خطیب مسجد الاقصی: قدس ‏امانتی برای کشور‌های اسلامی است

شیخ «عکرمه صبری» با اعلام اینکه قدس‏ امانتی برای کشور‌های اسلامی است، از آن‌ها خواست به این مسئله بی‌توجهی نکنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه العالم، شیخ عکرمه صبری‏، خطیب مسجد الاقصی، قدس‏ را امانتی در دست همه عرب‌ها و مسلمانان جهان دانست که نباید در هیچ صورتی از آن غافل شوند.

او گفت: قدس باید محور توجهات باشد و این شهر باید در کانون توجهات قرار گیرد، زیرا همواره در خطر است و نباید کشور‌های اسلامی به آن بی‌توجه باشند به خصوص اینکه قدس‏، امانتی برای کشور‌های اسلامی است و جایگاه آن مانند جایگاه مکه مکرمه و مدینه منوره است و نباید به آن بی‌توجه بود.

خطیب مسجد الاقصی در ادامه اعلام کرد: احیای روز جهانی قدس این شهر را در کانون توجه قرار می‌دهد و در نتیجه کشور‌های عربی و اسلامی باید قطب‌نما‌ها را سمت قدس قرار دهند و این مسئله ضروری و مهم است و علاوه بر این می‌خواهیم به نهاد‌های قدس توجه شود.

عکرمه گفت: در درجه اول از ملت‌هایی که در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند و ملت‌هایی که قدس را دوست دارند‏ می‌خواهیم بر دولت‌های خود فشار آورند تا کاری انجام دهند. باید اقدامی سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی صورت گیرد تا مانع از اقدامات و تجاوزات رژیم اشغالگر علیه این شهر مقدس شویم.

او اضافه کرد: علاوه بر این نهاد‌های بهداشتی و آموزش در شهر قدس حمایت شود، زیرا حمایت از این نهاد‌ها و نهاد‌های خیریه به مثابه حمایت از مردم قدس است و آن‌ها را در شهر خودشان استوار می‌کند. در نتیجه دو راه وجود دارد مسیر اول اینکه کشور‌های عربی و اسلامی باید به اقداماتی علیه رژیم اشغالگر دست بزنند و راه دوم حمایت از نهاد‌های قدس است.

خطیب مسجد الاقصی درباره اینکه آیا زمان بازگشت آوارگان فلسطینی نزدیک شده است یا خیر گفت: بازگشت، حقی مقدس است و هیچ توجیهی برای عقب‌نشینی از این حق وجود ندارد. این حق نسل به نسل به فلسطینی‌ها منتقل شده و درست است که سالخوردگان می‌میرند، اما خردسالان فراموش نمی‌کنند. هر ساله در مراسم‌هایی در سالگرد نکبه برگزار می‌شود تا این مسئله در یاد نسل‌ها بماند و آوارگان برگردند. باید در هر مناسبتی بر حق بازگشت فلسطینی متمرکز شویم و به همه جهان می‌گوییم بازگشت باید محقق شود و اهداف توطئه علیه آوارگان محقق نخواهد شد و تا زمانی که یک آواره وجود داشته باشد این موضوع هم وجود دارد.

صبری درباره اقدامات آمریکا و انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی گفت: سیاست آمریکا‏، قدیم و جدید است. ترامپ سیاست‌های قدیمی را اجرا می‌کند که رؤسای جمهور سابق آمریکا اجرا نکرده بودند. موضوع انتقال سفارت از ۱۹۸۵ مطرح بود و کنگره آن را تصویب کرده بود. این اقدام باطل است. آمریکا مالک فلسطین و قیم مردم فلسطین نیست در نتیجه ما اقدامات آمریکا را رد می‌کنیم و این جانبداری زشت از اشغالگران اسرائیل‏، باطل و منفی است و دیر یا زود خود آمریکا با پیامد‌های این اقدام مواجه خواهد شد.

