مرمت چهار حمام تاریخی سنقر و کلیایی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی از مرمت چهار حمام تاریخی این شهرستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،داریوش فرمانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی بااشاره به وجود حمام‌های تاریخی متعدد در شهرستان سنقرو کلیایی، گفت : هرساله بنا به اعتباراتی که دریافت می‌کنیم، برنامه مرمت تعدادی از این حمام‌ها را در دستورکار قرار می‌دهیم.

او گفت : در برنامه اخیر مرمت حمام‌های تاریخی این شهرستان، چهار حمام روستا‌های دهنو، کچگینه، حسین آباد ده بِنه و ده رضوان را مرمت کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقر افزود: در برنامه مرمتی که روی این حمام‌ها اجرا شد، بیشتر به دنبال حفظ این بنا‌ها از خطر تخریب بودیم، برای همین روی مرمت قسمت بیرونی آن‌ها تمرکز داشتیم. برای مرمت بخش داخلی این چهار حمام به اعتبارات جدید نیاز داریم که امیدواریم در سالجاری محقق شود.

فرمانی بااشاره به ثبت ملی شش حمام تاریخی چرمله، سطر، ده رضوان، دهنو، سردره قبادی و ده شیخ در شهرستان سنقر، گفت: در حال حاضر پرونده پنج حمام دیگر شامل کچگینه، ده بنه، خان جمال زمانی، شکرالله خان و سرچغا برای ثبت ملی تهیه و ارسال شده و امسال هم برنامه مرمتی را روی آن‌ها اجرا خواهیم کرد.

او ادامه داد: در شهرستان سنقر حدود پنج حمام دیگر هم داریم که بدنبال تهیه و ارسال پرونده ثبت ملی آن‌ها هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر بابیان اینکه بیشتر این حمام‌ها مربوط به دوره قاجار و یا پهلوی اول هستند، گفت: نوع بافت و معماری این بنا‌ها مانند دیگر حمام‌های قاجاری است و شامل بخش‌هایی مانند ورودی، محل شستشو، خزینه، تون و... هستند.

او افزود: باتوجه به اینکه ایل کلیایی یکی از اولین ایل‌هایی در استان است که در گذشته به یکجانشینی روی آورده، برای همین تعداد بالایی حمام در سنقر به نسبت دیگر شهرستان‌های استان داریم که البته نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها طی دهه‌های گذشته تخریب شده و از بین رفته‌اند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار