فقهی‌زاده مطرح کرد؛

برآورد خسارات فعالیت‌های قرآنی ناشی از بحران کرونا/ اعلام برنامه‌های جایگزین نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از برآورد خسارات عرصه فعالیت‌های قرآنی ناشی از بحران کرونا خبر داد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد وضعیت فعالیت‌های قرآنی و آسیب‌هایی که این فعالیت‌ها از بحران کرونا دیده اند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای از معاونت قرآن و عترت خواسته است که خسارت‌های مؤسسات قرآنی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برآورد و اعلام کند. بر همین اساس یک برآورد اجمالی انجام دادیم و آن را به وزارتخانه ارسال کردیم تا تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ چیزی مشخص نشده و معلوم نیست که چه میزان اعتبار برای جبران این خسارت‌ها در نظر گرفته می‌شود، افزود: از طرق دیگر نیز پیگیر هستیم و در پی هماهنگی با برخی ارگان‌های قرآنی کشور بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

فقهی‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد میزان خسارت‌های برآورد شده، تصریح کرد: شاید اعلام مبلغ توقعات را بالا ببرد. ضمن اینکه اگر گفته شده نزدیک به هزار میلیارد خسارت به فرهنگ و هنر وارد شده، باید بدانیم که این حوزه بسیار گسترده است. شاید سهم قرآن، که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مؤسسه دارد و یک نوع فعالیت از ۳۶ نوع فعالیت مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد را انجام می‌دهد، در قیاس با آن بالا نباشد.

وی همچنین در مورد حمایت دولت از دیگر بخش‌های قرآنی در این ایام بیان کرد: در حال هماهنگی با سازمان تبلیغات اسلامی هستیم تا مشترکاً از برخی مراکز پیگیری و حمایت‌هایی را برای مؤسسات قرآنی وابسته به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کنیم. با برخی دوستان سازمان دارالقرآن صحبت و قرار شده در موارد مشترک، هر دو آن‌ها را دنبال کنیم و هرجا نیز لازم باشد اختصاصاً به مؤسسات وابسته کمک شود. خوشبختانه همدلی لازم وجود دارد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه حمایت‌ها چه زمانی به دست مؤسسات خواهد رسید، گفت: مشخص نیست. فعلاً در حال مکاتبه و بررسی زمینه‌ها هستیم؛ بستگی دارد که چگونه جواب بگیریم، اینگونه نیست که به ما وعده‌ای داده یا زمانی تعیین شده باشد. در حال حاضر کل کشور تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن است و از سوی دیگر تنگنا‌های مالی نیز وجود دارد. در عین حال از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای مؤسسات وابسته به ارشاد و سازمان تبلیغات پیگیر هستیم.

وی به تشکیل کارگروهی برای پیگیری دریافت کمک از سازمان‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: این کارگروه پیگیر دریافت حمایت از نهاد‌هایی همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، شهرداری تهران و ... برای همه مؤسسات قرآنی در هر دو بخش خواهد بود. البته هنوز جواب مشخصی نگرفته‌ایم.

فقهی‌زاده در مورد فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت در ماه رمضان و تعطیلی نمایشگاه، گفت: در این ایام طرح خانه‌های نورانی که یک بسته محتوایی پنج‌بخشی بود در فضای مجازی و در طول فروردین‌ماه به مرحله اجرا در آمد. طراحی و اجرای این طرح در ایام کرونا بود و جوایز ویژه آن نیز در اوایل ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خانه‌های نورانی، اولین تجربه معاونت در فضای مجازی بود، افزود: این طرح حوزه‌های معارفی و نگاه خانواده‌محور داشت و تلاوت‌های زنده اذانگاهی، مسابقات معارفی، تفسیر و معارف قرآن و معارف صحیفه سجادیه، اخلاق و تربیت دینی، مفاهیم نهج‌البلاغه و آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم را شامل می‌شد. همچنین، فاز دوم آن برای ماه مبارک رمضان طراحی شده است و با قوت بیشتر و بخش‌های گسترده‌تر اجرا خواهد شد. در غیاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم برنامه‌های دیگری را در نظر داریم که عمدتاً جنبه‌های الکترونیکی دارند.

فقهی‌زاده یکی از این برنامه‌ها را برگزاری جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی دانست و گفت: این جشنواره در نوع خود نخستین جشنواره خاص کودکان و نوجوانان در حوزه قرآن و عترت خواهد بود. امیدواریم اختتامیه آن در مرداد یا حداکثر شهریورماه انجام شود. علاوه بر این، برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار