شاهکار‌هایی از شاهنامه‌های دست‌نویس در گنجینه آستان قدس رضوی

کارشناس‌مسئول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی از وجود بیش از ۵۰ نسخه خطی شاهنامه فردوسی در این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی کارشناس‌مسئول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از ۵۰ نسخه خطی نفیس شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، مرجع بیشترین تعداد نسخ خطی از این اثر بزرگ ادبی در کشور است.

 

شاهکار‌هایی از شاهنامه‌های دست‌نویس در گنجینه آستان قدس رضوی


او افزود: نسخه‌های خطی شاهنامه از لحاظ هنری بسیار نفیس هستند و تعدادی از آن‌ها مصور و دارای مجالس رزم است.

کارشناس‌مسئول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی ادامه داد: نسخۀ دست‌نویس شاهنامه متعلق به قرن ۱۰ هجری و عصر صفویه، قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه در این مجموعه است که به خط نستعلیق شیخ محمد چشتی در جداول چهار ستونی و در ۵۴۹ برگ کتابت شده و با شمارۀ ثبت ۴۲۴۷ در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

هاشمی همچنین با اشاره به کامل‌ترین شاهنامۀ فردوسی این گنجینه، بیان کرد: این نسخه حاوی پنج جلد از آغاز شاهنامه تا پایان آن است و با شمارۀ ۴۳۰۱۵ در این گنجینه ثبت شده است.

او تصریح کرد: مصورترین نسخۀ شاهنامۀ این کتابخانه به شماره‌های ۳۱۲۷۹ تا ۳۱۲۸۱، شامل دفتر اول تا سوم شاهنامه که ۱۱۶ مجلس تصویر را در برگرفته، از دیگر نسخ نفیس این مجموعه است و این در حالی است که شاهنامۀ مصور اهدایی مقام معظم رهبری (مدظله) متعلق به قرن ۱۲ و شمارۀ اموالی ۵۳۴۳۴ یکی دیگر از نفایس شاهنامه‌ای این گنجینه است.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.