پلیس علمی و هوشمند در پیشگیری از وقوع جرم موثر است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: با بهره گیری از پلیس علمی و کارآمد و هوشمند موضوعات مهم در امر پیشگیری را پیگیری و با راهبرد‌های از پیش تعیین شده اهداف خود را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید مهدی قویدل سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در نشست دو جانبه با فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: موضوع پیشگیری یک موضوع دو سویه دانست و اقداماتی در دستور کار قرار دارد که موضوع مطالبه گری ازدستگاه‌ها و نهاد‌های متولی به صورت ویژه پیگیری شود.

او تصریح کرد:مسئولیت نهاد‌های اجرایی و فرهنگی باید احصاء شده و به گونه‌ای هدایت شود که ادارات و مسئولین دخیل و اثر گذارو معتقد به پیشگیری شوند. باتشکیل کارگروه‌ها وهم افزایی تمام دستگاه‌ها سعی خواهد شد تا مشکلات موجود انعکاس داده شده و نظارت دقیق تری در این خصوص بعمل آید.

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود:با توجه به ظرفیت عظیم شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و بستر‌های موجود در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از جمله سامانه سجام، تعداد ۵۰۰۰ مصلح آموزش دیده وسایر برنامه‌های مشترک... تفاهم نامه همکاری دو جانبه منعقد خواهد شد.

قویدل تصریح کرد: تفاهم نامه منعقده مبتنی بر تشکیل تیم مشترک مبنی بر ایجاد صلح و سازش در ابتدای مراجعه به کلانتری‌ها و پلیس‌های نیروی انتظامی، ارتقاء آگاهی‌های عمومی و آموزش همگانی، ارائه انواع مشاوره‌های خانوادگی و. بصورت ویژه در قالب اورژانس قضایی با هدف کاهش ورودی در جرائم قابل گذشت به دادگستری تدوین واجرا خواهد شد.

او افزود: با استفاده از دانش کارشناسان زبده وتعامل دوسویه و با برنامه ریزی قطعا خواهیم توانست در کاهش وقوع جرم، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا و حتی کاهش ورودی به زندان‌های استان اثر گذارباشیم.

قویدل بیان کرد: اجرای طرح جامع، مشترک و هدفمند پیشگیری از حوادث رانندگی و تصادفات بصورت فوق العاده در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که هم دستگاه قضا وهم نیروی انتظامی شدیدا دغدغه‌مند وبا این موضوعات درگیر هستند و نیازمند همکاری دوجانبه در این مورد هستیم.

او تعامل و همگرایی کارشناسان و پلیس‌های تخصصی فرماندهی انتظامی با کارشناسان مجرب معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌های و چالش‌های مشترکی در خصوص آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادین بهبود یافته، اجرای طرح مهاجر، تشکیل مجمع خیرین، حمایت و مراقبت و پیشگیری از ورود مجدد به چرخه جرم و آسیب‌ها وجود دارد که بایداجرا و رفع شوند.

در ادامه فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: بحث پیشگیری مقوله مهمی است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود و باید پیشگیری در تمام مباحث معضلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ورود کند و از وقوع جرم و آسیب جلوگیری کند.

سردار غلامرضا ناظری افزود: پس از ورود حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی به قوه قضاییه و انتخاب مدیران شایسته بر امر قضا و اهمیت نسبت به پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیروی انتظامی با تمام توان به عنوان خط مقدم پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با این معاونت همکاری لازم را داشته باشد تا با یک برنامه ریزی هدفمند و جامع در جهت کاهش معضلات جامعه گام‌های موثری برداشته شود.

او اظهار کرد: نیروی انتظامی بسیار متاثر می‌شود از اینکه جرمی در جامعه صورت می‌گیرد وجامعه و دستگاه‌های متولی نتوانسته اند پیشگیری‌های لازم را معمول و با مداخله زود هنگام از وقوع جرائم جلوگیری کنند، وبر همین اساس ضروری است تمام توان فرماندهی انتظامی و کارشناسان با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بکار گرفته شود تا با هم فکری و هم افزایی بیشتر امور بهتر پیش برود.

سردار ناظری بر موضوع کنترل و مراقبت بعد از خروج مجرمین و محکومین تاکید کرد.

او تصریح کرد:امر ساماندهی و حمایت از مرتکبین جرایم سبک در پیشگیری از وقوع جرم اثر گذار است

سردار ناظری اقدامات ناظر به پیشگیری‌های وضعی رامهم برشمرد و گفت: بازدید‌های میدانی، اقدامات اجرایی و راهبردی و استراتژیکی در دراز مدت کمک شایانی به امور پیشگیرانه خواهد کرد و امید است تا در برنامه ریزی و اقدامات مشترک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و فرماندهی انتظامی این برنامه‌ها مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار