شرایط روزه داری در روزهای کرونایی

با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خاصی در مورد سلامت انسان در روزه داری ماه مبارک رمضان مطرح می‌شود که پرداخت به آن‌ها ضروری است.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علوم پزشکی فرهنگستان درباره روزه داری در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فرضیه واجب برای تمام مسلمانان است. در سال جاری علاوه بر بیماران و مسافرانی که از روزه‌داری معذور اند با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خاصی در مورد سلامت انسان در روزه داری ماه مبارک رمضان مطرح می‌شود که پرداخت به آن‌ها برای امت اسلامی کشور عزیزمان ضروری است .

متخصصان گفته اند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن کاهش پاسخ‌های التهابی زیان زیانبار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال به روایت رعایت موارد زیر می‌توان روزه بگیرند.

رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله اجتماعی شست‌وشوی مکرر دست‌ها پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی، نوشیدن ۸ الی ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، استفاده از نبولایزر یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگه داشتن نسبی محیط منزل کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر،  پرهیز از محیط‌های گرم و خشک در افراد سالمند ۶۵ سال و بیشتر عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به وجود دیابت قندی افزایش فشار خون، چاقی مفرط و بیماری‌های قلبی عروقی سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی شایع هستند. 

 افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا بیماری قلبی سرطان و یا دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به ویروس کرونا هستند نظر به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود لذا با احتمال ضرر برای آن‌ها توصیه می‌شود در صورتی که دسترسی به پزشکی ندارند علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آن‌هایی که مطمئن نیستند روزه برای آن‌ها ضرر ندارد. احتیاجات از انجام این فریضه الهی پرهیز کرده و آن را پس از اطمینان درباره  اتمام همه گیری این بیماری  قضا آن را به جا بیاورند. مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان عزیز بی ضرر بودن روزه برای آن حاصل شود. افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله گذاری ها و رعایت توصیه های بهداشتی احتیاط بیشتری کنند.

بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می شود فقط آن گروه از بیماران دیابتی اقدام به روزه داری کنند که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند.همراه رژیم غذایی با متفورمین، آکاربوز، گلوتازون، و گروه گلیپتین  مهارکننده های( DDP-4) بوده قند خون هستند واصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونا کشوری را به دقت رعایت کنند. 

بیماران دچار فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آنها در کنترل مطلوب یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰میلیمتر جیوه و فشار پایین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلیمتر جیوه باشد. بیمارانی که پیوند اعضا شده اند نباید روزه بگیرند روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است. در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری ها هستند و قبلا روزه داری برای آن ها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال ها دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام کنند. 

در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته اند توصیه می شود حداقل تا ۶هفته اقدام به روزه داری نکنند. 

بیشتر بدانید:کدام مشاغل بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

بیشتر بخوانید: آیا افرادی که اخیرا آنفلوانزا داشته اند، کرونا می‌گیرند؟

بیشنر بخوانید؛ کشف داروی گیاهی درمان کرونا توسط ماداگاسکار

بیشتر بخوانید؛ چگونه در ادارات کرونا را از خود دور کنیم؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار