واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

در زمانی که عشایر شهربابک آماده‌ی عرضه‌ی محصولات خود به بازار فروش هستند عواملی همچون شیوع ویروس کرونا و واردات گوشت قرمز گریبانگیر چرخه اقتصاد و معیشت عشایر شهربابک شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  عشایر شهربابک که جزو تلاشگران عرصه اقتصاد این شهرستان هستند، در هر شرایطی، سر به زیر و بی ادعا مشغول تولید و تامین گوشت و فرآورده‌های لبنی سالم برای جامعه هستند، به طوری که سالانه بالغ بر ۲ هزار تن گوشت قرمز و ۴۵۰ تن انواع محصولات لبنی درجه یک و ارگانیک که در نوع خود منحصر به فرد هستند را روانه بازار مصرف شهرستان و استان‌های مجاور می‌نمایند.

واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

اکنون که شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و یکی از راه‌های قطع زنجیره انتقال آن در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور کمتر در بازار است، چرخش مالی کم می‌شود، در این موقعیت انتظار می‌رود عشایر، این قشر زحمت‌کش بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرند.

برخی عشایر شهربابک خواستار فروش گوسفندان آماده عرضه به بازار هستند که با برنامه‌ای حساب شده می‌توان گوسفندان آماده عرضه به بازار را از عشایر خریداری کرد تا این اقدام علاوه بر بهبود معیشت عشایر، مسئله نیاز به گوشت قرمز به عنوان یکی از اقلام اساسی شهروندان را مرتفع کند.

واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

غلامعباس استبرقی یکی از عشایر منطقه ریگ سفید نیز بیان داشت: من چهل سال است که عشایر هستم و حدود ۴۰۰ رأس گوسفند دارم.

او به مشکلات خود در این منطقه اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل ما عدم لوله کشی آب است و برای تأمین آب مجبور به استفاده از تانکر‌های حمل آب هستیم.

استبرقی ادامه داد: اما رانندگان تانکر آب به دلیل نبود بودجه دولتی برای ما آب نمی‌آورند و ما باید به اجبار آب را آزاد تأمین کنیم.

او تاکید کرد: ما حاضریم در حد توان خود کمک کنیم تا با مساعدت دولت، لوله کشی آب به این منطقه انجام شود.

واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

استبرقی از نداشتن بودجه لازم برای ساخت جایگاه مناسب برای دام‌های خود یاد کرد و اظهار داشت: به برخی از جایگاه‌ها امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، موتور برق، چادر مناسب ارائه داده اند، اما ما از این تجهیزات بی بهره ایم.

او با بیان اینکه من و اعضای خانواده ام به دامداری و عشایری مشغول هستیم، شغل دیگری نداریم و معیشتمان از همین روش تأمین می‌شود، بیان داشت: از مسئولان درخواست داریم برای توسعه بیشتر دامداری و اشتغالزایی بهتر فرزندانم وام و تسهیلاتی برای ما در نظر بگیرند.

استبرقی همچنین آنتن دهی نامناسب برای استفاده از گوشی همراه در این منطقه را از دیگر مشکلات برشمرد.

استبرقی کیفیت گوشت و لبینات دام‌های خود و منطقه ریگ سفید شهربابک را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: حدود یک ماه دیگر زمان فروش دام‌های پرواری ماست، اما نمی‌توانیم به قیمت مناسب آن‌ها را به فروش برسانیم.

او افزود: علی رغم اینکه شهربابک یکی از قطب‌های دامپروری استان کرمان است، اما واردات گوشت از دیگر کشور‌ها باعث افت قیمت دام و به فروش نرفتن آن‌ها به قیمت مناسب شده است.

واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

این عشایر شهربابکی اظهار داشت: امسال نیز شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده است تا دام هایمان آنطور که باید به فروش نرود.

استبرقی ابراز امیدواری کرد: مسئولان برای حل مشکلاتمان تدبیری بیندیشند و برنامه‌ای ترتیب دهند.