او  افزود: این آمریکاست که به رژیم اشغالگر مشروعیت می‌دهد در صورتی که هیچ حقی در این خصوص ندارد. دست کم شورای امنیت و سازمان ملل باید مشروعیت بدهند نه یک کشور. این یعنی فعالیت‌های نهاد‌های بین‌المللی ناامید کننده است و آن‌ها تاثیرگذار نیستند در نتیجه ما می‌گوییم هر اقدامی که مسئولان رژیم اشغالگر انجام می‌دهند‏، باطل است و سازمان یونسکو هم به این مسئله اذعان کرد.

خطیب مسجد الاقصی در ادامه گفت: به همین سبب ما می‌گوییم تلاش‌هایی که در جهت تقسیم زمانی و مکانی صورت می‌گیرد نافرجام است، زیرا مسلمانان می‌توانند در برابر هرگونه اقدامی که به جایگاه مسجد الاقصی خدشه وارد می‌کند‏ بایستند. باز کردن در‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۷ و باز شدن باب الرحمه در سال گذشته تاکید می‌کند مردم قدس به امید خدا می‌توانند همه تلاش‌های اشغالگران را ناکام بگذارند.

صبری درباره وجود نگرانی از ورود افراطی‌ها به مسجد الاقصی در روز جهانی قدس گفت: این نگرانی همواره وجود دارد. در حال حاضر مسجد الاقصی بسته است و یهودیان افراطی برای باز کردن فشار زیادی به مسئولان اشغالگر وارد می‌کنند. ما همواره باید درباره اقداماتی که ممکن است به جایگاه مسجد الاقصی خدشه وارد می‌کند هوشیار باشیم و این مسئله بر عهده اداره اوقاف و همه مسلمانان است.

او در ادامه افزود: شورای اوقاف پیشتر تصمیم گرفته بود اگر یکی از در‌های مسجد الاقصی به روی یهودیان افراطی باز شود همه در‌های آن بر روی نمازگزاران مسلمان باز خواهد شد‏ که البته موضع دولت اردن هم همین است. با توجه به شیوع کرونا‏، اگر هزاران نفر در مسجد حاضر شوند ممکن است این کار به شیوع بیماری منجر شود. این مسجد چرا بسته است برای جلوگیری از شیوع بیماری. منافع عمومی می‌طلبد که تصمیمات شورای اوقاف درباره تعطیلی مسجد الاقصی اجرا شود. طی روز‌های آتی البته شاید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

خطیب مسجد الاقصی در پاسخ به این سوال که آیا درباره محاصره شدن مردم قدس در سایه معامله قرن و بند‌های آن‏، نگرانی‌هایی وجود دارد یا خیر‏، گفت: هرچیزی ممکن است، زیرا رژیم اشغالگر به همه بخش‌های قدس چشم دوخته است و اگر بخواهد مردم را به اجبار کوچ می‌دهد. ما مخالف هرگونه تلاش برای الحاق خاک خود به سرزمین‌های اشغالی هستیم و می‌خواهیم همه مناطق بدون کم وکاست در اختیارمان باشد.

صبری گفت: تصمیمات اخیر اشغالگران مبنی بر الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی تاکید می‌کند که آن‌ها به مناطقی که در اختیار دارند قانع نیستند و گام به گام حرکت می‌کنند و در نتیجه موضوع منطقه دره اردن بسیار خطرناک است و به مثابه گرفتن بخش زیادی از مناطق تحت اختیار تشکیلات خودگردان است. تشکیلات خودگردان دیگر اعتباری ندارد. یهودی‌ها گام به گام جلو می‌روند و ما فقط نظاره گر هستیم که این مسئله دردناک است. باید درباره موضوع الحاق بخشی از کرانه باختری یا هرگونه اقدام دیگر اسرائیل که اختیارات تشکیلات خودگردان را کم می‌کند‏‏، تصمیمی قاطع گرفته شود.

او در پایان صحبت‌های خود به مناسبت روز قدس خطاب به امت اسلام گفت: از کنار مسجد الاقصی مبارک و از بیت المقدس به همه عرب‌ها و مسلمانان جهان می‌گویم قدس‏، در دست شما امانت است و نباید در هیچ صورتی از آن غافل شوید. روز قدس برای یادآوری و احیای موضوع قدس است و قدس در قلب‌های زنده باقی خواهد ماند تا بتوانیم آن را حفظ کنیم و به اشغال آن پایان دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار