موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

صدور مجوز برگزاری دوباره کنسرت‌ها با شرط و شروط/ خانه پدری پرویز مشکاتیان تخریب شد

مهمترین اخبار موسیقی هفته اخیر را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش بخوانید.


بیشتر بخوانید: کنسرت پرحاشیه همایون شجریان در تالار وحدت/ رهبر ارکستر سمفونیک تهران خداحافظی کرد


بازگشایی کنسرت‌ها بعد از چندین ماه دوری

در پی درخواست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد ملی مقابله با کرونا با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیر مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار موافقت کرد.

آموزشگاه‌های قرآنی، هنری، ادبی و سینمایی نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۲۴ خرداد مجاز به فعالیت شدند.

گفتنی است پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌هایی جداگانه خطاب به وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور بر تسریع لزوم بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری با هدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر و جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کسب و کار‌های فرهنگی و هنری تاکید کرده بود.

بازگشایی اماکن فرهنگی

تخریب خانه پدری پرویز مشکاتیان

خانه پدری پرویز مشکاتیان هنرمند مشهور و فقید کشورمان تخریب شد.

در رسانه‌ها گفته می‌شود که این تخریب غیر مجاز بوده است. محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور در این خصوص گفت: استاد پرویز مشکاتیان دوران کودکی و نوجوانی خود را در این خانه سپری کرده بودند. به همین علت این خانه اهمیت خاصی داشت؛ این منزل مسکونی حدود دو تا سه سال قبل توسط ورثه به دو نفر فروخته شد. اگر چه پیگیری کردیم که این اتفاق نیفتد، اما متاسفانه این خانه به فروش رسید؛ البته با مالک وارد مذاکره شدیم که تخریب صورت نگیرد و تا پیش از این نیز مالکان همکاری خوبی داشتند، اما متاسفانه این اتفاق افتاد و خانه پدری استاد مشکاتیان تخریب شد.

تخریب خانه پدری خواننده مشهور

وی افزود: با توجه به اینکه خانه پدری استاد پرویز مشکاتیان به دلیل حضور استاد در آن، اخیرا به عنوان اثر واجد ارزش ثبت آثار ملی شده بود، مالکان نمی‌‏توانستند این اثر را تخریب کنند و اکنون تخلف صورت گرفته است. پس از تخریب منزل بلافاصله به مراجع قضایی شکایت کردیم و اکنون لودر توقیف و راننده نیز بازداشت شد؛ همچنین مالکان تحت پیگرد قانونی قرار دارند. روز شنبه نیز از طریق دادگاه مجدد پیگیر این تخلف خواهیم بود.

جشنواره‌ای مجازی در راه است

فراخوان نخستین جشنواره موسیقی «تک نوازان تنبور» به دبیری سعید صفری منتشر شد. این جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

در متن فراخوان نخستین جشنواره «تک نوازان تنبور» آمده است:

این رویداد با همکاری انجمن موسیقی تهران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی شهرستان قدس و گروه هم نوازان «روچیار» و «آلابرز» توسط آموزشگاه‌های موسیقی «دیلغم» و «عرفان» برگزار خواهد شد. در همین راستا از متقاضیان رده‌های سنی الف (۱۲ تا ۱۷ سال)، ب (۱۸ تا ۲۲ سال)، ج (۲۳ تا ۲۹ سال) و بخش ویژه (رده سنی زیر ۱۲ سال) دعوت به عمل می‌آید.

سید نادر اجاق، هوشنگ امیریان، سیدوحید شاه ابراهیمی، سعید صفری، کوروش قزوینه، فرخ حقیقی و فرزاد بازگیر اعضای هیئت انتخاب آثار هستند. این در حالی است که عبدالرضا رهنما، سید آرش شهریاری، سیدمحمد ذوالنوری، حیدر کاکی، مریم قره‌سو، شهرام صارمی اعضای هیأت داوران را تشکیل می‌دهند.

*مهلت ارسال آثار:

متقاضیان برای ارسال آثار تا ۲۰ تیرماه فرصت دارند و نتایج نهایی نیمه اول مردادماه اعلام خواهد شد. به برگزیدگان نهایی لوح تقدیر و جوایز اهدا می‌شود.

آلبوم آهنگساز مشهور منتشر می‌شود

پیمان یزدانیان از آهنگسازان مشهور کشور تا یک ماه دیگر تازه‌ترین آلبوم خود را به همت نشر هرمس منتشر می‌کند.

این آلبوم که مشتمل بر تک‌نوازی‌های پیانوی پیمان یزدانیان است، به زودی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

آلبوم‌های «برداشت (موسیقی فیلم) – ۱۳۸۰»، «برداشت دوم (موسیقی فیلم) – ۱۳۸۳»، «گذر (موسیقی فیلم) – ۱۳۸۵»، «همراه با باد (موسیقی فیلم) – ۱۳۸۷»، «سوئیت‌ها (پنج سوئیت برای پیانو) – ۱۳۸۸»، «از انعکاس شهر‌های دور (موسیقی فیلم) – ۱۳۹۱»، «رام (بداهه نوازی پیانو و کمانچه حسام اینانلو) – ۱۳۹۴» ازجمله آثاری هستند که تاکنون در بازار موسیقی منتشر شده‌اند.

آلبوم آهنگساز مشهور

یزدانیان تا کنون در فیلم‌های «لاک پشت» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی، «باد ما را خواهد برد» به کارگردانی عباس کیارستمی، «بیگانگان» به کارگردانی رامین بحرانی، «آب و آتش» به کارگردانی فریدون جیرانی، «از کنار هم می‌گذریم» به کارگردانی ایرج کریمی، «ایستگاه متروک» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «پرنده باز کوچک» به کارگردانی رهبر قنبری، «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن، «فرش باد» به کارگردانی کمال تبریزی، «گاهی به آسمان نگاه کن» به کارگردانی کمال تبریزی، «رسم عاشق‌کشی» به کارگردانی خسرو معصومی، «سرباز‌های جمعه» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «طلای سرخ» به کارگردانی جعفر پناهی، «یک تکه نان» به کارگردانی کمال تبریزی، «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی، «جایی در دور دست» به کارگردانی خسرو معصومی، «کارگران مشغول کارند» به کارگردانی مانی حقیقی به عنوان آهنگساز حضور داشته است.

«پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری، «چند روز بعد» به کارگردانی نیکی کریمی، «کیمیا و خاک» به کارگردانی عباس رافعی، «سیمای زنی دردوردست» به کارگردانی علی مصفا، «حیب بر خیابان جنوبی» به کارگردانی سیاوش اسعدی، «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی، «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی، «طبقه هساث» به کارگردانی کمال تبریزی، «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری، «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی، «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی، «ماهی برکه» به کارگردانی علی براتی، «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و «هزار تو» به کارگردانی امیرحسین ترابی نیز از دیگر آثاری سینمایی است که یزدانیان به عنوان آهنگساز در آن حضور داشته و برای ساخت موسیقی متن برخی از آن‌ها جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.