مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت شیراز:

دخانیات عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی است

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به شمار می‌آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیامک شمس مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات، نسبت به خطر دخانیات برای سلامت دهستگاه تنفسی تحتانی هشدار داد.

او با بیان اینکه هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات انجام می‌شود، اظهار کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت در امسال با عنوان «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند‌های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آن ها» اعلام شده است.

شمس ادامه داد: در این رابطه مقرر است، فعالیت‌ها و اقداماتی برای افزایش آگاهی عمومی به ویژه در گروه جوانان، در خصوص تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری‌های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم صورت گیرد.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از این رو سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت پررنگ شدن اطلاع رسانی در مورد تاثیرات مخرب ترفند‌ها و روش‌های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی در زمینه افزایش مصرف دخانیات از سوی نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان و خنثی کردن آن‌ها تاکید کرده است.

شمس با اشاره به اپیدمی کووید ۱۹ و ترفند‌های صنایع دخانی برای سوء استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال هفته ملی بدون دخانیات از ششم تا دوازدهم خرداد را «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفند‌های صنایع دخانی و بیماری کرونا» اعلام کرد.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه اظهار کرد: با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به شمار می‌آید و ویروسی که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می‌شود.

او گفت: بنابراین مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند، به همین لحاظ همه گیری کویید ۱۹ فرصتی مناسب برای ایجاد انگیزش افراد مصرف کننده دخانیات به تصمیم به ترک و نیز ارتقای مداخلات موثر برای این افراد در سطح جامعه است.

شمس، نظارت و جلوگیری از عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی مانند هتل، رستوران، مهمانپذیر، قهوه خانه، چایخانه، سفره خانه، کافی شاپ ها، نظارت بر دریافت مجوز عاملیت فروش مواد دخانی از سوی فروشندگان و ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی مثل سیگار و تنباکو در صنوف سوپرمارکت ها، خواربارفروشی ها، نظارت مستمر شهرداری‌ها در محدوده تحت پوشش به منظور نظارت بر پارک‌ها و میادین و تفرجگاه‌ها برای جمع آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضای پارک‌ها و اطلاع رسانی و آموزش را از اهم وظایف گروه سلامت محیط در قبال کنترل دخانیات دانست.

او اضافه کرد: از ابتدای شیوع کروناویروس، طی انجام ۲ هزار و ۴۰۹ مورد بازدید از مراکز عرضه قلیان، ۱۸۳ مورد قلیان سرا در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز منجر به تعطیلی شده اند و جلوگیری از هرگونه تخلف در این مراکز طی بازدید‌های مستمر در حال پیگیری است.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد: روزی با تکیه بر فرهنگ خودمراقبتی همه قلیان‌ها را گلدان کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار