موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

اخبار موسیقی تحت الشعاع اجازه برگزاری کنسرت‌ها

مهمترین اخبار موسیقی هفته اخیر را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش بخوانید.

پروتکل‌های برگزاری کنسرت‌ها منتشر شد

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد.

دفتر موسیقی با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجرا‌های صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان پذیر است.

در متن دستورالعمل‌های اجرای موسیقی صحنه‌ای در سالن‌های برگزاری کنسرت آمده است:

۱) بلیت فروشی در سایت‌های بلیت فروشی حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن مورد نظر انجام شود.

۲) سایت‌های بلیت فروشی به گونه‌ای برنامه نویسی کنند که بر آن مبنا به ازای هر خرید (فردی یا گروهی) و رزرو صندلی، حداکثر دو صندلی قبل و بعد از آن امکان فروش بلیت نداشته باشد و مسئله فاصله‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

۳) سالن اجرای صحنه‌ای، یک بار در روز با دقت کامل ضدعفونی شود.

‏۴) با استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن‌ها، اندازه‌گیری دمای بدن مخاطبان انجام گیرد. در صورت امکان از دوربین‌های حرارتی برای سنجش دمای مخاطبان استفاده شود.

برگزاری کنسرت در اوج کرونا

۵) استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن‌ها ضروری است.

‏۶) کارکنان و انتظامات سالن باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

۷) روی بلیت‌های خریداران، الزام همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن‌های اجرا‌های صحنه‌ای درج شود.

۸) الزام به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه‌ای برای سهولت در خروج مخاطبان سانس قبلی و ورود مخاطبان سانس بعدی.

۹) از ورود افراد متفرقه به پشت صحنه اکیداً جلوگیری شود.

‏۱۰) پذیرایی ویژه مهمانان حذف شود. صرفاً از نوازندگان، با مواد غذایی بسته بندی شده پذیرایی شود.

۱۱) گروه هنری (نوازندگان) در ساعاتی که قبل از شروع اجرای صحنه‌ای مشغول تمرین و تست صدا هستند باید از ماسک استفاده کنند.

۱۲) انجام خط گذاری در ورودی‌های سالن‌های اجرای صحنه‌ای برای رعایت فاصله‌ی اجتماعی.

۱۳) تنظیم صدا (ساند چک) حداقل دو ساعت قبل از شروع برنامه به پایان رسیده باشد تا به تراکم حضور مخاطبان در لابی سالن‌ها منجر نشود.

۱۴) بوفه‌های پذیرایی سالن‌های اجرای صحنه‌ای، موظف به تبعیت از دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت هستند.

‏۱۵) مسئول سالن اجرا‌های صحنه‌ای از طریق بلندگو‌های سالن، لزوم رعایت موارد بهداشتی را به مردم یادآوری کند.

موارد فوق‌الذکر در فاصله زمانی تیر و مرداد ماه سال جاری و تا قبل از آغاز ماه محرم اجرا می‌شود. دفتر موسیقی نسبت به اجرای موارد فوق نظارت کامل می‌کند و به طور مستمر از سالن‌ها و شرکت‌ها گزارش دریافت می‌کند.

هرگونه تغییر شرایط بهداشتی و ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت به سالن‌ها و شرکت‌ها اعلام می‌شود.


بیشتر بخوانید


تلاش‌های بی نتیجه وزارت ارشاد

با وجود این که وزارت ارشاد سعی داشت با برگزاری کنسرت‌ها کمی شادی به جامعه تزریق کند، اما تبعات ناشی از شیوع کرونا اجازه این کار را به وزارت ارشاد نداد. نه مردم و نه تهیه کنندگان و خوانندگان علاقه‌ای به برگزاری کنسرت ندارند. از طرفی همچنان ترس از ابتلا به کرونا وجود دارد و از طرف دیگر با توجه به امکان استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها اجرای صحنه‌ای برای تهیه کنندگان و خوانندگان صرفه اقتصادی ندارد. از این رو همچنان خبری در بازار برگزاری کنسرت نیست.

کنسرت با طعم کرونا

آلبومی جدید از یک خواننده قدیمی

«زخمه بر زخم» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات موسیقایی است که به زودی با تنظیم نوید دهقان و خوانندگی علیرضا خیابانی منتشر می‌شود. علیرضا تیانی خیابانی شاعر، نویسنده و خواننده این آلبوم درباره جزئیات اثر گفت: این آلبوم بازخوانی آثار خاطره انگیز و نوستالژی موسیقی ایرانی است که شامل هشت قطعه می‌شود و تنظیم قطعات را نوید دهقان و علی گرانفر برعهده داشته اند. البته به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا در ایران و لزوم رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی، اتمام این اثر به تعویق افتاد، ولی به امید خدا طی ماه‌های آتی این اثر را به مرحله نهایی و انتشار خواهیم رساند.

وی درباره ۲ اثر قبلی خود که با نوازندگی هنرمندان شناخته شده موسیقی آذربایجان منتشر شد، توضیح داد: از دیر باز و سنین نوجوانی مشتاق آثار هنرمندان خاطره انگیز آذربایجان بوده و فعالیت‌های هنری آن‌ها را تعقیب می‌کردم. روزی از محمدعلی جدیدالاسلام که خود عکاسِ پرتره شناخته شده و مجموعه‌دار اهل تبریز است و با دارا بودنِ ۹۵۰ دوربین عکاسی به عنوان بزرگترین کلکسیونر دوربین‌های عکاسی در ایران، خواستم من را با هنرمندان اصیل موسیقی آذربایجان در تبریز آشنا کند که طی آن بهمن میرزازاده به من معرفی و همین آشنایی و ارتباط باعث شکل گیری آلبوم‌های موسیقی آذربایجانی «انتظار» و «شیرین یوخو» شد که به فاصله یک سال، در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

آلبومی جدید در راه است

«علیرضا خیابانی، زاده آبان ۱۳۳۷ در تبریز و فارغ التحصیل رشته ژئوفیزیک از دانشگاه استانبول است. او در شعر هم تیانی و هم خیابانی تخلص می‌کند و قریحه شاعری فوق العاده حساس و نیکویی دارد و به تبع آن در ۱۳۸۵ موفق به دریافت دکترای افتخاری ادبی دانشگاه بین‌المللی آذربایجان و پس از آن در ۱۳۸۶ به درجه استادی در همان دانشگاه دست یافت. از این هنرمند کتاب‌های متعددی در زمینه شعر و ادب منتشر شده که می‌توان به یاریله صحبت ۱ و ۲، از آب و گل به عشق، زلف آشفته، رباعیات خیابانی اشاره کرد.»

فعالیت متفاوت ارکستر صدا و سیما در روز‌های کرونایی

ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری آرش امینی که اجرای افتتاحیه آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشت از اواسط اسفندماه سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، تمرین‌های حضوری خود را لغو کرد و نوازنده‌های ارکستر تمرینات خود را به صورت غیرحضوری انجام دادند.

این ارکستر مدتی است با کسب مجوز‌های لازم تمرینات حضوری خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته است. از سویی تمرین‌های ارکستر صداوسیما در استودیویی وسیع، ضدعفونی شده و با رعایت فاصله گذاری نوازنده‌ها انجام می‌شود.

ارکستر سمفونیک صداوسیما این روز‌ها تمرینات خود را دنبال می‌کند تا یک اثر ارکسترال در خصوص جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا برای ضبط و اجرا آماده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار