تشریح جزئیات برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد روز یکشنبه ششم بهمن ماه برگزار شد.

فقهی زاده درباره زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: این دوره از نمایشگاه از تاریخ ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۳۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:  هموطنان عزیز ۱۴ روز برای بازدید نمایشگاه فرصت دارند و اگر شرایط فراهم باشد زمان بیشتری را اختصاص خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: البته ما علاقمند بودیم که زودتر از این تاریخt نمایشگاه را در مکان مصلی برگزار کنیم، اما به دلیل اینکه نمایشگاه کتاب قبل از آن تاریخ برگزار می‌شود از نظر زمانی،فرصتی برای آماده سازی نداریم.

فقهی زاده درباره شعار این نمایشگاه توضیح داد: شعار این نمایشگاه قرآن، کتاب رشد و رویش است، قرار است نمایشگاه با درون مایه اخلاق و معنویت، سبک زندگی دینی، پرورش نیرو‌های انسانی قوی و توانمند، تقویت اعتماد به نفس و تقویت عزت و اقتدار ملی آغاز به کار کند.

وی افزود: هدف ما از برنامه‌های محتوایی این کمیته مهم،کاستن از گسست‌های اجتماعی و فرهنگی است. درون مایه‌ها برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که در نخستین سالروز صدور بیانیه قرار داریم، همچنین باید در کمیته‌های مختلف به ویژه در کمیته کودک و نوجوان به آن بپردازیم و هدف اساسی آن توجه به تربیت و اخلاق نسل آینده ساز ما است که به عنوان نسل کودک و نوجوان یاد می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت توضیح داد: نخستین هدف و راهبرد اساسی ما توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه های قرآن و عترت است. اهداف و راهبردهای دیگر ما حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر قرآنی است و ایجاد زمینه تعامل بین مراکز و فعالان قرآنی در داخل و خارج کشور و صرفه جویی در هزینه ها و تلاش برای بهره وری بیشتر است.

فقهی زاده درباره برگزاری آزمون سراسری قرآن بیان کرد:هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن در روز جمعه ۱۱بهمن ماه در حوزه کتبی برگزار خواهد شد، البته مرحله شفاهی در پایان دی ماه برگزار شده است.

وی ادامه داد: آزمون مرحله کتبی در دونوبت در ۳۵۰ شهر و شهرستان و بیش از ۴۷۰ حوزه امتحانی برگزار خواهد شد، آزمون مورد نظر در چهار گروه امتحانی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ، دیگری معارف اهل بیت (ع)، حفظ قرآن کریم ،سبک زندگی و سیره معصومان است.

فقهی زاده عنوان کرد: این آزمون مبنای حمایت معاونت های قرآن و عترت از فعالیت های حوزه آموزشی موسسات فرهنگی در سراسر کشور خواهد بود وهدف از برگزاری آن کمک به توسعه گفتمان سازی و جریان سازی قرآنی است که یک همایش سراسری قرآنی در سراسر کشور در آن متجلی خواهد شد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: سال گذشته ۱۷ کشور در نمایشگاه حضور داشتند و امسال از ۲۲ کشور‌ مختلف اسلامی برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت شده است. سال گذشته میهمان ویژه ما کشور پاکستان بود؛ امسال در تلاش بودیم که میهمان ویژه کشور عمان باشد اما به دلیل آنکه مصادف با درگذشت پادشاه این کشور شد، تصمیم گیری ما به تاخیر افتاد.

وی عنوان کرد: برگزار کردن نمایشگاه استاندارد‌هایی دارد و ما با استفاده از تجربیات گذشته سعی داریم رویکرد متفاوتی در نمایشگاه داشته باشیم. هر چند که شاید شکل نمایشگاه تکراری باشد، اما حتی با این وجود ما در کمیته طرح و برنامه نمایشگاه در سال گذشته به گونه‌ای عمل کردیم که حداقل ۵۰ درصد طرح‌ها با شرط نوآوری و روزآمدی اجرا شوند. اطلاع رسانی نمایشگاه همانند سال گذشته در سایت ایکفا (iqfa.ir) ارائه می‌شود.

فقهی زاده افزود: سایت اطلاع رسانی نمایشگاه از همین امروز فعال است. همچنین در حال رایزنی برای شکل گیری ستاد خبری نمایشگاه قرآن هستیم. سال گذشته اطلاع رسانی و ستاد خبری نمایشگاه قرآن بر عهده خبرگزاری ایکنا بود، اما امسال هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.

معاون قرآن و عترت ارشاد درباره برنامه تجلیل از خادمان قرآنی هم گفت: امیدواریم امسال با حضور رئیس جمهور این برنامه نیز برگزار شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.