حسن صبوری کارشناس دامپروری و یکی از عشایر منطقه شهربابک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: در سال ۹۸ قیمت نهاده‌های دامی افزایش چشمگیری داشت در حالی که قیمت دام زنده (پرواری) در همین سال کاهش داشته است.

او با بیان اینکه در سال گذشته تعداد زیادی از دام‌های پرواری عشایر به فروش نرسیدند و یا به قیمت پایین به فروش رفته‌اند، افزود: به طور مثال در سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ قیمت هر کیلو دام زنده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد، در حالیکه در زمستان سال ۹۸ قیمت دام زنده بین ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسید.

صبوری ممنوعیت صادرات دام ایران در سال ۹۸ به سایر کشور‌ها را از دلایل کاهش قیمت آن دانست و اظهار داشت: همچنین واردات گوشت از سوی دولت تاثیر به سزایی بر کم شدن قیمت دام داشته است.

واردات گوشت قرمز، گریبانگیر معیشت عشایر شهربابک

او با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا خرید و فروش گوشت را کساد کرده است، بیان داشت: شیوع ویروس کرونا نیز از دلایل عمده کاهش قیمت دام در شهربابک است.

او عنوان کرد: با تقاضای کم مصرف کنندگان، عرضه گوشت قرمز نیز کاهش داشته است.

سعید رئیسی مدیر اداره امور عشایر شهرستان شهربابک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جمعیت عشایر شهرستان شهربابک را ۷ هزار و ۴۰۱ نفر در قالب هزار و ۴۵۰ خانوار برشمرد و گفت: عشایر شهربابک مشتمل در سه ایل بزرگ و ۵۰ طایفه مستقل هستند.

او افزود: عشایر شهربابک با داشتن ۴۵۰ هزار دام سبک و ۲ هزار نفر شتر در ۱۱ سامانه عرفی شهرستان نقش عمده و عظیمی را در اقتصاد شهربابک ایفا می‌کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه خوشبختانه به دلیل بارندگی‌های مطلوب در سال زراعی جاری، وضعیت پوشش علوفه مراتع در اکثر مناطق عشایری به ویژه مناطق عشایری شمال شهرستان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد: انشاالله امسال در بخش تولیدات لبنی شهرستان شهربابک شاهد جهش تولید باشیم تا به فرموده مقام معظم رهبری در سال جدید جامه عمل پوشانده شود.

او به کاهش تقاضای خرید گوشت با توجه به افزایش قیمت آن اشاره کرد و گفت: این مشکل به مرور حل می‌شود و دام‌های عشایر به فروش می‌روند.

رئیسی تصریح کرد: تاکنون هیچ مورد از ابتلای عشایر شهربابک و مناطق عشایری شهرستان به ویروس کرونا شاهد نبوده‌ایم و با اطلاع رسانی‌های انجام شده و هماهنگی‌های صورت گرفته با مرکز بهداشت این عزیزان نکات را رعایت می‌کنند.

او اعلام کرد: کوچ ییلاقی عشایر شهربابک نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

مدیر امور عشایری شهربابک گفت: در دو سال گذشته اقدامات خوبی برای ایجاد شبکه آب آشامیدنی سالم در مناطق عشایری شهربابک توسط امور عشایر شهرستان با همکاری اداره آب و فاضلاب روستایی انجام شده است.

او با بیان اینکه شبکه تمام مناطق عشایری آبدر، ریگ سیاه، قسمت‌هایی از مناطق عشایری مدوار، پاقلعه و منطقه چاه معدن با اجرای ۷۴ هزار متر لوله گذاری و مخازن مربوط به آن احداث شد، افزود: با این اقدام ۲۵۵ خانوار عشایر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

رئیسی بیان داشت: اجرای شبکه تأمین آب مابقی مناطق عشایری پاقلعه و ریگ سفید در برنامه‌های آتی ماست که در صورت مجوز لازم توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان، این اداره آمادگی لازم برای تأمین آب مناطق عشایری یاد شده را دارد.

او از تجهیز و نصب منصوبات دو حلقه چاه آب در منطقه مدوار و خاتون آباد برای حمل و بارگیری آب برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری با اخذ مجوز‌های لازم از اداره امور آب شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در این مدت بالغ بر ۱۶۰ هزار متر مکعب آب رسانی سیار با ۵ دستگاه کامیون به مناطق عشایری بخش مرکزی و دهج حمل شده، ولی به دلیل افزایش تعداد دام، گرمای هوا در تابستان، نیاز عشایر به آب رسانی سیار از این رقم بالاتر است.

رئیسی افزود: در دو سال گذشته ۱۹ جایگاه نگهداری دام توسط مجتمع مس شهربابک با همکاری فرمانداری و ادارات مرتبط در مناطق عشایری خاتون آباد، میمند و پاقلعه در شعاع صفر تا ۱۵ کیلومتری کارخانه ذوب مس خاتون آباد احداث شده است.

او ادامه داد: در این راستا بالغ بر ۲۰۰ تن خوراک دام توسط مجتمع مس خریداری و به وسیله شرکت تعاونی عشایر شهربابک بین عشایر مناطق یاد شده، توزیع شد که با این اقدامات گام مهمی برای کاهش تلفات و افزایش تولید گوشت قرمز در مناطق صورت گرفته است.

مدیر امور عشایری شهربابک به زنجیره تولید گوشت قرمز در شهرستان اشاره و تصریح کرد: با همکاری بانک کشاورزی شهرستان و اداره امور عشایری شهربابک در دو سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله و ۵۶۰ میلیارد ریال تسهیلات تولید گوشت قرمز از محل اعتبارات ماده ۵۲ با کارمزد ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله و بدون هیچ گونه محدودیتی بین عشایر توزیع شده که انشاءالله در سال جاری تسهیلات پرواربندی دام عشایر به عشایر پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه از سال گذشته خرید و توزیع پنل‌های خورشیدی برای تأمین روشنایی در مناطق عشایری در دستور کار ما قرار دارد، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌های صورت گرفته در سال جدید علی رغم گستردگی مناطق عشایری و تعداد بالای خانوار عشایر شهرستان بتوانیم تعدادی از خانوار‌های عشایری را به مولد‌های خورشیدی مجهز کنیم.

رئیسی از هزار کیلومتر راه اصلی و ۳ هزار کیلومتر راه فرعی در مناطق عشایری و نیاز به حداقل دو مرحله تیغ زنی و مرمت در سال یاد کرد و بیان داشت: ما علی رغم کمبود امکانات، نیرو و اعتبارات، بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری را با گریدر مرمت و تیغ زنی کردیم.

او تصریح کرد: برای تسهیل رفت و آمد عشایر یک باب پل سه دهانه در منطقه عشایری توران آفکوئیه و دو باب آبنما در منطقه تل غدیر مدوار و آبدر احداث شده است، ولی با توجه به گستردگی شهرستان و حجم بالای راه‌های عشایری نیاز مبرم و ضروری به یک دستگاه گریدر به شدت احساس می‌شود که اعلام نیاز آن به مسئولان محترم شهرستان برای پیگیری و مساعدت تقدیم شده است.

رئیسی به احداث ۱۰ باب آب انبار در مجموع به حجم ۲۵۰ مترمکعب و بهسازی سه باب آب انبار اشاره کرد و گفت: ۴۷ دستگاه انواع تانکر‌های ثابت و ۲۷ دستگاه موتور آب کشی برای تأمین آب عشایری خریداری و بین عشایر مناطق توزیع شده است.

او افزود: از حسن توجه و نظر مساعد فرماندار شهرستان برای اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، نماینده، مدیرکل امور عشایر استان و مدیر مجتمع مس شهربابک و ادارات شهربابک تشکر می‌کنم.

گزارش از محدثه صبوری

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار