باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

امنیت اقتصاد دریایی مستلزم تلاش‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی

نیروی دریایی ارتش سال هاست که با اسکورت کشتی‌ها، اقتصاد ایران را تضمین کرده است.

‌به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خلیج فارس منطقه‌ای بسیار مهم و با اهمیت است که این اهمیت در ابعاد ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئوکالچر مورد توجه دنیا قرار دارد.

خلیج فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است. از نظر راهبردی منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره است و بخشی از یک سیستم ارتباطی شامل اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند است. به همین دلیل از گذشته مورد توجه قدرت‌های جهانی و هم چنین بازرگانان و تجار دنیا بوده است.

اسکورت کشتی

خلیج فارس؛ منطقه‌ای ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک با مزیت‌های اقتصادی فراوان

این منطقه یکی از منابع مهم انرژی در جهان است. خلیج فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک، انرژی، تاریخ و تمدن یک پهنه آبی مهم و حساس در دنیاست. از بُعد اقتصادی نیز بزرگ‌ترین عامل اهمیت خلیج فارس، وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است، به‌طوری‌که این منطقه را «مخزن نفت جهان» می‌دانند.

اسکورت کشتی

خلیج فارس همچنین، مسیر انتقال نفت کشور‌های ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است و به همین علت، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید. در حدود ۳۰ درصد نفت جهان از منطقه خلیج فارس تامین می‌شود.

اسکورت کشتی

از بُعد نظامی، وجود پایگاه‌های نظامی متعدد اعم از دریایی، هوایی و زمینی در منطقه خلیج فارس که عمدتاً متعلق به کشور‌های آمریکا و انگلستان هستند و هم چنین حضور ناو‌های جنگی کشور‌های غربی به ویژه آمریکا در آب‌های خلیج فارس، اهمیت نظامی و راهبردی خلیج فارس را نمایان می‌کند.

اسکورت کشتی

یکی دیگر از موارد مهم در خلیج فارس وجود طیف گسترده و متنوعی از آبزیان دریایی است که در تامین معاش مردم جنوب کشور و اقتصاد دریا نقشی تعیین کننده دارد.

اسکورت کشتی

اقتصاد دریا و لجستیک؛ عامل تحرک اقتصاد ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

ایران از نظر ژئوپلتیک و جغرافیایی بین دو آبراه بزرگ قرار دارد، به همین دلیل از سالیان دور تجارت دریایی یکی از بنیان‌های اصلی اقتصاد خود را بر اقتصاد دریایی و اقتصاد لجستیک استوار کرده است. اما این محور‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نقش حیاتی و مهم تری پیداکرده است. در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، ایران طبق آمار‌ها در همه ابعاد مقتدرترین کشور منطقه بود و برخی کشور‌های منطقه مانند عراق که از دیدن اقتدار ایران اسلامی عاجز و متحیر بودند به طمع غارت و چپاول منابع مالی ایران اواخر تابستان ۵۹ با حمایت‌های گوناگون استعمار و استکبار جهانی به مرز‌های کشورمان حمله کند.  

اسکورت کشتی

ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها نیروی دفاعی کشورمان با اقتدار بالا و تجهیزات به روز و همچنین نیرو‌های با تجربه و جوان آماده دفاع از کشور در مقابل هرگونه تهاجم احتمالی بود. اما نیروی دریایی عراق و صدام یاغی که با تحریک و حمایت مالی و تسلیحاتی کشور‌هایی مانند آمریکا و برخی دیگر از شیخ نشین‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ایران حمله کرد.

اسکورت کشتی

اینجاست که حفاظت از اقتصاد دریا و لجستیک برای ایران اهمیت پیدا می‌کند.

