مدیرکل بنیاد مسکن فارس خبر داد؛

صدور ۸ هزار سند روستایی و شهری در فارس

مدیرکل بنیاد مسکن فارس گفت: پارسال بیش از ۸ هزار سند برای اماکن مسکونی در نقاط شهری و روستایی در سراسر استان فارس صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن فارس سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت با بیان اینکه پارسال ۵ هزار ۴۴۶ سند روستایی و ۲ هزار ۷۲۵ سند شهری در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر در استان صادر شده است، اظهار کرد: شاخص صدور سند روستایی در فارس ۶۷.۷ درصد و این شاخص در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۱۶.۷ درصد است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی در ۴ دهه خدمات بسیار ارزشمندی به مردم ایران به ویژه در مناطق روستایی و محروم ارایه کرده که در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که پس از انقلاب ایجاد شده، سهم بسزایی در خدمت رسانی به کشور به ویژه روستاییان داشته است.

زمانی افزود: بنیاد مسکن، نهاد انقلاب اسلامی است که بر اساس فرمان ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ امام خمینی (ره) به منظور تامین مسکن محرومان به ویژه روستاییان در چارچوب سیاست‎ها و برنامه‌های دولت تشکیل شد و از آن زمان تاکنون به منظور اهداف انقلاب و آرمان‌های نظام اسلامی و بر مبنای در اولویت قرار دادن نیاز‌های توسعه روستا‌ها حرکت کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان، تهیه طرح مجتمع و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آن‌ها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم و البته همکاری دستگاه‌های ذیربط و تهیه زمین مورد نیاز طرح‎ها از وظایف این نهاد انقلابی بوده است.

زمانی اضافه کرد: تهیه طرح‎های هادی و اصلاح معابر در روستا‌ها یکی از اصلی‌ترین وظایف بنیاد مسکن در این سال‎ها بوده که در کنار مقاوم سازی و بهسازی خانه‎های روستایی کارنامه درخشانی از این نهاد به ثبت رسانده است.

او تصریح کرد: به طور متوسط هر سال ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌های کشور کاسته می‎شود و از سال ۱۳۷۵ تاکنون حدود ۶۰۰ روستا به شهر تبدیل شده که این یعنی اهالی ۶۰۰ روستا دیگر منبع مولد نیستند و بیشتر آنان به مصرف کنندگانی تبدیل شده اند که فرهنگ شهرنشیی، آن‌ها را از زمین و دامشان دور کرده است و از طرفی سهم روستاییان مهاجر از ۱۹ میلیون نفر ساکن در مناطق حاشیه‌ای قابل توجه خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس بیان کرد: از جمله اهدافی که بنیاد مسکن بر آن تاکید می‎کند و در سایه مدیریت جهادی و تلاش جمعی محقق خواهد شد ایجاد انگیزه ماندگاری در روستا‌ها و کاهش مهاجرت‎های ناخواسته است.

او گفت: بنیاد مسکن با ایجاد تعادل و عدالت در بهره مندی روستا‌ها از سهم برابر با شهر‌ها در توسعه می‎کوشد تا از انگیزه‎های مهاجرت بکاهد و با تامین معیشت و عمران و آبادانی انگیزه بیشتری برای ماندن روستاییان در روستا‌ها و حفظ جمعیت روستایی ایجاد کند.

زمانی بیان کرد: در این رابطه بنیاد مسکن اقداماتی از جمله واگذاری زمین به زوج‎های جوان، صدور اسناد مالکیت برای واحد‌های روستایی و رونق معاملات، کاستن از اختلافات ملکی و حذف واسطه گری و زمین خواری و همچنین تجدید نظر در اجرای طرح‌های هادی و افزایش حریم روستا‌ها و بالطبع توسعه روستا‌ها را انجام داده است.

او اضافه کرد: صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و در همه روستا‌های استان فارس با مشارکت ثبت اسناد و املاک یکی از عملکرد‌های قابل توجه بنیاد مسکن است که به افزایش ماندگاری روستاییان در روستا‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس تصریح کرد: در زمینه واگذاری زمین به متقاضیان و زوج‎های جوانی حرکتی شایسته در مناطق مختلف استان فارس دنیال شده است، در پارسال ۳ هزار ۳۹۹ قطعه زمین مسکونی در روستا‌های استان واگذار شده که زمینه ماندگاری بیشتر و کاهش مهاجرت‎های ناخواسته را ایجاد کرده است، از ابتدای اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان تا کنون بنیاد مسکن ۹۸ هزار ۳۴۰ قطعه زمین واگذار کرده و استان فارس در این زمینه به شاخص ۲۴.۲ درصد رسیده است.

زمانی افزود: شاید آسفالت یک کوچه یا معبر شهری برای ساکنان شهر‌ها چندان کار بزرگ و آرمانی محسوب نشود، اما در شرایطی که منابع مالی دستگاه‌های اجرایی بشدت دستخوش تغییر شده و بودجه‌های انقباضی اجرای طرح‌ها و پروژه را تحت تاثیر قرار داده است، بنیاد مسکن در روستا‌ها با بهره گیری از طرح موسوم به قیر رایگان مبادرت به توسعه معابر روستایی کرده است، این طرح حتی در دورافتاده‌ترین روستا‌های استان هم اجرا شده است و طعم خدمت را در کام مردم این مناطق شیرین کرده است.

او بیان کرد: ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در استان فارس دارای طرح هادی هستند، با اجرای این طرح‌ها در پارسال در ۴۱۰ روستای دیگر، شاخص اجرای طرح به ۵۴ درصد رسید که فراتر از متوسط شاخص کشوری است. تا کنون این طرح‌ها در یک هزار و ۲۶۴ روستای استان فارس اجرا شده است. همه این موارد بیانگر آن است که چرخ توسعه و محرومی زدایی در استان فارس با سرعت در حال گردش و حرکت است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اعتبارات مصوب برای اجرای این طرح‎ها را ۴۹۲ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد که ۳۶۷ میلیارد ریال از کل این مبلغ تخصیص یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.