امام جمعه شیراز؛

ترویج «شکرگذاری» به منظور ترویج مصرف بهینه آب

نماینده، ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز خواستار بازنگری در مدیریت مصرف آب و برق شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار مدیران شرکت آب منطقه‌ای فارس و مدیران شرکت‌های آبفا فارس و شیراز، اظهار کرد: روز اول تیرماه را به عنوان روز «مدیریت مصرف آب و برق و خانواده» نامگذاری کرده اند تا برای آب و مصرف بهینه آن فکری بکنیم. امیدوار هستیم تابستان پردردسری در پیش نداشته باشیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: امروزه حرف نخست در هر زمینه را علم می‌زند، اما کدام دانش بوده که برای مصرف بهینه آب میدان داری کرده است؟ برای مدیریت در مصرف آب باید فرهنگ مصرف درست شود و فرهنگ مصرف اگر بخواهد درست شود باید به مساله اخلاق بازگردیم.

آیت الله دژکام افزود: ما اگر در قله دانش هم قرار بگیریم نیاز به اخلاق، فرهنگ و معنویت را احساس می‌کنیم. حتی پست مدرنیست‌ها هم معتقدند که انسان بدون اخلاق بی معنا است؛ بنابراین اگر بخواهیم مصرف آب را مدیریت بکینم باید سراغ اخلاق و معنویت برویم.

او ادامه داد: رواج دادن اخلاق هنر زیادی می‌طلبد. اولین چیزی که باید برای مدیریت مصرف آب رواج بدهیم، «شکرگذاری» است. مفهوم شکرگذاری باید متناسب با قرن ۲۱ توسعه و مفهوم پیدا کند. فرد دوران گذشته متوجه زحمت آوردن آب بود، اما فرد قرن ۲۱ نیست. چون نمی‌داند زندگی در این دنیا یعنی چه؟ دنیا جایی است که ما برای رسیدن به آب و نان باید تلاش کنیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس ابراز کرد: در قدیم حتی در خانه شاهان هم ساکنان خانه بدنبال آب می‌گشتند. ولی الان اینگونه نیست. مثلا ماشین لباسشویی و ظرفشویی کار می‌کند و خیلی از ما حواسمان نیست که آب باز است. حتی گاهی زحمت بازکردن شیر آب هم با ما نیست. خب این شکرگذاری نمی‌خواهد؟ شکر گذاری را باید به عنوان یک فرهنگ رواج بدهیم.

آیت الله دژکام افزود: پیامبر (ص) فرمود اند: اگر کنار آب جاری نشسته باشید و در مصرف آب زیاده روی کنید گناهکار هستید. باید در چگونگی بردن ارزش‌های اخلاقی به سمت مردم دقت به خرج داد. اخلاق دینی این است که اسراف حرام است ولو اگر نعمت زیاد باشد. منابع طبیعی را نباید به هدر داد.

او گفت: در فرهنگ ایران زمین بحث آبرسانی از دیرباز مطرح بوده و دین مبین اسلام تشویق‌های بسیاری در این زمینه کرده است. اما متاسفانه در مصرف آب مشکلات داریم که باعث ضایع شدن زحمات آبرسانی می‌شود و نتیجه مصرف غیرمعقول آب این است که زحمتی که کشیده شده تا آب وارد خانه‌ها بشود، به هدر رود.

نماینده، ولی فقیه در فارس بیان داشت: تلویزیون می‌گوید که خیال نکنید از خشکسالی بیرون رفته ایم. این تحلیل درستی نیست. چون مردم هم در جواب می‌گویند که امسال، اما باران خوب باریده است. باید اخلاق و فرهنگ مصرف آب را یاد داد نه اینکه هشدار بدهیم به گونه‌ای که مردم باور نکنند. باید باید مسائل را صمیمانه با مردم در میان گذاشت. باید مردم را متوجه سختی آبرسانی کرد.

آیت الله دژکام گفت: امیدواریم یک بازخوانی در خصوص مدیریت مصرف در ذهن همه ما شکل بگیرد و تغییر مختصری در شیوه‌های مدیریت و فرهنگسازی داشته باشیم تا مردم کمتر دچار کمبود آب شوند.

نماینده، ولی فقیه در فارس در ادامه از مجموعه آب منطقه‌ای فارس بابت مژده راه اندازی خط جدید آبرسانی به شهر شیراز قدردانی کرد.

حمیدرضا دهقانی هم در این دیدار اظهار کرد: مصرف بهینه یک جایگاه رفیع در استفاده از آب و برق دارد. ترویج فرهنگ مصرف آب نیاز امروز ماست. هر فرهنگی که در جامعه شکل می‌گیرد ابتدا از خانواده‌ها شروع می‌شود و نقشی که خانواده‌ها در این زمینه دارد، بسیار با اهمیت است بنابراین فرهنگ مدیریت مصرف آب باید از خانواده‌ها شکل بگیرد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت: به لطف خداوند یکی از پربارش‌ترین سال‌ها را داشتیم که با سیاستی که وزارت نیرو در این زمینه در پیش گرفته هم ذخیره سازی آب در پشت سد‌ها و هم رهاسازی آب به طرز مفید و بهینه در راستای جهش تولید فرموده مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد.

دهقانی افزود: در پایین سد درودزن برای ۴۷ هزار هکتار کشاورزی برنامه ریزی داشتیم که الحمدلله بالغ بر ۴۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی داشتیم و امسال میزان برداشت گندم بالای ۵۰۰ هزار تن خواهد بود. به نوعی فارس نقش خود را به عنوان استان ممتاز در تولید غله ایفا کرده است.

او ادامه داد: در بحث پروژه‌های عمرانی علی رغم مشکلات مالی پروژه‌های خوبی اجرا و ان شاالله در روز‌های آینده با حضور وزیر محترم نیرو افتتاح می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت: طی چند هفته آینده طرح آبرسانی به شیراز را استارت می‌زنیم که این طرح مراحل شست شو و ضدعفونی خطوط لوله را می‌گذراند.

همچنین طرح‌هایی همچون آبرسانی به مردم شهر‌های سعادت شهر، زرین دشت، جبران کمبود آب مرودشت، افتتاح سدهایقر که امسال با اولین بارندگی، نخستین آبگیری را خواهد داشت، در دستور ویژه ما قرار دارد. ضمن اینکه در اجرای این طرح‌ها لولویت را به مناطق محروم استان داده ایم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار