شما مخاطبان محترم می‌توانید سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام نفقه» از ما بپرسید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نفقه با یکی از سبب‌های سه‌گانه‌ زوجیت، قرابت و مالکیت بر انسان واجب می‌شود؛ بنابراین پرداخت نفقه به همسر (زن) به سبب زوجیت، فرزندان (و فرزندان آن‌ها) و پدر و مادر به سبب قرابت و حتی حیوانات خانگی به سبب مالکیت بر انسان واجب است.

اهمیت این امر باعث شده موضوع سوال‌های شرعی این هفته را در همین باب مطرح کنیم؛ اینکه نفقه بر اساس چه معیار شرعی پرداخت می‌شود؟، آیا فرد از نظر شرعی می‌تواند از پرداخت نفقه امتناع کند؟، در چه زمانی پرداخت نفقه از گردن فرد ساقط می‌شود؟ و ناشزه کیست و به چه دلیلی نفقه به او تعلق نمی‌گیرد؟


بیشتر بخوانید


شما مخاطبان محترم می‌توانید دیگر سوال‌های خود در زمینه احکام و مسائل شرعی مربوط به «نفقه» را در بخش نظرات همین گزارش مطرح کنید.

پاسخ سوال‌های شما روز جمعه (۲۰ مرداد) با توجه به فتوای مراجع تقلید در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۱۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
آیا حضرت رسول الله ص محمد مصطفی ص به همسر شان حضرت خدیجه س که ثروتمندترین زن اعراب عربستان حجاز محسوب می شده نفقه می پرداخته ؟ و آیا حضرت خدیجه س اصلا نیازی به نفقه رسول الله ص داشته ؟ .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۳۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
آیا در اسلام ناب محمدی ص زنانی که اهل رعایت کردن حجاب و عفاف نیستند و جلوی نامحرمانشان اصلا حجاب نمی گیرند و اهل نماز خواندن و روزه گرفتن و در کل اهل عبادات نیستند و از شوهرشان هم برای بیرون رفتن از خانه به هر دلیلی اذن و اجازه نمیگیرند و تمکین هم نمی کنند و فقط به اسم شناسنامه ای مسلمان زاده هستند باید مرد شوهرش که فقط به اسمش اینکه شوهر داره در شناسنامه شوهرش است واجب است و باید به این چونین زنانی نفقه بدهند ؟ و یا باید فقط به فرزندانشان نفقه بدهند ؟ و اگر شوهر بیکار و بی درآمد باشد باید چکار کند ؟ و اگر زن درآمد از کارکردش داشته باشد تکلیف چیست ؟ ایا تا زمانی که شوهرش بیکار است پول زن بر مرد حلال است یا حرام است ؟ و آیا حق الناس گردن مرد شوهر اینچونین زنانی است ؟ لطفا پاسخ را شفاف و منطقی و خردمندانه و اصولی بیان کنید .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ تير ۱۳۹۹
باسلام حدود ۲۰ ساله ازدواج کردم خودم شاغلم وهمیشه خرجهای شخصیم رو خودم داد اعم از پوشاک ولوازم بهداشتی وآرایشی وگاهی طلایی برای خودم خریدم ویا برای خانواده ام هدیه یاسوغاتی خریدم وحتی گاهی درخرج منزل وخرید منزل وخرید البسه وکلاسهای تابستانی بچه ها هزینه کردم ولی باهمه این اوصاف همسرم بازهم ازمن انتظار خرجی دادن در منزل روداره دریغ از ریالی خرج برای شخص خودمن ،ضمنا ازلحاظ مالی هم مشکلی نداره،حتی مزد کارگر منزل رو خودم میدم ،دوتا ماشین درمنزل هست ولی من هرجا بخوام برم میگه با آژانس برو وهزینه هم خودم میدم درصورتیکه من از۳ سالگی درمتزل پدرم باماشین شخصی تردد داشتم ،هروقت هم میگم تونفقه به من نمیدی سر وصدا میکنه لطفا راهنماییم کنین
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سوال شرعی نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
در فقه اسلام مرد به اندازه توانش به زن می تواند نفقه دهد. اگر مرد خودش گدا و بی ازار باشد و کلا چیزی نداشته باشد تکلیف چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۳۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سلام علیکم ،

آیا به سبب علاقه مفرط به همسر ،
می توان بیشتر از حد معمول و عرف به ایشان نفقه داد ،

با توجه به اینکه آیه مبارکه می فرماید :
.....و جعلنا بینکم الموده و رحمه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
با سلام
شوهر من مدتی است من را از خانه بیرون کرده و به من نفقه هم نمی دهد و می گوید چون زمان عقد من بدون اذن پدرم ازدواج کرده ام از این قضیه سو استفاده کرده و چون الان پدرم با من زندگی نمی کند می خواهد با تحریک پدرم من را از نفقه محروم کند ،لطفا راهنمایی بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سئوالی ندارم زیرا که در دهه چهارم زندگی هنوز مجرد هستم و بسیار هم راضی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
نفقه زن چقدرهست هرماه ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان سکه توبازار بالای ۱۰میلیون تومان شد دلار ۲۰۹۰۰تومان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
باعرض سلام خدمت کارشناس محترم. بنده 9 سال هست که زندگی زناشویی خود را شروع کردم در مدت این 9 سال تمام هزینه های تهیه مسکن خوراک و پوشاک و بهداشت خانم را به بهترین نحو ممکن انجام داده ام الان بعد از مدت بدلیل عدم تمکین خانم که از اول زندگی با این موضوع ( خروج از منزل بدون اطلاع بنده، رفتن به شهرستان برآی دیدن خواهر هایش بدون کسب اجازه از بنده، عدم رعایت شئونات و حجاب اسلامی در بیرون از منزل و گفتن دروغهای مکرر) مشکل داشتیم الان جهت طلاق به دادگاه مراجعه کردم اما دادگاه 15 میلیون نفقه به جزء اجرت المثل مشخص کرده آیا نظر قاضی درست میباشد. در این 9 سال تمام شستشو و گاهی آماده کردن غذا رو هم خودم انجام دادم. یک فرزند 3 ساله دارم که 1 ماه بیشتر از شیر مادر تغذیه یه نکرده و تا 26 ماهگی از شیر خشک تغذیه کرده. ممنون
Germany
علیرضا سرلک
۱۶:۰۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سلام
در چه شرایطی مرد می تواند از نفقه دادن امتناع ورزد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشیدزن در چه شرایطی ناشزه محسوب می شود و نفقه به او تعلق می گیرد یا خیر
آخرین اخبار