رتبه نخست بوشهر در صادرات به قطر

۷۰ درصد از صادرات ۲۲۰ میلیون دلاری ایران به قطر مربوط به کالاهایی است که از بندر‌های استان بوشهر صادر شده است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از مجموع ۲۲۰ میلیون دلار صادرات پارسال ایران به قطر ۱۵۷ میلیون دلار آن مربوط به این استان بوده است.

سید حسین حسینی افزود: جهش عمده صادرات این استان به قطر مربوط به بندر دیر است به طوری که صادرات از این بندر به قطر از ۱۹۵ هزار دلار در سال ۹۵ به ۸۶ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است که افزایش ۴۴۱ برابری را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: صادرات غیر نفتی از بندر دیر در سال ۹۸ نیز ۸۶ درصد از نظر ارزش و ۸۹ درصد از نظر وزن نسبت به سال قبل از آن، افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای تجهیز بندر دیر باعث شد این استان سهم مناسبی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد که در غیر این صورت این تمرکز به بنادر یکی از استان‌های همجوار منتقل می‌شد.

حسینی افزود: استان بوشهر به عنوان استان معین قطر انتخاب شده و رتبه اول کشور را در صادرات به قطر دارد بنابراین باید با برنامه‌ریزی منسجم از ظرفیت این بازار استفاده کنیم.

خط کشتیرانی از بندر دیر به قطر ایجاد شود

او، ساخت بخش دوم جاده جم فیروزآباد، استقرار رایزن بازرگانی در قطر، تدوین بسته جامع زیرساختی با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، و حمایت از سرمایه‌گذار خصوصی در بخش کشتیرانی را از جمله مواردی عنوان کرد که می‌تواند در ادامه روند روبه رشد بندر دیر در صادرات موثر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: به وزارتخانه پیشنهاد داده‌ایم خط کشتیرانی از بندر دیر ایجاد شود تا به جای اینکه صادرات ابتدا از دیر به بندر عباس برود، مستقیم از دیر به دوحه و از آنجا به شرق آسیا برود که امیدواریم این طرح مهم به اجرا برسد.

حسینی اعلام کرد: صادرات استان بوشهر به کشور قطر در سه ماه نخست امسال به ارزش ۱۷ میلیون دلار و به وزن ۱۳۲ هزار تن بوده است. همچنین واردات استان  از این کشور ۲۱۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش داشته است.

صادرات  بیش از یک میلیارد دلار کالا از بوشهر در بهار 

او بیان کرد: میزان صادرات غیرنفتی استان بوشهر در سه ماه نخست امسال  یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار بود که کالا‌های پتروشیمی با ارزش یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار بیشترین و صنایع دستی کمترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر با بیان اینکه بیشترین صادرات از شهرستان بوشهر و بندر دیر انجام شده است، افزود: ارزش کالا‌های کشاورزی صادر شده ۱۵میلیون دلار، معدنی ۲۶ میلیون دلار، صنعتی ۲.۵ میلیون دلار و میعانات گازی ۴ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.