مشاوره‌آنلاین چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مشاوره و پاسخ‌هایی به رایج‌ترین سوالات مردم درباره خدمات روان‌شناختی آنلاین این روز‌ها بازارش حسابی داغ شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با رشد و گسترش فضا‌های مجازی و شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف ارتباطی، مردم بیشتر از قبل علاقه دارند خدمات و کالا‌ها را به صورت اینترنتی دریافت کنند. در این میان یک اتفاق جهانی مانند شیوع ویروس کرونا، اهمیت راه‌های ارتباط اینترنتی را بیش از پیش روشن کرد. خدمات روان شناسی و مشاوره نیز از خدماتی هستند که استفاده از آن‌ها به صورت آنلاین با سرعت زیادی در حال رشد است و پژوهش‌های بسیاری اثربخشی آن‌ها را تایید کرده‌اند. مشاوره‌های از راه دور با استفاده از تلفن یا اینترنت بیش از ۲۰ سال است که استفاده می‌شود. اگر به قبل‌تر برگردیم حتی می‌توان مکاتبات و نامه نگاری‌های فروید با بیمارانش را نوعی مشاوره از راه دور تلقی کرد. در این مطلب شما را با انواع مشاوره‌های آنلاین، مزایای آن‌ها و نحوه استفاده برای بردن بهره بیشتر، آشنا می‌کنیم.

 مشاوره آنلاین، دو نوع همزمان و ناهمزمان دارد
مشاوره آنلاین، برخط یا اینترنتی به مشاوره‌ای گفته می‌شود که به صورت تلفنی، تصویری یا صوتی با استفاده از خط تلفن، سایت‌ها و برنامه‌های اینترنتی و تلفن‌همراه انجام می‌شود. این مشاوره می‌تواند به صورت همزمان باشد، یعنی شما و روان شناس همزمان با استفاده از یکی از این روش‌ها با هم ارتباط برقرار کنید یا ناهمزمان، یعنی شما مشکل‌تان را به صورت نوشتاری، صوتی یا تصویری برای روان شناس ارسال کنید و او در زمانی دیگر به شما پاسخ دهد. بدیهی است که یک گفت‌وگوی زنده و همزمان، امکانات ارتباطی بیشتری را در اختیار هر دو طرف قرار می‌دهد.
 
مزایای مشاوره‌های آنلاین
در سایت انجمن روان شناسی آمریکا عبارت جالبی در همین باره ذکر شده است: «با یک کلیک می‌توانید به یک روان درمانگر دسترسی فوری و ارزان داشته باشید!» شاید از میان بردن فاصله‌ها، مهم‌ترین مزیت درمان‌های آنلاین باشد. مراجعان بسیاری از این موضوع شکایت دارند که در شهر یا روستایی که زندگی می‌کنند به روان شناس مجرب و حرفه‌ای دسترسی ندارند. با استفاده از خدمات روان شناختی آنلاین می‌توانید به خبره‌ترین متخصصان در سراسر کشور و حتی دنیا، دسترسی داشته باشید.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه: در مشاوره‌های آنلاین شما نگران تغییر برنامه‌های روزانه، از دست رفتن وقت، دوری مسیر (درون شهری یا بین شهری) و ترافیک نیستید. صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد از مزایای مشاوره آنلاین است. شما در محل کار یا منزل‌تان با تلفن همراه یا رایانه تان با روان شناس‌تان ارتباط برقرار می‌کنید و فقط به اندازه طول زمان جلسه وقت می‌گذارید. در ضمن و معمولا تعرفه جلسات روان شناسی آنلاین از جلسات حضوری کمتر است. سایت‌هایی هم وجود دارند که برای مراجعان متقاضی جلسات آنلاین، تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرند. در خور ذکر است تعرفه این جلسات مشاوره با توجه به مدرک تحصیلی مشاور و مدت جلسه که بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است، متفاوت است و حداقل از ۴۰ هزارتومان شروع می‌شود.

احساس راحتی بیشتر: مشاوره آنلاین می‌تواند برای عده‌ای مفیدتر از جلسات حضوری باشد؛ نوجوان‌ها، جوان‌ها، کسانی که در فضای‌مجازی احساس راحتی بیشتری دارند، کسانی که بنابه دلایلی حریم شخصی و افشای اطلاعات خصوصی‌شان برایشان اهمیت دوچندانی  دارد، مهاجرانی که در کشوری زندگی می‌کنند که به روان شناس هم زبان دسترسی ندارند و همچنین مراجعانی که به دلیل محدودیت‌ها  و معلولیت‌های جسمی امکان رفت و آمد به مراکز روان شناختی را ندارند، بیش از دیگران از مشاوره‌های آنلاین سود می‌برند.

امکان ارتباط بیشتر و آسان‌تر: همچنین مشاوره آنلاین این امکان را فراهم می‌کند که در صورت نیاز، در فواصل جلسات نیز با روان شناس خود ارتباط داشته باشید. در واقع مشاوره آنلاین ارتباط مستقیم بین شما و درمانگر را امکان‌پذیر و راحت‌تر می‌کند.

۴ توصیه برای استفاده بهتر از خدمات آنلاین روان شناختی
 از منبعی که قرار است به شما خدمات ارائه دهد، مطمئن شوید. متاسفانه ممکن است کسی که در حال انجام مشاوره آنلاین با شماست، صلاحیت حرفه‌ای کافی نداشته باشد؛ بنابراین پیش از انتخاب روان شناس مد نظر، وقت بگذارید و درباره او از سایت‌ها، صفحات و منابع معتبر تحقیق کنید. با اولین شماره‌ای که در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی دیدید، تماس نگیرید. این کار نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد.
 
همچنین برای حفظ حریم خصوصی‌تان، از امنیت ابزاری که برای مشاوره استفاده می‌شود، اطمینان پیدا کنید. اگر در این خصوص تردیدی دارید، حتما با روان شناس خود در میان بگذارید.

  پس از آن‌که زمان، ابزار ارتباطی و هزینه جلسه را هماهنگ کردید، برای جلسه یک مکان خلوت و بدون مزاحمت انتخاب کنید که در طول جلسه کسی مزاحم شما نشود.   اگر از مشاوره اینترنتی استفاده می‌کنید، از حجم و سرعت اینترنت خود مطمئن شوید. دستمال کاغذی، ساعت، کاغذ و خودکار (برای یادداشت برداری و ثبت راهکارها) در دسترس داشته باشید.

در مشاوره‌های تصویری، لباس رسمی بپوشید. درمانگر شما نیز باید لباس رسمی پوشیده باشد. اگر از تلفن‌همراه استفاده می‌کنید، آن را در فاصله مناسب، طوری که دست‌ها و بخشی از بالاتنه شما مشخص باشد، ثابت کنید. این کار به درمانگر اجازه می‌دهد زبان بدن شما را مشاهده و اطلاعات لازم را دریافت کند؛ همچنین آزاد بودن دست‌ها کمک می‌کند راحت‌تر صحبت و در صورت نیاز یادداشت‌برداری کنید. بهتر است در طول جلسه از هندزفری استفاده کنید تا حریم خصوصی شما حفظ شود. مشاوره تصویری این مزیت را نسبت به سایر روش‌ها دارد که تقریبا تمام مولفه‌های ارتباطی یک مشاوره حضوری را داراست.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.