عبور از تنگه تحریم

روابط ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی و مهندسی باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا در روز‌های اخیر به سوژه داغ رسانه‌ها و محافل بین‌المللی تبدیل شده است. آمریکا از مدت‌ها قبل به صورت یکجانبه ایران و ونزوئلا را هدف تحریم‌های خود قرار داده، اما جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این سیاست‌های آمریکا، اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی انجام می‌دهد.

در همین خصوص در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه مهندسی در صنعت نفت منتشر شده بود و اکنون نیز گزارش‌ها حکایت از اعزام پنج محموله نفتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا دارد.

بر اساس داده‌هایی که وب‌سایت‌های مسیریاب کشتی‌ها ارائه کرده‌اند، این محموله‌های نفتی در حال طی مسیر به سمت ونزوئلا هستند و آمریکا و متحدانش هم با وجود خط و نشان کشیدن‌های فراوان نتوانسته‌اند مانعی در مسیر این نفتکش‌ها ایجاد کنند.

همین مساله واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشته و بسیاری از کاربران با انتشار نقشه مسیری که محموله‌های نفتی از ایران به سمت آمریکای جنوبی طی می‌کنند، عبور از این مسیر بدون توجه به مواضع آمریکا و متحدانش را تنها کار ابرقدرتی، چون ایران می‌دانند.

اعزام کشتی حامل سوخت
چند روز پیش رویترز خبری منتشر کرد مبنی بر این‌که با استفاده از داده‌های وبسایت مسیریاب کشتی‌ها، یک کشتی حامل بنزین با پرچم جمهوری اسلامی ایران راهی ونزوئلا شده است. به گفته تحلیلگران، کشتی کلافل با اندازه متوسط که اواخر ماه مارس در بندرعباس بارگیری شده تا حدود زیادی می‌تواند به رفع مشکل روزافزون تامین بنزین در ونزوئلا کمک کند.

ونزوئلا از سیاست‌های تحریمی آمریکا رنج می‌برد و با این‌که عضو اوپک است، اما پالایشگاه‌های این کشور به سبب عدم سرمایه‌گذاری و فقدان تعمیر و نگهداری مناسب با مشکل مواجه شده‌اند. ایالات متحده در جریان اقداماتش برای سرنگونی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، شرکت دولتی نفت این کشور را تحریم کرده است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند از اواخر ماه گذشته میلادی ایران با ارسال چند هواپیما، مواد مورد نیاز تعمیر یک پالایشگاه نفتی بزرگ در ونزوئلا زمینه را برای فعالیت این مجموعه فراهم کرده است.

آمریکا تحریم می‌کند ایران صادر می‌کند
به گزارش نیویورک تایمز این فرآیند نشان داد به‌رغم تحریم‌های آمریکا، ایران به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد.
همچنین ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاورین بازار نفت اف‌جی‌ای در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی بیان کرد از زمانی که تحریم‌ها شروع شده ردیابی‌ها نشان می‌دهد هر ماه مقدار زیادی از صادرات فرآورده‌های ایرانی به آسیا ختم شده است.

به عبارت دیگر بارگیری محموله‌های فرآورده‌های نفتی ایران در کل دوران تحریم ادامه داشت و صادرات فرآورده‌های نفتی برخلاف نفت خام لطمه آنچنانی از نظر تحریم نخورده است.

همچنین به گزارش رویترز، چهار کشتی دیگر حامل سوخت که پرچم ایران را با خود دارند، از بندرعباس به مقصد نامعلومی در حرکتند. مخالفان دولت نیکلاس مادورو، اما می‌گویند مقصد تمام این کشتی‌های حامل سوخت، ونزوئلاست.

پیشتر مقامات آمریکا مدعی شده بودند ونزوئلا هزینه تعمیر و بازسازی صنایع نفتی خود را توسط ایران احتمالا با طلا پرداخت می‌کند. شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از منابع آگاه نوشت، دولت ونزوئلا این ماه ۹ تن طلا - معادل حدود ۵۰۰ میلیون دلار - در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های این کشور با هواپیما به ایران ارسال کرده است.

در همین زمینه الیوت آبرامز، مسوول امور ونزوئلا در دولت آمریکا گفته بود ایران مشغول اعزام هواپیما‌های بیشتری به این کشور آمریکای جنوبی بوده است.

اما سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با رد این ادعا‌ها اظهارات بیان شده را بی‌اساس و در جهت زمینه‌سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت ونزوئلا و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری میان ایران و ونزوئلا ارزیابی کرد.

وی افزود: دولت آمریکا که در اجرای سیاست‌های خود در ونزوئلا از جمله تحریم اقتصادی، تهدید نظامی و اخیرا تشکیل شورای انتقالی، به‌دلیل مقاومت دولت و مردم آن کشور با شکست مواجه شده، با ایراد این‌گونه اتهامات سعی دارد در برنامه دولت ونزوئلا برای بازسازی پالایشگاه‌های آن کشور و تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین که هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با کمبود روبه‌روست، مانع‌تراشی کند.

ربیعی هم چند روز پیش در نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره اقدام ایران به اعطای کمک‌های مهندسی به ونزوئلا در ازای دریافت شمش‌های طلا عنوان کرد که «روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و برمبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به‌هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.»

ربیعی خاطرنشان کرد: کشور‌های ثالث و به‌ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند، اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه ایران و ونزوئلا را ندارد. تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور‌ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

واکنش مقامات واشنگتن
اعزام کشتی حامل سوخت از ایران آن هم به مقصد کشوری مثل ونزوئلا در حالی که آمریکا مدعی اثربخشی تحریم‌هاست، اتفاقی نیست که مقامات واشنگتن بخواهند راحت با آن کنار بیایند و از این رو حتی برای تبلیغات رسانه‌ای هم که شده باید نشان دهند تکاپوی لازم را برای جلوگیری از این رویداد دارند. در همین زمینه رویترز به نقل از مقامات واشنگتن نوشت که ایالات متحده آمریکا در نظر دارد برای جلوگیری از صدور بنزین ایران به ونزوئلا تدابیری اتخاذ کند.

مقامات آمریکایی توضیحی درباره این تدابیر نداده‌اند، اما تصریح کرده‌اند مجموعه‌ای از گزینه‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد شده است.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است نیروی دریایی آمریکا، چهار ناو جنگی به همراه هواپیمای «پی۸پوسایدون» از اسکادران VP-۲۶ را به منطقه کارائیب اعزام کرده است.

در همین حال ونزوئلا رهگیری و تعقیب کشتی‌های سوخت‌رسان توسط آمریکا را محکوم و تاکید کرد، این اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌الملل است.

به گزارش تسنیم، خورخه آرئاسا، وزیر خارجه ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: در بحبوحه اپیدمی (ویروس کرونا) واشنگتن کشتی‌هایی را ردگیری می‌کند که نفت و سوخت ما را حمل می‌کنند. این نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق اساسی ونزوئلا است.

قدرت‌نمایی ایران
حرکت پنج کشتی حامل سوخت از بندرعباس و عبور از آبراهه‌های بین‌المللی علاوه بر شکست سیاست تحریم از منظر دیگری نیز قابل بررسی و ارزیابی است. سال گذشته انگلیس به بهانه همراهی با تحریم‌های آمریکا یک نفتکش ایرانی حین عبور از تنگه جبل‌الطارق را توقیف کرد و البته با فاصله چند روز این اتفاق با اقدام متقابل ایران از نوع سخت آن مواجه و نهایتا انگلیس مجبور به آزاد‌سازی کشتی ایرانی شد.

اما امسال پنج کشتی ایران با قدرت و بدون هیچ ممانعتی از تنگه جبل‌الطارق گذشتند و نیروی دریایی ملکه هم صرفا نظاره‌گر این ماجرا بود. انگلیسی‌ها می‌دانند هر‌گونه اقدامی برای جلوگیری از عبور و مرور نفتکش‌های ایرانی حتما بدون جواب باقی نمی‌ماند و بهتر است در دعوای میان ایران و آمریکا در حوزه نفتکش‌ها و عبور و مرور آبی گوشه‌ای بنشینند و اقدامی انجام ندهند.

اتفاقی که البته از دید فعالان فضای مجازی پنهان نماند و کانال تلگرامی اخبار سوریه در این‌باره نوشت: فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آن‌که مهم باشد آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید. آمریکایی‌ها هم گرچه این روز‌ها در حال فضاسازی رسانه‌ای در مقابله با ایران هستند، اما می‌دانند اگر مشابه دزدان دریایی قصد ایجاد ناامنی در آبراه‌های بین‌المللی را داشته باشند خطر کرده که به‌طور قطع بدون واکنش نخواهد بود.

واکنش قاطع ایران
فواد ایزدی/ استاد دانشگاه
جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشور دیگری حق خرید و فروش کالا را دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یکجانبه و غیرقانونی است.

مطابق بند ۲۹ قطعنامه ۲۲۳۱ نباید اخلالی در تجارت خارجی ایران ایجاد شود، اما آمریکا به‌واسطه وضع تحریم‌هایی علیه ایران هم خودش قطعنامه سازمان ملل را اجرا نمی‌کند و هم کشور‌های دیگری را که خواهان اجرای قطعنامه هستند تحریم می‌کند که این هم غیرقانونی است.

تحریم آمریکا علیه ونزوئلا نیز یکجانبه و غیرقانونی است و به این ترتیب متوقف کردن هر نفتکشی در آب‌های آزاد دنیا غیرقانونی است. بر این اساس اگر آمریکا بخواهد به سبک دزدان دریایی در مسیر حرکت کشتی‌های ایرانی خللی ایجاد کند جمهوری اسلامی ایران نیز باید پاسخی در خور شأن این اقدام آمریکا بدهد و قاعدتا این اقدام را انجام خواهد داد تا به این ترتیب آمریکا متوجه شود نباید از این‌گونه اقدامات علیه ایران و ملت ما استفاده کند.

مسؤولان کشورمان باید هشدار‌های لازم را بدهند که اگر آمریکا مشابه دزدان دریایی قصد داشته باشد در آبراه‌های بین‌المللی اقدامی علیه منافع ایران انجام دهد قطعا این اقدام بدون واکنش نخواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار