کشاورزی، عامل توسعه متوازن و پایداری در جمعیت روستایی

نرخ متوسط اشتغال بخش کشاورزی در فضای کسب و کار استان بالای ۴۰ درصد است و اگر نقش کشاورزی را در توسعه متوازن و پایداری جمعیت روستایی در نظر بگیریم، بیشتر به اهمیت این بخش پی می‌بریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: در بخش کشاورزی و صنعت یک نرخ اشتغال یک نرخ فضای کسب و کار وجود دارد. وقتی می‌گوییم کشاورزی ۲۵ درصد در اشتغال سهم دارد، منظور اشتغال مستقیم است. اما وقتی از نرخ اشتغال در فضای کسب و کار کشاورزی صحبت می‌کنیم منظور اشتغال بخش خدمات وابسته به حوزه کشاورزی است.

او افزود: ۷۴ درصد صنعت استان در مشهد، ۲۰ درصد در چهار شهرستان و ۶ درصد در مابقی شهرستان‌ها مستقر است، اما این موضوع درباره کشاورزی این گونه نیست و همه شهرستان‌ها در بخش کشاورزی فعالند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: صدور مجوز کسب و کار در بخش کشاورزی باید سریعتر باشد و اتاق بازرگانی می‌تواند با بررسی مجوز‌های کشاورزی پیشنهاد دهد که سقف صدور حداکثر ۱۵ روز باشد. علاوه بر این در این زمینه ظرفیت قانونی هم وجود دارد

اورانی بیان کرد: تفویض اختیارات موضوع دیگری است که اتاق بازرگانی باید پیگیر آن باشد، زیرا یکی از مشکلات ما پرونده‌هایی است که خارج از ظرفیت و اختیارات استان بوده و به مرکز ارجاع می‌شوند و با تفویض اختیارات روند اجرای امور امور سریع‌تر می‌شود.

او به حل مشکل نهاده‌ها اشاره و تصریح کرد: در بخش کشاوری تامین به موقع و به اندازه نهاده بسیار مهم است، اما در این زمینه ضعف‌هایی نیز وجود دارد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر نهاده‌ها از مرز سرخس وارد شود، هزینه‌های دامدار کاهش می‌یابد و سوال اینجاست که چرا واردکنندگان مرز امیرآباد در شهرستان بهشهر را بیشتر به مرز سرخس اولویت می‌دهند؟ شاید به این خاطر باشد که در گمرکات استان ما بیشتر سختگیری می‌شود.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار