مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن جوان:

نگاه به مناطق آزاد همسو با اقتصاد مقاومتی نیست/ توسعه این مناطق بی حساب‌و‌کتاب است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه فعلی به ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری باعث قاچاق به سرزمین اصلی است.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد مجلس و دولت در ایجاد مناطق آزاد صنعتی و تجاری گفت: این مناطق ویژه اقتصادی بر اساس لایحه‌های دولت به مجلس آمده و البته در این دوره از پارلمان، دولت با ارائه لایحه‌ای، هفت منطقه آزاد تجاری جدید را برای ایجاد یا توسعه ارائه کرده و مجلس هم تعداد مناطق را به ۸ تا افزایش داده است.

او با اشاره به لایحه اخیر موجود در دستور کار مجلس درباره ایجاد مناطق آزاد مذکور ادامه داد: نمایندگان، مناطق آزاد ایجاد شده در زمان‌های گذشته را هم بیش از نظر دولت توسعه داده‌اند؛ حتی در مواردی پیشنهاد شده تا شهر مجاور یک منطقه آزاد هم به آن منطقه افزوده شود. به علاوه پیش‌تر، دولت تعداد ۱۵ منطقه ویژه اقتصادی را پیشنهاد کرده بود که نمایندگان تعداد آن‌ها را بسیار افزایش دادند.

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مناطق ویژه اقتصادی کاربرد ویژه‌ای دارند و ابتدا باید زیرساخت‌ها و بسترشان فراهم شود، زیرا این مناطق برای تولید یک دسته از کالا‌ها و انجام خدمات خاص و ضروری در بخش‌هایی از کشور ایجاد می‌شوند و تا الان توسعه این مناطق به تعداد کنونی مصوب در مجلس، هیچ حساب و کتابی ندارد.

او بیان کرد: البته نمایندگان اخیراً تعداد مناطق را کمتر کردند، اما بر روی توسعه مناطق آزاد پا فشاری دارند.

آیت الله مصباحی مقدم تأکید کرد: این اقدام از یک سو مغایر با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است و از سوی دیگر، گسترش مناطق آزاد با توجه به کارکرد قبلی این حوزه، نوعی میدان باز کردن برای واردات کالا به صورت قاچاق به سرزمین اصلی است.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: برای نمونه در واردات چمدانی کالاها، مردم به مناطق آزاد هجوم می‌آورند و خرید می‌کنند و در حقیقت، نوعی فرار از پرداخت مالیات و گمرک رخ می‌دهد.

او ادامه داد: این مسئله هم درآمد دولت را کاهش می‌دهد و هم اهداف اولیه مناطق آزاد را که برای وارات مواد اولیه، بازتولید و صادرات کالاست، مورد غفلت جدی قرار داده است.

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بعضی برای ایجاد منطقه آزاد به بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری استناد می‌کنند که این کار عجیبی است.

آیت الله مصباحی مقدم توضیح داد: رهبری تأکید کردند که توسعه عملکرد مناطق آزاد دنبال شود و نه توسعه جغرافیایی؛ در حالی که اکنون توسعه جغرافیایی به جای توسعه عملکرد دنبال می‌شود. از این جهت، اتفاق فعلی برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد، خلاف سیاست‌های ابلاغی است و هیئت عالی نظارت مجمع هم قبلاً در این مورد اظهار نظر خود را به شورای نگهبان ارائه کرده است.

او گفت: بنا بود درباره آخرین لایحه مربوط به مناطق آزاد اصلاح‌هایی صورت بگیرد و به لایحه پیشنهادی دولت برگردد؛ ولی ظاهرا چنین اتفاقی نیفتاده و از این جهت هم مغایر با سیاست‌های ابلاغی و اهداف مناطق آزاد است.

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با نگاه کنونی به منطقه‌های آزاد صنعتی و تجاری، امکان کنترل واردات و صادرات در این بخش‌ها از دست مسئولان گمرک و سایر نهاد‌ها مربوط خارج می‌شود و به ویژه با پیوستن یک شهر به منطقه آزاد مجاورش، عبور و مرور، واردات و صادرات از کنترل دستگاه‌های ناظر خارج می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۰۰:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام کدام کار اقتصادی همسو است ؟ لطفا اظهار نظری کنید که دیگران از آن بیخبر باشند .
آخرین اخبار