ریچاردسون: با مقامات ایرانی برای آزادی مایکل وایت دیدار کردم

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار سابق نیومکزیکو مدعی شد برای آزادی مایکل وایت به طور منظم با مقامات ارشد ایران دیدار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیل ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار سابق نیومکزیکو در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در بیانیه‌ای در توییتر مدعی شده برای آزادی مایکل وایت از ایران با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

مقامات آمریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کردند «مایکل وایت» عضو سابق نیروی دریایی این کشور که تقریبا دو سال در ایران بازداشت بوده، اکنون پس از آزادی در راه بازگشت به آمریکاست.

بیل ریچاردسون در توئیتر مدعی شده در جریان مذاکرات برای آزادی مایکل وایت از ایران به طور منظم با مقامات ارشد ایران دیدار کرده است. او همراه با این پیام، پیوند مربوط به بیانیه‌ای از مرکز ریچاردسون که در آن توضیحات کامل‌تری درباره این دیدار‌ها ارائه شده قرار داده است.

مرکز ریچاردسون در این بیانیه اعلام کرده است: «در جریان این مذاکرات، آقای فرماندار ریچاردسون به طور منظم با مقام‌های بلندپایه ایران از جمله وزیر خارجه محمد جواد ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی دیدار کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این مذاکرات با توجه به بالا بودن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و تبادل خشونت میان آن‌ها طی ماه‌های اخیر پیچیده بودند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا و اثرات آن روی ایران آزاد کردن مایکل وایت به مسئله‌ای ضروری‌تر تبدیل شد، زیرا پیش‌زمینه‌های پزشکی مایک او را به شدت در برابر این بیماری آسیب‌پذیر می‌کرد.»

مرکز ریچاردسون اعلام کرده است: «فرماندار ریچاردسون و مرکز ریچاردسون برای میسر کردن آزادی ایشان سرسختانه با مقام‌های ارشد ایران همکاری کردند.»

در این بیانیه از دولت قطر هم بابت همکاری جهت آزاد کردن مایکل وایت تشکر شده است: «فرماندار ریچاردسون و مرکز ریچاردسون مایلند از دولت قطر نیز به دلیل مشارکتش در کمک به آزاد کردن کسانی که به غلط بازداشت می‌شوند تشکر کند. تلاش‌های قطر و طرف‌ها دیگر معمولاً کوچک‌نمایی می‌شوند و بنابراین مردم آمریکا کمتر از آن‌ها خبر دارند.»

آزادی وایت بخشی از توافقی بود که منجر به آزادی سیروس عسگری، پزشک ایرانی-آمریکایی شده بود.

مادر مایکل وایت هم طی بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر، گفت: «خوشحالم که اعلام کنم فرزندم در راه بازگشت به خانه قرار دارد.»  او همچنین از نقش وزارت خارجه آمریکا، بیل ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار سابق نیومکزیکو در آزادی فرزندش تقدیر کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم طی پیامی در حساب توئیتری خود، ضمن تایید آزادی مایکل وایت، نوشت: «خرسندم که اعلام کنم مایکل وایت پس از ۶۳۸ روز دستگیری در ایران، اکنون با پرواز خط هوایی سوئیس حریم هوایی ایران را ترک کرد. انتظار داریم تا بزودی او را در آمریکا و در کنار خانواده‌اش ببینیم.»

این در حالی است که مقامات آمریکایی آزادی وایت را موضوعی جدا اعلام و تاکید کردند که ارتباطی به آزادی «سیروس عسگری» ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار