سامانه بارشی خراسان رضوی را غافلگیر کرد/ باغ‌های پسته مه ولات زیر رگبار تگرگ

سامانه بارشی که دیروز در سطح  خراسان رضوی فعال بود با همه بارش‌هایی که در طول سال آبی ۹۸ واقع شده بود متفاوت بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سامانه بارشی که دیروز در سطح  خراسان رضوی فعال بود با همهبارش‌هایی که در طول سال آبی ۹۸ واقع شده است متفاوت بود.
 
  رگباری زدن بارندگی‌ها و توأم شدن آن با وزش باد و تگرگ خسارت‌های زیادی متوجه بخش کشاورزی کرده است.
 
تندباد‌ها نیز در مشهد موجب سقوط درختان و برخیاز تابلو‌ها شد و آسیب‌هایی به خودرو‌ها وارد کرد.
 
بارش تگرگ در شهرستان‌های قوچان، مه ولات، تربت حیدریه، بردسکن و کوهسرخ خســارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و باغات وارد کرده است. به طور مثال خسارت وارد شــده به باغ‌های پســته در مه ولات چند صد میلیارد برآورد شده که به گفته کارشناسان میزان دقیق این خسارت‌ها در حال بررسی است.

باغ‌های پسته مه ولات زیر رگبار تگرگ

رمضانعلی قاسمی مدیر اداره جهاد کشاورزی مه ولات در خصوص خسارت‌های ناشی از تگرگ در این شهرستان گفــت: در مورد خسارت‌هایی که تگرگ به باغ‌های پسته و دیگر مزارع  مه ولات از جمله زیره، انار و زردآلو وارد کرده اســت در حال حاضر می توان گفــت در مدت ۱۰ دقیقه بارندگی حدود ۲۰ میلیمتر بــارش باران و تگرگ با شدت زیاد گزارش شده که اخبار ما حاکی از آن است که در روستا‌هایی که شدت بیشتر بوده خسارت‌های زیادی به باغ‌های پسته و دیگر محصولات وارد شده است.
 
سامانه ای بارشی که خراسان رضوی را غافلگیر کرد

او افزود: خسارت‌های وارده در برخی از مناطق شهرســتان ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بوده که این خســارت‌ها در روستای مهنه بیشــتر از نقاط مه ولات گزارش شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی مه ولات  در خصوص برآورد خسارت‌های ناشی از تگرگ در مه ولات ادامه داد: همان طور که عنوان شــد میزان دقیق این خسارت‌ها مشخص نیست و کارشناســان ما در حال بررســی هســتند و به زودی میزان دقیق آن اعلام خواهد شــد.
 
قاسمی بیان کرد: اما آنچه مسلم است خسارت‌ها در مناطق تگرگ زده به شدت بالا بوده است. اما در مشهد و در جریان بارندگی و تندباد دیروز خسارت‌هایی گزارش شده که بیشتر آن‌ها به سقوط درختان و تابلو‌ها روی تأسیسات و خودرو‌ها عنوان شده است.

سقوط درختان در مشهد

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: آنچه مســلم اســت اینکه با توجه به تمهیداتی که پیش از بارندگی اندیشــیده شده بود و با استقرار ماشــین‌ها و پمپ‌ها در معابر و خیابان‌های ســطح مشــهد از بروز آبگرفتگی جلوگیــری به عمل آمد، اما در پی وزش باد شــدید و بارش باران در سطح شهر تاکنون «عصر دیروز» ۶۱ مورد ســقوط درخت در سطح شــهر گزارش شده است که با تلاش نیروهــای معاونــت خدمات شــهری این درختان جمع آوری شد.
 
سامانه ای بارشی که خراسان رضوی را غافلگیر کرد

او افزود: بیشترین آمار مربوط به منطقه ۷ با ۲۲ اصله درخت و منطقه ۴ با ۱۶ اصله درخت اســت که با شدت گرفتن باد و بارش ۱۵ مورد ســقوط درخت روی دیوار و ۱۲ مورد روی خودرو گزارش شد.
 
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: همچنین۷ مورد محبوســی در آسانســور و ۳ مورد سقوط اشیا به مرکز فرماندهی آتش نشانی اعلام گردید که تمامی موارد در اسرع وقت مرتفع شد.
 
سیل ۲.۵ میلیارد تومان به راه‌های روستایی بردسکن خسارت زد
 
علی اکبر یوسفیان رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بردسکن گفت: بارش شدید باران، تگرگ و جاری شدن سیلاب در محور بردسکن _ بیارجمند انتهای حوزه بردسکن، «کال سبز» خسارتی بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان به راه‌های روستایی وارد کرد.

او افزود: بارش شدید باران، تگرگ و جاری شدن سیلاب در محور بردسکن _ بیارجمند انتهای حوزه بردسکن، «کال سبز» خسارتی بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان به راه‌های روستایی همراه با تخریب و آبردگی شانه راه و خسارت به پل‌ها وارد کرد.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بردسکن با بیان اینکه خرابی زیادی در این محور به وجود آمده است، ادامه داد: تمام سعی و تلاش کارشناسان این اداره این است که تا سه روز آینده ایمن‌سازی جاده‌های مورد اشاره انجام شود.

یوسفیان بیان کرد: در حال حاضر اکیپ‌های راهسازی و راهداری اداره حمل و نقل با کلیه ادوات سبک و سنگین در محل خرابی‌های به وجود آمده حضور دارند و مشغول رفع مشکلات پیش آمده هستند.

او با اعلام اینکه چهار دستگاه کامیون، دو دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر کار ایمن‌سازی و مرمت جاده را انجام می‌دهند، تصریح کرد: خسارات بارندگی بهاری امسال در بحث جاده‌ای تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده که این میزان خسارت به فرمانداری بردسکن و مسئولان خراسان رضوی اعلام شده است.
 
رفع انسداد ۱۱ راه روستایی در کلات 

ابراهیم نصری  مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: راه ارتباطی ۱۱ روستای کلات که در اثر ریزش کوه و ترانشه، تخریب پل، جاری شدن سیل و آبگرفتگی مسدود شده بود با تلاش راهداران امروز بازگشایی شد.

او افزود: در پی بارش‌های دیروز راه ارتباطی روستا‌های آبگرم، باغگاه، خواجه روشنایی، سیرزار، مومن آباد، ارتکند، باغکند، برده، آب کمه، ژرف و ایده‌لیک مسدود شده بود که امروز بازگشایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر راه‌های روستا‌های سنگ دیوار، لائین کهنه، چهارراه و خاکستر در شهرستان کلات به دلیل سیلاب و آبگرفتگی بسته است.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.