حمله صدام به ایران، آخرین میخ به تابوت رژیم بعث 

رژیم بعثی عراق ابتدا تهاجم  خود را از مرز‌های خاکی به ایران آغاز کرد، با این خیال که ایران مشغول دفاع از حدود خاکی خود است و از دیگر عرصه‌ها غافل شده؛ اینجا بود که عراق با نیروی دریایی نه چندان قدرتمند خود دست به حمله علیه ناوگان‌هایی زد که یا حامل کالا‌های حیاتی و اساسی کشورمان بودند و یا نفتکش‌های حامل نفت تولیدی ایران تا به این وسیله اقتصاد ایران را تخریب کند.

اسکورت کشتی

بیشتر مردم فکر می‌کنند که ارتش جمهوری اسلامی ایران با حمله صدام غافلگیر شده است؛ اما طبق گفته عالی‌ترین فرماندهان نظامی ارتش در آن موقع؛ ارتش برای هر کدام از نیرو‌های سه گانه یک سال قبل از حمله عراق به ایران با رصد تحرکات عراق، طرح‌های عملیاتی خاص خود را طراحی و آماده اجرا کرده بود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که ارتش ایران به طور غیر رسمی از ۷ یا ۸ ماه پیش از آغاز جنگ با عراق درگیر بود.

اسکورت کشتی

نیروی دریایی ارتش از نخستین روز‌های آغاز دفاع مقدس در عرصه دریا در همان ۶۷ روز نخست با انجام عملیات سه گانه اشکان، شهید صفری و مروارید به کمک هوادریا و تکاوران دریایی خود، نیروی دریایی عراق و شاهراه‌های اقتصاد نفتی عراق را با انهدام سکو‌های البکر و الامیه نابود کرد.

اسکورت کشتی

دزدی دریایی در خلیج فارس، عامل ناامنی اقتصاد بین‌الملل

یکی از مهم‌ترین وظایف نیروی دریایی ارتش از ابتدای آغاز تهاجم عراق به کشورمان؛ حفاظت و اسکورت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران بود. امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره می‌گوید که نیروی دریایی ارتش با انجام ۱۵۰ عملیات، بیش از ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کرده است.

اسکورت کشتی

این عملیات‌ها آنجا اهمیت خود را نشان می‌دهد که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها بیشترین تبادلات ایران در عرصه اقتصاد را برعهده داشتند. آمریکا نیز در اواخر دفاع مقدس جنگ و حمایت از عراق را علنی کرد و به طور مستقیم تهاجم علیه ایران را آغاز کرد.

اسکورت کشتی

این حملات که از سال ۶۰ آغاز شده بود به نام جنگ نفتکش‌ها معروف شد. این حملات ابتدا به کشتی‌های تجاری ایرانی آغاز شد و دامنه این حملات سپس به نفتکش‌های حامل نفت ایران نیز گسترش پیدا کرد. نخستین حمله هوایی به نفتکش اطلس ترکیه‌ای حامل نفت ایران انجام شد. چند ماه بعد بود که دومین نفتکش حامل نفت ایران با نام اسپکمانت یونانی مورد حمله گرفت.

اسکورت کشتی

عراق در ابعاد اقتصادی می‌خواست تا با سه دلیل اصلیِ کاهش درآمد نفتی ایران با محدودیت صادرات نفت، افزایش هزینه‌های تولید و صدور نفت به دلیل انهدام منابع و پایانه‌های نفتی و افزایش حق بیمه نفت‌کش‌های خارجی و همچنین دسیسه کشور‌های صادرکننده نفت به ویژه عربستان سعودی و کویت در افزایش صدور نفت و کاهش قیمت آن ایران را زمین‌گیر کند. 

اسکورت کشتی

جنگ تحمیلی که تمام شد، نیروی دریایی ارتش همچنان به وظیفه خود یعنی دفاع و حراست از مرز‌های آبی کشورمان و اسکورت کشتی‌ها ادامه می‌داد. از آن روز تا پایان دفاع مقدس طبق گفته امیر دریادار حبیب الله سیاری بیش از ۱۰ هزار کشتی توسط نیروی دریایی اسکورت و به مقاصد خود رسیده اند.

اسکورت کشتی

دزدی دریایی در خلیج عدن، نقشه نیرو‌های فرامنظقه‌ای برای حضور در خلیج فارس

اوایل سال ۸۸ بود که برخی از کشورهای فرامنطقه ای با تحریک و سوء استفاده از ضعف اقتصادی مردم برخی کشورها مانند سومالی آنها را اجیر کرده و به دزدی دریایی تحریک کردند. البته این تحریک کردن با پشتیبانی تسلیحاتی همراه بود و آن ها را به مجهزترین سلاح ها مجهز کردند.

اسکورت کشتی

اینجا بود که نیروی دریایی ارتش به میدان مبارزه با دزدان دریایی وارد شد. تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش (S.B.S) به دستور امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش وارد عمل شدند تا نخستین کشتی که مورد دزدی دریایی قرار گرفت را آزاد کنند.

اسکورت کشتی

اسکورت کشتی

این اقتدار به قدری تعیین‌کننده و دشمن‌‌شکن است که از آن روز دیگر نه تنها کسی دیگر جرات دزدی دریایی ندارد، بلکه کشورهای فرامنطقه ای نیز مقهور قدرت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی شده‌اند. 

نیروی دریایی ارتش البته در اسکورت کشتی های سایر کشورها نیز موفق حاضر شده و گواه این موضوع دریافت چندین لوح تقدیر از (IMO) سازمان بین المللی دریانوردی است. این موفقیت ها نه تنها از سوی مقامات عالی کشورمان تقدیر شده بلکه این قدرت توسط سایر کشورها نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

اسکورت کشتی

اسکورت ۱۵۰۰ کشتی از سال ۸۸ تا ۹۱ برای مقابله با دزدی دریایی

امیر دریادار سیاری می‌گوید که از آغاز دزدی دریایی در سال ۸۸ تا سال ۹۱ بیش از ۱۰۰ مورد مقابله با دزدی دریایی را در کارنامه خود دارد. حدود ۱۶ هزار نفر نیرو و ۱۵۰۰ نفر تیم‌های عملیات ویژه نیز برای این عملیات‌ها اعزام شدند.

اسکورت کشتی

رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس

سال گذشته بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه دو کشور روسیه و چین با طراحی و اجرای یک رزمایش مرکب دریایی نشان دادند که به عنوان کشور‌های قدرتمند منطقه نه تنها توان بالایی در تامین امنیت دریایی در منطقه را دارند، بلکه به هیچ کشور فرامنطقه‌ای نیز اجازه حضور در منطقه را نخواهند داد.

کلام آخر

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دارابودن ناوگان‌های شناور بومی متعدد و همچنین ناوگان بالگردی، نه تنها نگهبان و حافظ امنیت کشورمان است، بلکه یار و مددکار کشور‌های دوست و همسایه برای هرگونه کمک به آنهاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
شکی نیست که ارتش ایران در حد ارتش های قوی هست به جوز در بحث هوایی چون فوق العاده قدیمی هست.با ساخت ناو لفقان و نگین به قدرت بهتری دست پیدا میکنیم.فقط بدی ارتش اینه که بودجش کمه و همین باعث سرعت کم ما میشه.و ارتش واردات تقریبا نداره ولی سپاه همش داره از کشورهای خارجی سلاح وارد میکنه و کمتر تولید داخل داره.تو رو خدا یه ذره هواپیمای سوخو۳۰ بیارید نهاجا دیگه توان اینو نداره که با تهدیدات خارجی مبارزه کنه ضعیف شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوطاهر
۱۳:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
به نظرم در گزارش ها بیشتر از فیلم استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۲۲:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
اما همیشه در حق ارتش ظلم شده و اسمی ازش نیست..
Iran (Islamic Republic of)
رامتین
۰۱:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
درود خدا بر فرمانده عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
چه عجب ارتش هم نامش برده شد!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
درود بر حافظان وطنم. سلام بر شهدا که هر چی داریم به برکت شهداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ما شا الله،

خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
Yjc بیشتر از ارتش بگو همه ازت گله دارن
Netherlands
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد ارتش (نداجا).من به عنوان سربازاین افتخارداشتم که درنداجاخدمت کردم.بندرعباس.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ارتش وسپاه هیچ فرقی برامردم کشورندارندهردوبرای حفظ این نظام وسربلندی مردم ازجان مایه گذاشتند دست تک تک این دلاورمردان رومیبوسیم وبهشون افتخارمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد برادران ارتشی وسپاهی کشورمان خداحافظتون باشد که حافظ وامنیت کشورهستین شبانه روز ماخواب هستیم شما بیدارید مابیداریم شما بیدارید دست تک تک شمارو میبوسم حافظان امنیت کشور.....
Iran (Islamic Republic of)
ارتشی
۱۷:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
چه عجب باشگاه خبر نگاران یه مطلبی در مورد ارتش نوشت.
اونم تازه به خاطر گله دریادار سیاری بود.
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۱:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ارتش با تجربه و تجهیزات و آموزش سپاه رو سازماندهی کرد اما متاسفانه به چشم نمیادش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
دوستت داریم سیاری فرمانده شجاع قهرمان ارتش همیشه در قلب ما هستی جمعی از پرسنل سپاه مرزبان شمال غرب کشور
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ما دست تمام سربازهای وطن که به هر شکلی خدمت میکنن رو میبوسم ♡
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
واقعا نیروی دریایی ارتش بار سنگینی در خلیج فارس ودریای عمان به دوش میکشه ولی متاسفانه توجهی کمتری بهشون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آقا هیچ کشوری مثل ما نیست چرا باید دوتا گونه نیروی مسلح داشته باشیم دوتا بودجه بدیم همشو بدین به ارتش خب سپاه بره از کشورهایی که بهشون کمک میکنه پول بگیره خسته شدیم هرجا جنگی میشه دامن مارو میگیرن و کمک میخوان یه چیزی به ما نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
امنیت اقتصاد دریایی مستلزم تلاش‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی
امنیت اقتصادی خشکی مستلزم تلاش کدام نیرو هست که اینجور قیمت ها را چهار لا پنج لا حساب نکرده و با روح و روان ملت بازی نکنندچرا حکومت بجای اینکه خودرو وارد کنداز دانشگاههای صنعتی کمک نگرفته و خودرو تولید نمیکند چه کسانی مانع تولیدات داخلی هستند و از واردات سود میبرند انحصار واردات دست دولت باشد راحت تر میشه به جوانان میدان داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کی خودرو خواست اصلا قبمترو کنترل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
باید قدر ارتش کشور مان را بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضاسیدی
۱۴:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
امنیت دریا در سایه تلاش ارتش و سپاه است و اینها نیروهای جدا نشدنی هستند
Iran (Islamic Republic of)
دوم
۱۳:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سپاه جلوی کشتی های امریکایی را بگیرد و اجازه ورود ندهد تنگه هرمز را هم مسدود کند .نیرو های امریکایی هیچ شانسی ندارند امریکا ضعیف تر از هر زمان هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
داداش داره از ارتش میگه ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
چشم امر دیگه ای نیست پدر جان فیلم مربوط به ارتشه حالت خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
مطلب وخوندی!؟الان دوباره برو بخون چی نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ایــرانـی وطـن پـرسـت
۱۲:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
درود بـر بـر نیـروی دریـایـی عـزیـز و بـاغیـرت ارتش و سپـاه پاسـداران و البتـه درود ویـژه بـر فـرمـانده کـل قـوا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ارتش ایران ارتش بسیار قدرتمندی هست باید رسانه ملی بیشتر بهشون توجه کنه
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۱۱:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد تکاوران ارتش
و مخصوصاً امیر حبیب الله سیاری هم استانی عزیزمان
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۱۱:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد تکاوران ارتش
و مخصوصاً امیر حبیب الله سیاری هم استانی عزیزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
تو که منفی میدی یا احمقی یا منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
اون که منفی میده یک نظری روی ارتش دراه که معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
داش گل چشم نداری قدرت ارتشو ببینی؟
آخرین اخبار