خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

حال نفت با توافق اوپک پلاس هم خوب نشد

بهای نفت خام در بازار نیویورک سه‌شنبه در پایان معاملات به شدت سقوط کرد و به نظر می‌رسد توافق اوپک پلاس نیز تاثیر چندانی نداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران تردید دارد که توافقی که یکشنبه بین صادرکنندگان اصلی طلای سیاه برای تطبیق دادن تولید خود با شرایط بازار حاصل شد بتواند کاهش شدید تقاضای ناشی از بحران ویروس کرونا را جبران کند.

در بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه ژوئن، ۱۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۲۰ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار لندن نیز، بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه نزدیک به هفت درصد سقوط کرد و بشکه‌ای ۲۹ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

بازیگران بازار به نظر می‌رسید با توافقی که بین سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای اصلی که در گروه موسوم به اوپک پلاس حاصل شد، متقاعد نشدند. اعضای اوپک پلاس در مورد کاهش تولید خود به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن و کاهش‌های کمتر تا اواسط سال ۲۰۲۲ توافق کردند.

مصرف جهانی طلای سیاه که پیش از همه گیری کووید-۱۹ نیز رو به کاهش بود، با فلج شدن حمل و نقل بین المللی و تدابیر قرنطینه‌ای که برای مقابله با ویروس جدید کرونا به اجرا گذاشته شده، بیشتر کاهش یافته است.

به کاهش شدید تقاضا، عرضه مازاد هم اضافه شده است که با جنگ قیمت بین عربستان سعودی و روسیه، دو تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، در فاصله اواسط ماه مارس تا توافق یکشنبه تشدید نیز شد. چند کشور با پیش بینی سرریز بشکه‌های نفت در هفته‌های آینده، قصد دارند سطح ذخایر راهبردی نفت خود را افزایش دهند.

یکی از این کشور‌ها آمریکاست که نخستین تولید کننده نفت در جهان است و وزارت انرژی آن سه شنبه اعلام کرد با ۹ تولیدکننده بزرگ آمریکایی برای ذخیره حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت خام که بیشتر آن‌ها قرار است ماه‌های مه و ژوئن تحویل داده شوند، مذاکره می‌کند.

ماه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد سطح ذخایر راهبردی آمریکا را به حداکثر برساند. بنابر اعلام آژانس انرژی آمریکا، ۶۳۵ میلیون بشکه در حال حاضر در ذخایر راهبردی آمریکا ذخیره شده است. ظرفیت کامل ذخایر راهبردی آمریکا ۷۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است.

مستأجر کاخ سفید همچنین چند بار موضوع کاهش تولید آمریکا را در پاسخ به پایین آمدن قیمت نفت که به شدت بر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا تأثیر گذاشته است، مطرح کرد.

این کاهش که در آخرین گزارش هفتگی آژانس اطلاع رسانی در مورد انرژی آمریکا قابل مشاهده بود، می‌تواند در گزارش جدید که قرار است چهارشنبه منتشر شود، بیشتر نیز باشد. اما همزمان، انتظار می‌رود ذخایر نفت آمریکا نیز افزایش پیدا کرده باشد. تحلیلگرانی که خبرگزاری بلومبرگ نظر آن‌ها را جویا شده است، افزایش متوسط ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای را برای آن پیش بینی کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار