جراحی مغز و اعصاب، مانع روزه‌داری ماه مبارک رمضان

طبیب خوئی گفت: افرادی که عمل‌های جراحی مغز و اعصاب انجام می‌دهند تا پایان روند درمان باید از روزه‌داری پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا طبیب خوئی، جراح مغز و اعصاب  و ستون فقرات درباره روزه گرفتن در صورت داشتن عمل جراحی اظهار کرد: طیف بیماری مغز و اعصاب بسیار گسترده است. در جراحی‌های ساده تری مانند دیسک کمر و گردن چه به صورت باز یا لیزری باید به مدت یک ماه بیماران از روزه‌داری پرهیز کنند؛ زیرا در مقطعی از درمان ترمیم بافتی اتفاق می‌افتد و فرد باید به اندازه کافی مایعات، پروتئین و ویتامین‌ را در این دوره دریافت کند.

جراحی های مغز و اعصاب

او بیان کرد: در عمل‌های جراحی سنگین‌تر مانند پلاتین گذاری، ممکن است دوره درمان حتی بیشتر از یک ماه طول بکشد و در این دوران نباید بیمار روزه بگیرد. همچنین جراحی‌های دیگری مانند مغز بسیار پیچیده‌تر است و حدودا یک ماه و نیم بعد از عمل باید مراقبت‌های لازم از بیمار انجام شود تا ترمیم صورت بگیرد.

طبیب خوئی در ادامه افزود: بیمارانی که سابقه تشنج دارند ممکن است به دنبال روزه گرفتن و بهم زدن مایعات و الکترولیت‌های دوباره دچار تشنج شوند. حتما تشنج فرد باید کنترل شده باشد تا اجازه روزه گرفتن به او داده شود و تمام داروهای فرد به موقع مصرف شود. افرادی که دارای تومور‌های بدخیم هستند و مدام پرتو درمانی و شیمی درمانی انجام می‌دهند به دلیل اینکه باید مقدار کافی مایعات و مواد غذایی دریافت کنند، نمی‌توانند روزه بگیرند.

ا جراحی های مغز

او ادامه داد: نگرانی دیگر ما درباه تومور‌های هیپوفیز بوده که به دلیل محل‌شان ممکن است، تداخلی با مایعات و الکترولیت بدن ایجاد کنند. به طورکلی ۲ الی ۶  هفته بعد از انجام عمل جراحی مغز یا ستون فقرات بهتر است، افراد روزه نگیرند. پس در نتیجه با توجه به اینکه شرایط بدنی افراد با یکدیگر متفاوت بوده و ظرفیت جسمی مختلفی دارند، نمی‌توان حکم واحدی را به تنهایی در این خصوص داد.

روزه گرفتن برای کسانی که به  بیماری های دشوار جسمی دچار شده اند، واجب نیست؛ زیرا می‌تواند باعث تشدید بیماری یا به وجود آمدن مشکلات جدید در او شده و عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.کم آبی و افت قند و فشار خون در این بیماران مهمترین علت منع روزه داری در آن هاست.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه عمل جراحی یک استرس بزرگ برای بدن تلقی خواهد شد، گفت: تامین انرژی و مواد پروتئینی کافی به دلیل افزایش نیاز بدن در این مقطع ضروری بوده و بهبود زخم بعد از جراحی نیازمند دریافت پروتئین و ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین ث است، به همین دلیل توصیه می‌شود دو هفته بعد از جراحی بیمار روزه نگیرد.

او تاکید کرد: اگر پزشک معالج صلاح نمی‌داند که این نوع افراد روزه بگیرند اصرار بر روزه گرفتن نکنند. 


بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا؛ چه کسانی نباید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟

شرایط روزه داری در روزهای کرونایی

بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان برای بدن انسان چیست؟

بیمارانی که قصد روزه گرفتن دارند، بخوانند

با روزه گرفتن کبد چرب خود را درمان کنید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.