مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم مطرح کرد؛

حجم آب سد‌های قم به ۲۹۱ میلیون مترمکعب رسید

حاجی حسینی مسگر گفت: حجم آب ذخیره شده در سد‌های کوچری و ۱۵ خرداد به عنوان مهم‌ترین سد‌های استان به بیش از ۲۹۱ میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، احمد حاجی حسینی مسگر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: درحال حاضر حجم آب ذخیره‌شده در سد ۱۵ خرداد به بیش از ۱۰۲میلیون مترمکعب و سد کوچری به حدود ۱۸۹ میلیون مترمکعب رسیده که رقم قابل توجهی است.

او بیان کرد: دو سد ۱۵ خرداد و کوچری درتامین آب مورد نیاز قم نقش اساسی را برعهده دارند و به همین دلیل وضعیت مناسب ذخیره آب در آن‌ها برای مدیریت منابع آبی استان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

حاجی حسینی مسگر ادامه داد: البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن لزوم صرفه جویی و استفاده صحیح از منابع آبی نیست، بلکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان مصرف آب در میان شهروندان، باید میزان استاندارد استفاده از آن بیش از پیش مورد توجه باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: سد‌های کوچک موجود درمحدوده استان از جمله سد کبار نیز در اثر بارش‌های اخیر به مرحله سرریز رسیده است و آب‌های بیش از مقدار ذخیره سد نیز در رودخانه‌های پایین دست هدایت می‌شود.

حاجی حسینی مسگر همچنین با اشاره به این که رفع تصرفات در بستر رودخانه‌های استان ضروری است، گفت: بارش‌های اخیر باردیگر ضرورت حفظ حریم رودخانه‌ها را برای مردم به‌خوبی مشخص کرد و نشان داد اگر به این موضوع توجه نشود، خطرات فراوانی جانی و مالی درپی خواهد داشت.

او با اشاره به این که قبل از وقوع سیل درقم باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، ادامه داد: حفظ حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از ورود به محدوده آن‌ها در زمان ساخت و ساز، راهکاری مهم برای دور کردن خطر سیل از مناطق روستایی و شهری استان قم است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهر‌های دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله‌ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار