تایوان: چین حق نمایندگی ما را در سازمان جهانی بهداشت ندارد

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد تنها دولت این کشور اجازه نمایندگی آن را در جامعه بین‌المللی دارد و باید کنترل چین بر این جزیره در طول دوره همه‌گیری کرونا لغو شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه تایوان امروز از سازمان جهانی بهداشت خواست در طول دوره همه‌گیری ویروس کرونا کنترل چین بر این جزیره را لغو کند و تاکید کرد تنها دولت منتخب تایوان می‌تواند نماینده مردم آن در این سازمان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تایوان در این خصوص گفت «تصمیم سال ۱۹۷۱ که طبق آن پکن کرسی چین در سازمان ملل را از تایوان گرفت، تنها این مسئله را که چه کسی نماینده چین باشد را حل می‌کرد و مسئله تایوان را حل نمی‌کند در ضمن این تصمیم به چین این قدرت را نمی‌دهد که در سطح بین‌المللی نمایندگی تایوان را برعهده داشته باشد.» این سخنگو در ادامه اضافه کرد «تنها دولت تایوان با انتخابات دموکراتیک می‌تواند نماینده مردم تایوان در جامعه بین‌المللی باشد. سازمان جهانی بهداشت باید کنترل چین را از میان بردارد و اجازه دهد تایوان فعالانه در مبارزه با ویروس کرونا مشارکت داشته باشد.»

کنار گذاشتن تایوان از سازمان جهانی بهداشت به دلیل اعتراضات پیوسته چین که آن را جزء قلمروی خود می‌داند، خشم تایپه را برانگیخته است. مقامات تایوان می‌گویند این اقدام سازمان جهانی بهداشت شکاف خطرناکی در جنگ جهانی علیه ویروس کرونا ایجاد می‌کند.

تایوان در حال لابی‌گری است تا در مقام ناظر در جلسات این ماه تصمیم گیری مجمع جهانی بهداشت شرکت کند، هرچند منابع دولتی و دیپلماتیک می‌گویند چین مانع این حرکت خواهد شد. استیو سولومون، مدیر ارشد حقوقی سازمان جهانی بهداشت، روز گذشته گفت این سازمان از سال ۱۹۷۱ و در راستای سیاست‌های سازمان ملل جمهوری خلق چین را «نماینده مشروع چین» قلمداد می‌کند و مسئله حضور تایوان در این سازمان موضوعی است که کشور‌های عضو باید تصمیم بگیرند.

تایوان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ و به دنبال گرم شدن روابط تایپه و پکن در مجمع جهانی بهداشت به عنوان ناظر حضور یافت. اما پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید آن که به اعتقاد پکن خواهان جدایی از چین است این کشور مانع حضور بیشتر تایپه در این مجمع شد. این در حالی است که آمریکا به شدت از حضور تایوان در مقام ناظر در مجمع جهانی بهداشت حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار