فنون و اصول موفقیت در کنکور

در این مطلب از بین عواملی که می‌تواند منجر به موفقیت شما در کنکور گردد، ۷ نکته مهم و کلیدی و به عبارتی ۷ راز و رمز موفقیت در کنکور ارائه شده است.

رازهای موفقیت در کنکور و فنون و اصول موفق شدن در کنکوربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر می‌خواهید در کنکور و یا هر کار دیگری موفق شوید علاوه بر تلاش و پشتکار باید فنون و اصول موفق شدن در آن را هم بلد باشید. در ادامه در رابطه با این ۷ راز مهم توضیحاتی ارائه می‌گردد.

۱- باور و ایمان به خود و توانایی‌های خود

برای اینکه در کنکور موفق شوید باید به خودتان ایمان داشته باشید. شما به لحاظ هوشی هیچ چیزی از رتبه‌های برتر کنکور کم ندارید.

موفقیت‌های قبلی خودتان را به یاد بیاورید و همواره به خودتان بگوئید که شما باهوش و توانا هستید. همه اتفاقات خوب از درون خود شما شروع می‌شود. ابتدا باید خودتان به خودتان باور داشته باشید و تمام موفقیت‌ها از همین نقطه شروع می‌شود. روی برگه کاغذی بنویسید که قبلا در چه کار‌هایی موفق بوده اید و به صورت مداوم آن‌ها را مرور نمائید. برای موفق شدن در کنکور اولین راز این است که خودتان باور داشته باشید که موفق می‌شوید. همواره به خودتان یاداوری کنید که باهوش و توانا هستید و مطمئنا موفق خواهید شد.

۲- داشتن انگیزه و علاقه

یکی از مهمترین فنون و اصول موفق شدن در کنکور این است که با انگیزه بالا پیش بروید. سعی کنید برای خودتان دلایلی را بنویسید که چرا می‌خواهید در کنکور رتبه خوبی بیاورید. به رشته و دانشگاه مورد علاقه خودتان فکر کنید و تصور کنید وقتی در رشته مورد علاقه خودتان تحصیل می‌کنید چقدر خوشحال هستید و چه آینده‌ی خوبی در انتظار شما است. حتی می‌توانید عکس‌هایی از دانشگاه و یا دانشگاه‌های مورد علاقه خودتان چاپ کنید و به دیوار اتفاق بزنید. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید با انگیزه بالا پیش بروید. همواره انگیزه و علاقه خودتان را بالا نگه دارید.

۳- یادگیری مفهومی و درست دروس

برای کسب رتبه خوب در کنکور باید سعی کنید دروس مختلف را درست و مفهومی یاد بگیرید. پایه را محکم بگذارید. به جای اینکه سعی کنید سریع درس را تمام کنید تا به تست زنی برسید، سعی کنید درس را خوب متوجه شوید و درک کنید. وقتی دروس مختلف را خوب یاد می‌گیرید حین تست زنی هم کار شما راحت‌تر خواهد بود. اما اگر پایه درسی شما قوی نباشد یکی در میان باید جواب تست‌ها را نگاه کنید و در حل تست و تست زنی هم موفق عمل نخواهید کرد. یکی از مهمترین رموز موفق شدن در کنکور خواندن پایه‌ای و مفهومی دروس مختلف است. اگر در یادگیری بعضی از دروس اشکال دارید از کلاس‌های آموزش خصوصی کنکور استفاده نمائید.

۴- برنامه ریزی خوب و منعطف

داشتن هر برنامه‌ای از بی برنامگی بهتر است. شما باید برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید. با روش خودتان و با توجه به علایق و عادت‌هایی که دارید برنامه ریزی کنید. خوب است که از برنامه ریزی افراد دیگر و از برنامه ریزی رتبه‌های برتر برای خودتان الگو بگیرید، اما در نهایت آن را شخصی سازی کنید. اگر صبح بازدهی بهتری دارید دروس سنگین‌تر را در صبح قرار دهید. اگر بعد از ظهر انرژی بیشتری دارید مباحث سنگین را برای بعد از ظهر در نظر بگیرید. در هر صورت برنامه ریزی خوبی برای خودتان داشته باشید. اگر بعضا عملی نشد، نا امید نشوید کمی آن را اصلاح کنید و ادامه دهید. تمام افراد موفق برنامه ریزی دارند. بهتر است برنامه خودتان را روی کاغذ بیاورید و هر مورد که انجام شد کنار آن تیکی بزنید. مطالعه مقاله نحوه برنامه ریزی برای کنکور را هم پیشنهاد می‌کنیم.

۵- پشتکار و تلاش

داشن باور‌های درست و اعتماد به خود و توانایی‌های خود مهمترین راز موفقیت در کنکور است. اما در هر صورت، داشتن پشتکار و تلاش هم بسیار لازم و مفید و خوب است. البته اگر نکاتی که قبلا گفته شد را در نظر بگیرید، یعنی برای خودتان انگیزه و علاقه کافی ایجاد نمائید، در چنین شرایطی خود به خود زیاد هم درس می‌خوانید و پشتکار هم خواهید داشت. سعی کنید با برنامه ریزی پیش بروید و ساعت مطالعه خودتان را هم یادداشت نموده و هر هفته آن را افزایش دهید. البته کیفیت مطالعه هم باید بهتر شود. تلاش کنید با تمرکز درس بخوانید و حین مطالعه درس حواستان پرت نشود. مطالعه مقاله نحوه داشتن کنکور موفق هم مفید است.

تاکنون مطالب زیادی در مورد سهمیه‌ها در کنکور شنیده اید. شاید ندانید که همه داوطلبین کنکور جزء یکی از سهمیه‌ها قرار می‌گیرند. شاید برای شما هم لازم…

۶- داشتن هدف مشخص و واضح

یکی از مهمترین اصول موفقیت در کنکور و یا هر کار دیگری این است که برای خودتان هدف مشخص و واضحی داشته باشید. می‌خواهید در چه رشته‌ای و در کدام دانشگاه قبول شوید؟ رتبه مد نظر شما چند است؟ آیا به این سوالات فکر کرده اید یا فقط درس می‌خوانید؟

بسیار خوب است که هدف مشخصی برای خودتان داشته باشید. داشتن هدف مشخص و واضح به شما انگیزه بیشتری می‌دهد و شما را در مسیر درست قرار می‌دهد. حتما برای خودتان هدفی در نظر بگیرید. یک مثال می‌تواند به این شکل باشد: با توکل بر خدا رتبه کنکور من امسال زیر ۵۰۰ است و به خاطر آن خدای بزرگ را شکر می‌گویم و بسیار خوشحال هستم. هدف را به گونه‌ای بنویسید که انگار اتفاق افتاده است و احساس خوب را هم ضمیمه آن کنید. از قانون جذب به نفع خودتان استفاده نمائید. تلاش و پشتکار بسیار خوب است، اما "ذهنیت درست" اگر مهم‌تر نباشد اهمیت کمتری هم ندارد. مطالعه مقاله نکات کلیدی موفقیت در کنکور هم توصیه می‌شود.

۷- آشنایی با فنون و تکنیک‌های تست زنی درست و استفاده از آن

واضح است که آزمون کنکور با امتحانات متفاوت است. در امتحان شاید اگر فقط خوب درس خوانده باشید و درس را بلد باشید نتیجه خوبی بگیرید. در کنکور بلد بودن مطالب بخشی از کار است. در کنکور تست زنی درست و آشنایی با تکنیک‌های تست زنی صحیح، داشتن آرامش در جلسه کنکور، کنترل استرس، داشتن سرعت عمل و تسلط بر احساسات بسیار مهم است. باید بتوانید به راحتی از کنار تست‌هایی که بلد نیستید عبور کنید و آرامش خودتان را حفظ نمائید. شاید یکی از مهمترین راز‌های کسب رتبه خوب در کنکور همین باشد که چقدر بر احساسات خودتان مسلط هستید و از دانسته‌های خودتان چقدر خوب استفاده می‌نمائید.

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به مطالب ارائه شده، این ۷ راز موفقیت در کنکور و تبدیل شدن به رتبه برتر کنکور بسیار کلیدی و مهم است و باید آن‌ها مد نظر قرار دهید. به خودتان ایمان داشته باشید و با انگیزه پیش بروید. درس‌ها را درست بخوانید و تمرین حل کنید و تست زنی صحیح را آموزش ببینید. برای خودتان برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و هدفی که برایتان مهم و واضح و مشخص است را انتخاب کنید. اگر به مواردی که اینجا ذکر شد عمل کنید و این اصول و فنون مهم را به کار ببندید حتما بسیار موفق خواهید شد. به یاد داشته باشید که شما بیش از آنچه که برای موفق شدن در کنکور لازم است باهوش و توانا هستید. فقط باید درست عمل کنید و با انگیزه و علاقه پیش بروید.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار