خاکی صدیق:

آموزش حضوری ۱۸۶ کشور تعطیل است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس آخرین آمار یونسکو آموزش حضوری ۱۸۶ کشور تعطیل است و عمدتا به سمت آموزش آنلاین رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با حضور در یک برنامه تلوزیونی درباره آموزش مجازی دانشگاه‌ها، گفت: آموزش‌های الکترونیک دانشگاه‌ها حدود دو دهه است که شروع شده و تعدادی از دانشگاه‌های ما دانشجو را از قبل پذیرش می‌کردند و چند موسسه غیر انتفاعی نیز داریم که اساسا کارشان آموزش الکترونیک است.

خاکی صدیق اظهار کرد: در مجموع اقبال به شیوه آموزش الکترونیکی و یا کلا اقبال به شیوه‌های نوین آموزشی که بخشی از آن آموزش‌های الکترونیکی است در دانشگاه‌ها خیلی کم بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه بیان کرد: اگر به قبل از اسفند ماه ۹۸ برگردیم متوجه می‌شویم که به جز دانشجویانی که الکترونیکی تحصیل می‌کنند هیچ موردی نداشتیم که اساتید آموزش‌های خود را به صورت ترکیبی و الکترونیکی ارائه کنند.


بیشتر بخوانید: درخواست داوطلبان کارشناسی ارشد ۹۹ برای تعویق مجدد کنکور


او در ادامه با بیان اینکه آموزش‌های الکترونیک را در برخی دانشگاه‌ها داشتیم، اضافه کرد: آموزش‌های مجازی تا قبل ار اسفند در خوشبینانه‌ترین حالت به ۷ درصد می‌رسید. تغییر شیوه آموزش هم برای اساتید و هم برای دانشجویان سخت است. ویروس کووید ۱۹ علی رغم تمام مشکلاتی که برای ما در پی داشت فرصتی فراهم کرد تا آموزش‌های الکترونیک مورد توجه قرار بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: آموزش مجازی یک موضوع جهانی است. بر اساس آخرین آمار یونسکو آموزش حضوری ۱۸۶ کشور تعطیل است و عمدتا به سمت آموزش آنلاین رفته اند.

خاکی صدیق گفت: آموزش‌های مجازی ما فعلا فقط برای دروس نظری است. ورود به آموزش‌های مجازی برای دروس عملی فرآیند پیچیده تری دارد. همین که در مدت دو ماه این آموزش‌ها فراهم شد اقدام خیلی بزرگی بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه تعداد کمی از دانشگاه‌های ما زیر ساخت آموزش الکترونیکی داشتند، اضافه کرد: تقریبا حدود ۳ میلیون دانشجو داریم. بر اساس آخرین آماری که از دانشگاه‌ها گرفتیم در دانشگاه‌های دولتی ۸۳ و ۷ دهم درصد از دانشجویان تحت پوشش آموزش مجازی قرار گرفته اند. دانشجویان دانشگاه‌های عیر دولتی و غیر انتفاعی حدود ۷۴ و ۴ دهم درصد تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته اند. البته این آمار برای ۹۰ درصد دانشجویان است و برای ۱۰ درصد آن‌ها آماری ارائه نشده است.

خاکی صدیق اضافه کرد: تصمیم گیری درباره حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ شد. اگر دانشجویانی بخواهند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند اولین گروه و از نظر عملیاتی بهترین گروه دانشجویان دکتری هستند.

او در ادامه بیان کرد: در نامه‌ای که درباره نحوه حضور این دانشجویان به دانشگاه‌ها زده ایم حضور به صورت اقامت در خوابگاه و تردد در شهر‌ها نبود و اولویتمان ادامه همان آموزش‌های الکترونیکی است. فقط دانشجویانی می‌توانند به دانشگاه بیاید که کار آزمایشگاهی و پروژه‌ای دارند. ولی الزامی به حضور در دانشگاه‌ها نیست و استفاده دانشجویان از آزمایشگاه مشروط به رعایت مسائل بهداشتی است.

ترجیح دانشگاه ها به برگزاری امتحانات به صورت حضوری است

خاکی صدیق درباره امتحانات دانشگاه‌ها، گفت: ترجیح بیشتر دانشگاه‌ها بر این است که امتحانات به صورت حضوری باشد، ولی نحوه برگزاری امتحانات هم منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با بین اینکه اگر تا پایان ترم که البته این پایان ترم می‌تواند دو تا سه هفته تمدید شود شرایط حضور فیزیکی دانشجویان فراهم شود امتحانات حضوری برگزار می‌شود، ادامه داد: اگر به دلایلی شرایط این حضور فراهم نشود در آن صورت چند روش جایگزین شامل برگزاری آزمون‌های الکترونیکی، برگزاری آزمون‌های در طول ترم بینی شده است.

خاکی صدیق گفت: دانشجویانی که در شهرستان ساکن هستند می‌توانند به دانشگاه محل زندگی خود مراجعه کنند و آنجا امتحان بدهند، البته برای انجام این کار باید بین دو دانشگاه هماهنگی لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار