گور رؤیای آمریکایی

اقدام عجیب مقامات نیویورک در دفن دسته‌جمعی اجساد قربانیان کرونا موجی از وحشت را در ایالات‌متحده به راه انداخت.

گور رؤیای آمریکاییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا در چند روز گذشته باز هم افزایش یافت و با عدد 468895 در مرز نیم میلیون نفر قرار گرفت. تعداد تلفات هم براساس ادعای دولت آمریکا به 16697 نفر رسید. با این حال اما آنچه در روزهای گذشته در لابه‌لای صدها خبر و تحلیل اوضاع کرونا در دنیا رنگ و بوی نژادی به خود گرفت، حجم بالای ابتلای سیاهپوستان یا به عبارت بهتر رنگین‌پوستان آمریکایی به کرونا بود. بعد از سیاهپوستان، اقلیت آمریکای لاتینی‌ها بیشترین آمار تلفات کرونا در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع بیش از هر زمان و بهتر از هر مطالعه‌ای تبعیض نژادی و فاصله طبقاتی، بی‌عدالتی و وضعیت توزیع فقر در آمریکا را نشان می‌دهد.
به گزارش «وطن امروز»، در ایالت ایلینویز در حالی که فقط ۱۵ درصد ساکنان این ایالت را رنگین‌پوستان تشکیل می‌دهند، ۴۲ درصد تلفات کرونا از میان این افراد است. در لوییزیانا در حالی که فقط ۳۲ درصد ساکنان ایالت رنگین‌پوستان هستند، ۷۰ درصد تلفات از میان آنهاست. در میشیگان رنگین‌پوستان فقط ۱۴ درصد ساکنان این ایالت هستند اما ۴۱ درصد تلفات از میان آنهاست. در کارولینای شمالی اوضاع کمی متعادل‌تر است و با جمعیت ۲۲ درصدی رنگین‌پوستان، ۳۱ درصد تلفات کرونا به این افراد اختصاص دارد. در میلواکی، بزرگ‌ترین شهر ایالت ویسکانسین سیاهپوستان فقط ۲۶ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند اما به طور عجیبی ۷۰ درصد تلفات کرونا سیاهپوست هستند.
در آماری که برخی رسانه‌های آمریکایی مانند واشنگتن پست منتشر کرده‌اند، سیاهپوستان در 2 ایالت لوییزیانا و میشیگان و شهرهایی مثل شیکاگو و واشنگتن بیشترین تلفات را داده‌اند. چهارشنبه هفته گذشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی سیاهپوستان از تلفات کرونا در شیکاگو به نقل از لوری لایت‌فوت، شهردار شیکاگو، گزارش‌ها درباره اینکه سیاهپوستان 70 درصد قربانیان کرونا را در این شهر تشکیل می‌دهند هولناک خواند. وی افزود: تعداد سیاهپوستان مبتلا به این ویروس 7 برابر بیشتر از هر گروه دیگری در جمعیت شهر است.

اولین واکنش دولت آمریکا

پس از آغاز افشاگری‌های رسانه‌ها درباره بالا بودن آمار تلفات سیاهپوستان آمریکایی در ماجرای کرونا، بالاخره دیروز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد سیاهپوستان تا حدود زیادی بیشتر از سایر شهروندان کشور متأثر از شیوع کرونا هستند.
نکته قابل تامل اینکه ترامپ به واسطه روحیه نژاد‌پرستی که همه از او سراغ دارند انگیزه شخصی کمی برای توجه به وضعیت سیاهپوستان دارد، بویژه آنکه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی هم بر اساس آمار ۸۸ درصد سیاهپوستان هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی را ترجیح دادند. در انتخابات سال جاری هم جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ که حالا به لطف کناره‌گیری برنی سندرز، قدرتمندتر از هر زمانی شده است از همین حالا رای سیاهپوستان را بویژه با توجه به محبوبیت باراک اوباما نزد سیاهپوستان، در سبد خود دارد و ترامپ در این حوزه رای چندانی ندارد.

* چرا سیاهان بیشتر می‌میرند؟

بر کمتر کسی پوشیده است که هر چه میزان دسترسی به بهداشت بالاتر باشد امکان درگیری افراد با کرونا یا احتمال بهبودی آنها در صورت ابتلا بالاتر است. دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی از جمله پزشک و بیمارستان هم در همین چارچوب است. در همه این موارد وضع سفیدپوستان آمریکایی به مراتب بهتر از سیاهپوستان است. به نظر نمی‌رسد فوت بیشتر سیاهان در آمریکا به دلیل کرونا با موضوعات علمی در ارتباط باشد. سیاهپوستان آمریکایی با وجود شعارهای برابری دولت‌های آمریکا همچنان شهروند درجه ۲ و 3 این کشور محسوب می‌شوند و به عنوان مثال بیمه درمانی ضعیف‌تری دارند. بسیاری از جمعیت سیاهان اصولا از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند و به دلیل هزینه‌های بالای خدمات پزشکی در آمریکا امکان مراجعه به پزشک برای درمان را ندارند. نکته اینکه در ماجرای کرونا به دلیل هزینه بالای آزمایشات پزشکی، بسیاری از سفید‌پوستان هم امکان مراجعه به پزشک را ندارند. همین هم باعث شده کمتر کسی آمار ارائه شده از سوی دولت آمریکا در حوزه کرونا را جدی بگیرد، چه آنکه به عنوان مثال واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد در گزارش پزشکی بسیاری از کسانی که در آمریکا این روزها می‌میرند دلایلی مثل آنفلوآنزا یا ایست قلبی به عنوان دلیل فوت ذکر می‌شود و طبیعتا وقتی امکان تست گرفتن از زنده‌ها اندک است، اموات جای خود را دارند. درباره آمار بالای تلفات سیاهپوستان آمریکایی ناشی از کرونا این نکته را نیز باید در نظر گرفت که به واسطه دسترسی نداشتن بسیاری از آنها به پزشک، آمار بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی یا دیابت در آنها بالاتر از سفیدپوستان است که این هم می‌تواند دلیل مهمی در افزایش تلفات آنها تلقی شود. حضور سیاهپوستان در مشاغل پست‌تر جامعه آمریکا دلیل دیگری است که سبب شده آمار کرونا در آنها بالاتر باشد. یورو نیوز در این باره نوشته است: یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاهپوستان، نوع حرفه آنهاست. اکثریت سیاهپوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد از خانه‌های خود خارج شوند. تنها ۲۰ درصد از سیاهپوستان در کل ایالت‌های درگیر کرونا به‌دلیل حرفه خود «دورکاری» می‌کنند.
جروم آدامز، از مسؤولان بهداشتی آمریکا در این باره گفته است: سیاهپوستان در ایالات متحده وضعیت اقتصادی ضعیفی دارند و در حالی که سفیدپوستان در خانه کار می‌کنند، سیاهپوستان مجبور به ارتباط با دیگران هستند. شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان به نقل از لیندا ری موری، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ایلینویز درباره آمار بالای تلفات سیاهپوستان در جامعه آمریکا نوشت: این موضوع هیچ ارتباطی با کرونا ندارد، بلکه کرونا آنچه را که از مدت‌ها پیش در جامعه وجود دارد آشکارتر کرده است.

* داستان یک تبعیض طولانی

ماجرای ظلم به سیاهان در آمریکا داستان جدیدی نیست. به لطف کرونا آنچه بر سر آنها می‌رود به گونه جدیدی خود را نشان داده است. آنها به نسبت جمعیت خود با فشار زیادی مواجهند که با رفت و آمد دولت‌ها البته کم و زیاد شده ولی از بین نرفته است. جمعیت سیاهپوستان آمریکا ۴۰ میلیون نفر اعلام شده است. اگر چه در متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده مصوب سال ۱۸۶۸ میلادی، برای نخستین‌بار رسما سیاهپوستان آمریکا به‌ عنوان شهروندان آمریکا شناخته شدند اما بر کسی پوشیده نیست حتی با وجود انتخاب یک سیاهپوست به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، سیاهپوستان هنوز در مقایسه با سفیدپوستان تبعیض بیشتری را تحمل می‌کنند. تا سال ۱۹۴۸ ممنوع کردن یک سیاهپوست از خرید یک خانه کاملا قانونی بود. هنوز در آمریکا سیاهپوستان در مقایسه با سفیدپوستان امکان کمتری برای دریافت وام‌های بانکی دارند.

* چراغی که به خانه رواست برای اسرائیل واجب است

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز آمریکایی‌ها در یک ماه گذشته کمبود شدید تجهیزات پزشکی حتی در بیمارستان‌های این کشور است. با این حال اخیرا برخی رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند دولت آمریکا در بحبوحه کمبود تجهیزات پزشکی در این کشور اقدام به ارسال یک میلیون ماسک جراحی برای ارتش اسرائیل کرده‌ است. پنتاگون واسطه این ارسال بوده است. برخی احتمال می‌دهند این ماسک‌ها همان ماسک‌های دزدی از کشورهای اروپایی باشد که موجب اعتراض این دولت‌ها هم شد.

* گورهای دسته جمعی در نیویورک

در میان ایالت‌های آمریکا وضع نیویورک وخیم‌تر از بقیه است. در هفته‌های گذشته بارها اخباری از اعتراضات پرستاران نیویورکی به کمبود تجهیزات در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است. حالا با افزایش شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در نیویورک، از کامیون‌های یخچال‌دار برای انتقال اجساد به گورهای دسته‌جمعی استفاده می‌شود. هم‌اکنون آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت نیویورک آمریکا، از شمار ابتلا به این بیماری در ایتالیا و اسپانیا نیز فراتر رفته است که آمار عجیبی است. به نوشته دیلی‌میل، ۸۰ درصد بیماران نیویورکی که در بیمارستان از دستگاه تنفسی استفاده کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. به گفته متخصصان به‌طور کلی ۴۰ تا ۵۰ درصد بیمارانی که به اختلالات تنفسی شدید دچار می‌شوند، در حالی که به دستگاه تنفسی متصل هستند، جان خود را از دست می‌دهند. این روزنامه نوشته است: شمار قربانیان ایالت نیویورک به قدری افزایش یافته است که از کامیون‌های یخچال‌دار برای انتقال اجساد قربانیان به قبرستان‌ها استفاده می‌شود. قسمت بار این کامیون‌ها به قفسه‌هایی چوبی مجهز شده‌اند تا فوت‌شدگان در طبقات آنها قرار گیرند. این کامیون‌ها کیسه‌های حمل اجساد را از خودروهای استیشن مخصوص خاکسپاری تحویل گرفته و به قبرستان‌های مختلف منتقل می‌کنند. همچنین فوت‌شدگانی که خویشاوندی نداشته باشند یا بستگان آنها توان پرداخت هزینه‌های خاکسپاری را نداشته باشند، به منطقه هارت‌آیلند منتقل شده و در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌شوند. دولت با پوشاندن لباس‌های محافظ بر تن زندانیان، از آنها برای کندن گورهای دسته‌جمعی استفاده می‌کند.

* حمله کرونا به ۱۵۰ پایگاه نظامی آمریکا

با وجود ممنوعیت انتشار آمار تلفات نظامیان آمریکایی مبتلا به کرونا هر از گاهی برخی خبرها در رسانه‌های این کشور منتشر می‌شود که اگرچه مانند آمار رسمی دولت آمریکا از کرونا نیست اما از وخامت اوضاع کرونا در پایگاه‌های نظامی این کشور خبر می‌دهد. در همین ارتباط پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک گزارش داد به اطلاعات انحصاری دست یافته که نشان می‌دهد 150 پایگاه نظامی آمریکا در 41 ایالت این کشور هدف حمله ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش نیوزویک، ادامه شیوع ویروس کرونا در میان نظامیان هم در خارج و هم در داخل آمریکا باعث توقف تمام تحرکات غیرضروری و اختلال در استخدام و آموزش‌های پایه‌ای شده است. بر اساس این گزارش، اطلاعات وزارت دفاع نشان می‌دهد نزدیک به ۳ هزار نظامی آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند. این تعداد فقط شامل نظامیان می‌شود و غیرنظامیان همانند پیمانکاران خصوصی وزارت دفاع آمریکا را شامل نمی‌شود. در این میان بیشترین آسیب را نیروی دریایی متحمل شده است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ویروس ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار