بازی رومیزی «گنجیشکک» در کانون تولید می‌شود

بازی کارتی «گنجیشکک اشی‌مشی» با اقتباس از ادبیات فولکلور استان فارس، طراحی و آماده تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه «میز بازی ایرانی» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است.

بازی کارتی «گنجیشکک اشی‌مشی» یکی از بازی‌های این مجموعه است که با اقتباس از ادبیات فولکلور استان فارس و بر اساس داستانی با همین نام از سوی علی شیرکرمی طراحی شده است.

شیرکرمی در مورد این بازی کارتی توضیح داد: این سرگرمی از نوع بازی‌های دورهمی است و بازیکنان در این بازی باید بتوانند رنگ‌های مختلفی را که گنجشکک‌ها روی مهره‌ها دارند، زودتر از بقیه پیدا کنند و به‌عنوان امتیاز جلوی خود قرار دهند. در این سرگرمی قوه تمیز رنگ و نوشته در کودکان تقویت می‌شود. همچنین این سرگرمی باعث بهبود سرعت عمل بازیکنان نیز می‌شود.

او در مورد داستان‌هایی که بازی‌ بر اساس آن طراحی می‌شود، گفت: هر قدر داستان، فضاسازی بهتر و گویاتری داشته باشد و شخصیت‌های درون آن به خوبی تعریف شده باشد، دسترسی بیشتری برای طراحی و پرداخت بازی به طراح می‌دهد.

این طراح بازی، یکی از دلایل اصلی نپرداختن به ظرفیت‌های ادبی در طراحی سرگرمی‌ها را ضعف در ترویج ادبیات غنی کشور و عدم تهیه و تولید محتوای مناسب برای جامعه کودکان امروز دانست و گفت: زمانی که این داستان‌ها و روایت‌ها حتی در کتاب‌های ادبیات مدارس و یا کتاب‌های موجود در بازار به خوبی ارائه نمی‌شود، به‌طور طبیعی اقدام به طراحی سرگرمی با الهام از ادبیات فارسی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

طراح بازی کارتی «اشی‌مشی» با بیان اینکه کیفیت، عامل تعیین کننده‌ای در بازار سرگرمی و محصولات فرهنگی است، افزود: حفظ کیفیت محصول در کنار یک ایده خوب می‌تواند عامل مهمی در موفقیت یک سرگرمی ایرانی باشد.

به گفته شیرکرمی، صنعت بازی و اسباب‌بازی در سال‌های گذشته در کشور ما رشد خوبی کرده و امروز شاهد تولید سرگرمی‌هایی هستیم که از نظر کیفیت و سلیقه‌ مخاطب در سطح جهانی طراحی و تولید شده‌اند. اما این صنعت هنوز جوان است و به‌طور طبیعی نوسانات اقتصادی، برخی از تولیدکنندگان را که تازه وارد این بازار شده‌اند، با چالش روبرو کرده است.

او با اشاره به اینکه آینده این صنعت روشن و امیدوارکننده است، اضافه کرد: اقدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری جشنواره‌های اسباب‌بازی و رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، سطح ذهنی طراحان و تولیدکنندگان را بسیار ارتقا داده و در پنج سال آینده بازی‌های رومیزی و دیگر سرگرمی‌های ایرانی در بازارهای جهانی نیز خواهند درخشید.

بازی کارتی «گنجشکک اشی‌مشی» برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار