس بیشتری درحال به‌کارگیری این فناوری هستند، انتظار می‌رود که "مدارس هوشمند" بیشتری در سراسر ایالات متحده ظاهر شوند تا اینکه استانداردی برای آموزش آمریکا باشد.

اینترنت و آموزش عالی

اینترنت اشیاء می‌تواند فرآیند آموزش را در اوایل مهدکودک شروع کند و تا کلاس دوازدهم ادامه دهد، اما شاید بیشترین تأثیرات در آموزش عالی رخ دهد.

دانشجویان، به‌ویژه در کالج، به‌طور فزاینده از کتاب‌های کاغذی به سمت تبلت و لپ‌تاپ می‌روند. آن‌ها با داشتن تمام اطلاعات لازم می‌توانند دروس را یاد بگیرند و تجربه تقریباً یکسانی در خانه و کلاس خود داشته باشند.

این روند علاوه بر اینکه راحتی بیشتری را برای دانشجویان فراهم می‌کند، همچنین تدریس را برای اساتید کارآمدتر می‌کند. رویه جاری فناوری متصل به این معناست که مربیان نیازی به نمره دادن روی کاغذ و یا انجام سایر کار‌های روزمره ندارند.

در عوض، اساتید می‌توانند روی آموزش‌های واقعی و شخصی که بیشترین ارزش را برای دانشجویان خود دارند، متمرکز شوند. دستگاه‌های متصل به فضای ابری، به اساتید این امکان را می‌دهند که داده‌هایشان را در مورد دانش آموزان خود جمع‌آوری کرده و سپس تعیین کنند که کدام‌یک از آن‌ها به بیشترین توجه و مراقبت فردی نیاز دارند. این آمار همچنین به معلمان اجازه می‌دهد برنامه‌های درسی خود را برای کلاس‌های آینده به‌درستی تنظیم کنند.

در خارج از کلاس، دانشگاه‌ها می‌توانند از دستگاه‌های متصل استفاده کنند تا دانشجویان، کارمندان و منابع و تجهیزات خود را تحت نظارت قرار دهند که موجب کاهش هزینه عملیاتی و درنهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه همه افراد می‌شود؛ و این قابلیت‌های نظارتی همچنین باید به دانشگاه‌هایی امن‌تر منتهی شود. به‌عنوان‌مثال، دانشجویان می‌توانند اتوبوس‌های متصل برای انتقال دانشجویان به دانشگاه را ردیابی کنند و برنامه‌های خود را مطابق با آن تنظیم کنند، که این امر مانع از گذراندن غیرضروری زمان در مناطق خطرناک می‌شود.

کاربرد‌های اینترنت اشیاء در آموزش

مهم‌ترین نمونه از یک شرکت فناوری که به مدارس ورود کرد، شرکت SMART است که در سال ۱۹۹۱، با اولین تخته تعاملی جهان پیشگام شد. تخته‌های این شرکت نحوه تعامل معلمان و دانش آموزان در کلاس را با دور کردن دروس از تخته‌های گچی که چندین دهه بر آموزش حاکم بود، تغییر دادند.

امروزه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بسیاری در حال توسعه خدمات و برنامه‌هایی هستند که در کلاس استفاده می‌شوند.

برای مثال ClassDojo، یک برنامه آموزشی است که از طریق فروشگاه اپل و گوگل پلی قابل دانلود می‌باشد. این نرم‌افزار به والدین اجازه می‌دهد تا کار‌های مدرسه دانش آموزان را از طریق عکس و فیلم مشاهده کنند. این برنامه در اکثر مدارس آمریکا و نیز ۱۸۰ کشور استفاده می‌شود و پیام‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار به ۳۵ زبان ترجمه شوند.

اینترنت اشیاء تحول در شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان و دولت‌ها را شروع کرده است. ابزار‌ها و فناوری‌های نوظهور مانند بلندگو‌های هوشمند، یادگیری ماشینی و شبکه ۵ G، می‌توانند دستاورد‌های بزرگی را برای کارآیی و کنترل بیشتر در خانه، مدرسه و محیط کار فراهم آورند.

گفتنی است بازار اینترنت اشیاء سرعت رشد بسیار خوبی دارد و تا سال ۲۰۲۶ سالانه به بیش از ۳ تریلیون دلار می‌رسد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.