سایه روشن‌ ورزش فارس در سال ۹۸

ورزش فارس در سال ۹۸ با افزایش کارهای زیرساختی، عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت اما انتظار می رود در بُعد ورزش قهرمانی به ویژه در سطح ملی نتایج بهتری را کسب کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،کارشناسان ورزش بر این باورند که مهمترین کاری که باید انجام شود، توسعه پایدار زیر ساخت ها است چرا که وقتی از توسعه پایدار سخن به میان می آید، ساخت ورزشگاه و سالن نیست، بلکه باید برنامه ریزی بلند مدت برای پرورش و رشد استعدادهای بالقوه در رشته های مختلف انجام شود.

به عنوان مثال در رشته کشتی فرنگی فارس که استعدادهای فراوانی وجود دارد،  این رشته  علاوه بر کسب مدال طلای المپیک، چندین مدال رنگارنگ جهانی و آسیایی در کارنامه دارد که می توان با تدوین یک برنامه پنج ساله و با استفاده از متخصصان  و قهرمانان این رشته ، فارس را به یک قطب در کشور تبدیل کرد.

آمارهای ورزش قهرمانی فارس

آنچه که برای هر اداره کل ورزش و جوانان اهمیت دارد موضوع ورزش قهرمانی است چرا که دست اندرکاران این اداره باید بکوشند در این زمینه افتخار کسب کنند و بر این اساس است که عملکرد این اداره‌ها مورد ارزیایی قرار می گیرد.

بر اساس آمار موجود اسامی دعوت شدگان استان فارس به تیم های مختلف ملی نسبت به سال ۹۷ ،حدود ۱۲ در صد کاهش داشته یعنی سال ۹۷ تعداد ۵۶۰ نفر دعوت شدند اما در سال ۹۸ این تعداد به ۴۹۰ نفر رسید.

همچنین در سال ۹۷ تعداد کسانی که از فارس به عضویت تیم ملی در آمده اند ۲۵۲ نفر بود اما در سال ۹۸ به ۱۷۸ نفر رسید که با کاهش ۳۰ در صدی مواجه بوده است.

آمار کسب مدال ها  در کشور در سال ۹۸  با افزایش نسبی همراه بوده و بر اساس آمار مدال های دریافتی امسال در سطح کشور نسبت به سال ۹۷ با رشد یک و نیم در صدی،  مدال های آسیایی که  سال ۹۷ تعداد آن ۵۵ مدال بود در سال ۹۸ به ۱۴۷ مدال افزایش یافت که  سه برابر رشد داشته است.

همچنین در کسب مدال های جهانی  سال ۹۷ ، ۵۵ مدال و در سال ۹۸ به ۴۸ عدد رسید که کاهشی ۱۳ در صدی داشته است .

تکلیف معاون حوزه ورزش فارس مشخص شود

 انتظار می رود حوزه توسعه ورزش فارس در این باره بهتر عمل کند اگرچه در ماه های پایانی سال ۹۸ معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تغییر کرد و در حال حاضر به صورت سرپرستی اداره می شود که تکلیف این بخش مهم هنوز مشخص نیست. 

به نظر می رسد در این بخش مهم یعنی توسعه ورزش فارس باید افرادی را منصوب کرد تا بتوانند همگام با توسعه زیرساخت های فضای ورزشی گام مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادها بردارند و بر روی هیات های ورزشی، باشگاه ها و شهرستان ها نظارت بیشتری انجام شود.

میزبانی مسابقات ملی ، آسیایی ، جهانی          

میزبانی استان فارس در رقابت های ملی، آسیایی و جهانی  سال ۹۸  در مجموع   ۱۷ در صد رشد  نسبت به سال ۹۷ داشته که  در بخش میزبانی آسیایی  سال ۹۷ تعداد ۱۰ میزبان و سال ۹۸ به ۶ میزبان کاهش یافته که در بخش میزبانی  مسابقات  جهانی جهشی ۹۹ در صدی داشته است.

هر چه قدر میزبانی مسابقات خارجی افزایش داشته باشد انگیزه ورزشکاران را  مضاعف تر می کند زیرا آنان در این گونه میدان ها تلاش می کنند در برابر رقیبان خارجی بیشتر خود را نشان دهند اگرچه میزبانی مسابقات خارجی  در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های گذشته بیشتر بوده است.

برگزاری مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جهان پهلوان تختی و جام بدمینتون بین المللی دهه فجر در بهمن ماه ۹۸ نقطه عطفی در ورزش فارس بود زیرا با وجود تبلیغات رسانه های خارجی مبنی بر نا امن بودن ایران، افزون بر ۳۰ کشور خارجی از جمله آمریکا در این مسابقات شرکت داشتند که به نحوه خوبی  از عهده این میزبانی برآمدند. 

ورزش حرفه ای همچنان اندر خم یک کوچه   

شمار تیم های لیگ برتری فارس در سال ۹۷  نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته  یعنی  ۱۱ تیم کمتر شده و این به آن معنا است که زیر ساخت ها برای لیگ برتری شدن تیم ها از سوی متولیان امر برای حرفه ای کردن ورزش  در کشور مناسب نبوده و از این رو، لیگ های حرفه ای نه تنها در فارس بلکه در کشور اندر خم یک کوچه باقی مانده است.

 به همین دلیل شاهد فرو پاشی تیم های بزرگی از جمله پاس تهران و برق شیراز پس از واگذاری به بخش خصوصی بوده ایم، بسیاری از سرمایه گذاران که فضا برای حرفه ای شدنشان وجود نداشت و سودی از این بابت نصیبشان نشد،عطای کار را به لقایش بخشیدند و چند سرمایه گذار در فوتبال شیراز تیم هایشان را واگذار کردند.

سایر کشورها چگونه موفق بودند؟

کشورهایی که در زمینه لیگ های مختلف حرفه ای رشد کرده اند با استفاده از تسهیلات کم بهره و بازپرداخت در دراز مدت و دریافت زمین های مناسب از سوی شهرداری ها  به سوی حرفه ای شدن گام های محکمی  برداشته اند.

در حالی که  باشگاه های حرفه ای این کشورها  نیز از پخش تلویزیونی، کپی رایت و تبلیغات اطراف ورزشگاه ها سود خوبی کسب می کنند اما  این امر مهم در کشورمان اتفاق نمی افتد و رسانه ملی ایران به جای دادن پول برای پخش مسابقات از باشگاه ها، پول هم می گیرد.

هندبال از جمله رشته های پرافتخار در فارس است اما در موضوع حرفه ای شاهد فروپاشی تیم بانوان شهید چمران لارستان بودیم ، تیمی که  قهرمان ایران شد و دوبار به عنوان نماینده کشورمان  در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد.

 همان گونه که در موضوع فراهم کردن زیرساخت های ورزش حرفه ای در کشور به صورت حرفه ای اقدام نشد در سال ۹۸ سرانجام سرمایه گذار تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان تصمیم گرفت با دنیای حرفه ای خداحافظی کند.

تیم هندبال شهید شاملی به سرنوشت شهید چمران دچار نشود

پس از انصراف تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان، بازیکنان این تیم که بسیاری از آن ها ملی پوش بودند به تیم شهید شاملی کازرون فارس پیوستند که  از سوی بخش خصوصی حمایت می شد و در  لیگ برتر هم عنوان دومی را کسب کردند تا بیشتر از هر چیز به فکر این رشته پراستعداد باشیم.

 این امیدواری وجود دارد که تیم هندبال شهید شاملی کازرون به سرنوشت تیم شهید چمران لارستان دچار نشود و سرمایه گذاران این باشگاه از لیگ حرفه ای بدون سود و پشتوانه، خسته نشوند.

همچین تیم مردان هندبال شهید شاملی کازرون در لیگ ۹۸ حرفه ای کشور عملکرد درخشانی داشت و توانست در صدر گروه الف این مسابقات قرار گیرد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا ادامه  این مسابقات به تعویق افتاد.

 ورزش هندبال در فارس از معدود رشته هایی است که اگر خوب از طرف بخش خصوص حمایت شود و تسهیلات ویژه ای به این رشته تعلق گیرد می توان امیدوار به درخشش این رشته هم در سطح ملی و هم در سطح مسابقات برون مرزی باشیم.

سهمیه فارس درالمپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو

اگرچه مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو که قرار بود در تابستان سال  ۹۹ بر گزار شود به دلیل شیوع بیماری کرونا با یک سال تاخیر در سال ۲۰۲۱ برگزار می شود که شاید این بهترین فرصت برای ورزشکاران فارس باشد تا سهمیه خود را در المپیک و پارالمپیک افزایش دهند.

فارس در سال ۹۸ و در کسب سهمیه المپیک در رشته کشتی با محمدعلی گرایی و در رشته بسکتبال با محمد حسن زاده، صاحب دو سهمیه شد و در پارالمپیک  هم هشت سهمیه را کسب کرد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاده است، استان فارس شانس این را دارد که سهمیه های دیگری را با شیما آل سعدی در کاراته ،فرانک پرتو آذر در دوچرخه سواری، سعید رضا کیخا در ژیمناستیک و میثم دلخانی در کشتی فرنگی کسب کند که اگر این رویداد رخ دهد، فارس صاحب یک رکورد کم نظیر در المپیک  تاریخ ورزش این استان می شود.

ورزشکار سازمان یافته

همچنین فارس از لحاظ شمار ورزشکار سازمان یافته در سال ۹۸  افزایش چشمگیری داشته به طوری که در سال ۹۷ تعداد آن ها ۲۰۸ هزار و ۶۴۷ نفر بود و در سال ۹۸ به تعداد ۲۲۴ هزار و ۲۵۸ نفر رسید که افزایش هفت درصدی داشته و  نیاز است بهتر برنامه ریزی شود.

همچنین در ورزش همگانی نیز با افزایش باشگاه ها در سال ۹۸ و کسب قهرمانی تیم طناب زنی  این استان در مسابقات آسیایی چین نتیجه خوبی را کسب کرده است.

اتفاق تلخ سال ۹۸، پرواز قهرمان کاراته المپیک جوانان

ورزش فارس در سال ۹۸ با وجود همه رویدادها  و موفقیت های نسبی که کسب کرد شاهد اتفاق تلخی بود که ورزش این استان و کشور  را به سوگ نشاند.

نوید محمدی  شامگاه شانزدهم خرداد ماه ۹۸ بر اثر سانحه تصادف خودرو در حالی که  ۱۷ سال سن داشت جان خود را از دست داد تا ورزش فارس با فقدان این ورزشکار که مدال طلای المپیک جوانان را در کارنامه خود داشت و شانس زیادی هم برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو و حتی کسب مدال دارا بود در غم از دست دادن این ورزشکار به سوگ بنشیند.  

محمدی ، افزون بر مدال طلای المپیک نوجوانان، مدال طلای نوجوانان آسیا، مدال نقره جوانان آسیا، مدال طلای کاپ آزاد جهانی رومانی، مدال نقره جوانان جهان ، ۲ مدال طلای مسابقات بین المللی کاپ ایران زمین، یک مدال طلا یک نقره و یک برنز مسابقات بین المللی ارومیه در کارنامه خود داشت.

کرونا چالش ورزش فارس

حیدرعلی کامیاب کلانتری مدیرکل ورزش و جوانان فارس با مثبت ارزیایی کردن ورزش فارس در سال ۹۸ گفت: مهمترین چالش ها در سال ۹۸ شیوع  بیماری کرونا بود چرا که بسیاری از طرح های این سال  را نتوانستیم به بهره برداری برسانیم که مهمترین آن سالن ۶ هزار نفره سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود که در سال ۹۹  افتتاح شد.

او، بیان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی که ناشی از تحریم ها  بود در سال ۹۸ اعتبارات حوزه عمرانی ما  ۲۴۶ میلیارد تومان بود و در این زمینه فارس قطب برتر کشور است.

کامیاب کلانتری تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هزار متر مربع به سرانه  فضای ورزشی فارس افزوده شد که سهم بانوان نیز در این ساخت و ساز ها ۳۰ در صد بوده است.

ورزش بانوان همچنیان امیدوار

ورزش بانوان فارس با استقلالی که در پایان سال ۹۸ هم از نظر بودجه و هم از نظر معاونت از سوی وزارت ورزش و جوانان کسب کرد. 

فریبا خالدی معاون توسعه ورزش بانوان فارس نیز ادامه داد: ورزش بانوان پیشرفت خوبی داشته است و از این بهتر هم می شود.

او، با تاکید بر ورزش قهرمانی افزود: از ورزش قهرمانی می توان به ورزش همگانی دست یافت.

خالدی اضافه کرد: در یک جمع بندی ورزش بانوان فارس در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷  عملکرد خوبی داشته است و هنوز شانس آن را داریم که شیما آل سعدی در کاراته و فرانک پرتو آذر در دوچرخه سواری با وجود اینکه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاده است، بتوانند سهمیه المپیک را کسب کند.

چالش ورزش بانوان  

معاون توسعه ورزش بانوان فارس اظهار کرد: از آن جا که حوزه ورزش بانوان استقلال خود را کسب کرده است، امکان دارد با چالش هایی مواجه شویم اما با وفاق و همدلی می توان چالش ها را از سر راه برداشت.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار