پاک کردن لکه جوهر از روی فرش با ۴ روش کاربردی

پاک کردن جوهر از روی فرش ممکن است کمی سخت باشد و فرد را با چالش‌هایی روبرو کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که می‌دانید تمیز نگه داشتن فرش کار ساده‌ای نیست. فرش به دلیل دارا بودن سطح وسیع اغلب در معرض لکه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. یکی از این لکه ها، لکه جوهر است. اگر به دلایلی فرش خانه شما در اثر جوهر لک شد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه مطلب برای شما آورده شده کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که انتخاب مؤثرترین روش تمیز کردن تا حد زیادی به نوع جوهر، اندازه لکه، الیاف و جنس فرش شما بستگی دارد. برای آشنایی با روش‌های پاک کردن جوهر از روی فرش مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

روش اول) اگر سطح فرش با جوهر لک شده، روی قسمت لک شده کمی ماست بریزید و سپس ماست را با قاشق جمع کنید، این کار را چند بار تکرار کنید تا ماست جوهر را کاملا جذب کند. البته این دستور برای لکه‌های تازه کاربرد دارد.

 

روش دوم) در این روش می‌توانید از شوینده‌های ملایم مثل شامپو بچه و یا پاک کننده‌های طبیعی مثل آبلیمو استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا دستمال را برداشته و روی لکه قرار دهید و سپس بردارید. توجه داشته باشید، فقط ضربه بزنید و اصلا دستمال را روی لکه نمالید تا لکه پخش نشود. این کار را چند بار انجام دهید به این ترتیب مقداری از جوهر جذب دستمال می‌شود (البته درمورد لکه‌های تازه این کار مفید است).

سپس مقدار کمی شوینده ملایم مثل شامپو بچه روی سطح لک شده بریزید و مرحله قبل (یعنی گذاشتن دستمال روی لکه و برداشتن آن) را تکرار کنید این کار را نسبت به مقدار و حجم لکه آنقدر ادامه دهید که لکه کمرنگ یا بی رنگ شود. سپس کمی آب گرم را روی سطح لک شده اسپری کنید و پاک کردن لکه را با دستمال ادامه دهید با انجام این مراحل می‌توانید به سادگی اثر جوهر روی فرش را تا حد زیادی کم کنید.

 

روش سوم) ابتدا با یک کاغذ خشک کن لکه تازه را کم رنگ کرده سپس با استفاده از یک اسفنج که با شیر مرطوب شده لکه را بردارید. سپس با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده باقی مانده مواد را بردارید.

 

روش چهارم) برای لکه‌های کمی قدیمی می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در ۲ فنجان آب گرم مخلوط کنید و یک دستمال تمیز یا یک اسفنج را درون محلول بزنید و روی لکه جوهر بکشید تا محلول جذب فرش شود، دوباره دستمال را روی لکه بکشید تا لکه از بین برود. یک پارچه تمیز دیگر را با آب سرد خیس کنید و محل لکه را تمیز و سپس خشک کنید.

 

نکات و توصیه‌هایی برای پاک کردن جوهر از روی فرش

۱. اولین قدم این است که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پاک کردن لکه جوهر اقدام کنید. هرچه جوهر خشک‌تر شود، پاک کردن آن دشوارتر است.

 

۲. همیشه قبل از مقابله با لکه، با مواد شیمیایی که نسبت به استفاده از آن‌ها تردید دارید بهتر است در ابتدا یک ناحیه کوچک تاثیر آن را آزمایش کنید.

 

۳. توجه داشته باشید، برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش مخصوصا فرش‌های دستباف از پاک کننده‌های صنعتی به خصوص الکل و استون استفاده نکنید، چرا که ممکن است باعث از بین رفتن رنگ بافت‌های فرش شود. برای این کار بهتر است از شوینده‌های ملایم مثل شامپو فرش، شامپو بچه یا پاک کننده‌های طبیعی مثل آبلیمو و سرکه سفید استفاده کنید.

 

۳. در صورتی که لکه‌ای در روی فرش ایجاد شد، علاوه بر پاک کردن لکه از روی فرش، مایعاتی که به پشت فرش رسوخ کرده را باید تمیز نموده و پشت فرش را در معرض هوا قرار داده تا مانع از ایجاد کپک شود و از پوسیدگی فرش جلوگیری شود.

 

۴. قبل از انتخاب هر گونه روشی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش، راهنمای پشت فرش را مطالعه کرده و از آن کمک بگیرید.

 

 

منبع: رنگ وارنگ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
من برای لک فرش که جوهر سیاه ریخته بود از کمی وایتکس با شوما استفاده کردم، عالی بود اخرشم یه پارچه نمدار زدم پاک پاک شد