ضرورت مشارکت دادگستری در تسریع آزادسازی محور شهید سلیمانی

شهردار کرمان گفت: مشارکت دادگستری استان در سرعت‌بخشیدن به آزادسازی محور شهید سلیمانی ضروری و حائز اهمیت است.

ضرورت مشارکت دادگستری در تسریع آزادسازی محور شهید سلیمانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید مهران عالم زاده شهردار کرمان عصر امروز در نشست با رییس‌کل دادگستری استان گفت: یک جلسۀ مشترک با دادگستری، نیروی انتظامی و کانون کارشناسان، برای هماهنگی‌های لازم در خصوص آزادسازی و تملک محور سردار شهید قاسم سلیمانی تشکیل خواهد شد.

او در ادامه افزود: این جلسه برای هماهنگی به سرعت‌بخشیدن به تملک و آزادسازی مسیر بزرگراه سردار شهید سلیمانی تشکیل شده است که در همین راستا مشارکت دادگستری استان در تسریع آزادسازی محور سردار سلیمانی ضروری و حائز اهمیت است.

شهردار کرمان اظهار داشت: پس از شهادت سردار سلیمانی، شورای اسلامی شهر کرمان جلساتی برای نام‌گذاری یک محور به نام ایشان داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که محور ۱۶ کیلومتری "شرقی- غربی" به نام سردار شهید قاسم سلیمانی نام‌گذاری شود و بر همین اساس آزادسازی و تملک این محور توسط شهرداری آغاز شد.

او افزود: بخشی از فاز یک در ادامۀ میدان کوثر آزاد شده و بخش‌هایی نیز تملک شده است، اما برخی زمین‌ها معارض دارد که باید تعیین‌تکلیف شود.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه کارشناسانِ معرفی‌شده باید ثابت باشند تا مشکلی برای تعیین قیمت پیش نیاید، افزود: بخشی از منابع مالی مورد نیاز با مجوز شورا برای تملک و آزادسازی اختصاص داده شده و از حوزۀ املاک هم مقداری زمین در اختیار مدیر پروژه قرار گرفته تا روند اداری و حقوقی را پیگیری کند.

شهردار کرمان تصریح کرد: اگر این بزرگراه اجرا نشود، ساخت پل شهدای خلبان توجیه و فایده‌ای ندارد ودر ادامه پیشنهاد داد هفتۀ آینده جلسۀ دیگری با مشارکت دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی و کانون کارشناسان دادگستری برای هماهنگی در این خصوص تشکیل شود که رییس‌کل دادگستری نیز موافقت خود را اعلام کرد.

یدالله موحد رییس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست گفت: در مورد بخشی از زمین‌ها که شهرداری مسأله را ازطریق تراضی (رضایت طرفین) با مالک حل کند، مشکلی وجود ندارد، اما اگر تراضی حاصل نشد و قرار بر مداخلۀ سیستم قضایی باشد، باید ابتدا هیأت کارشناسی تشکیل شود یا ازطریق دادگاه و دادستانی پیگیری شود که درنهایت سند به نام شهرداری زده شود.

او افزود: یک تیم در سیستم قضایی در این زمینه و برای کمک به شهرداری تشکیل خواهد شد.

موحد با اشاره به اینکه نیروی انتظامی باید نظارت داشته باشد که ساخت‌وساز غیرمجازی اصلاً انجام نشود، گفت: سازمان بازرسی باید از ابتدا نظارت داشته باشد که اجحافی صورت نگیرد.

موحد بیان داشت: این پروژه سخت‌تر از پروژۀ گودال خشت‌مال‌ها نیست که در رابطه با آن برای ۲۰۰ پلاک، سند تجمیعی صادر شد.

او تأکید کرد: در روند آزادسازی و تملک محور بزرگراه شهید سلیمانی، طبق قانون و ضوابط عمل شود تا حقی از مردم ضایع نشود.

رییس‌کل دادگستری افزود: این پروژه برای شهر کرمان بسیار مهم است و اگر به سرعت به نتیجه برسد، حجم ترافیک شهر را کاهش خواهد داد.

در این جلسه سید عماد حسینی مدیر پروژه تملک و آزادسازی محور سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: نگرانی ما از جهت حساسیت پروژه و روبه‌رشد بودن منطقه است.

حسینی با بیان اینکه حدود ۵۸ هزار مترمربع قطعه ملک باید تملک شود، تأکید کرد: کارشناسانی که دادگستری به‌عنوان مرضی‌الطرفین معرفی می‌کند، مشخص و ثابت باشند تا قیمت از دست‌مان خارج نشود.

او با بیان اینکه، مشکل دیگر این است که بیشتر اسناد مربوط به دهیاری محمدآباد و حسن‌آباد بوده وبدلیل عادی بودن، سند ثبتی ندارند که بتوان اسناد را ازطریق دادگستری به نام شهرداری کرد، افزود: چهار قطعه معارض دارند و مجبوریم ازطریق دادگستری حکم تخریب پلاک بگیریم.

در ادامه، فاطمه دیندار مدیر دایرۀ حقوقی شهرداری کرمان با اشاره به مسایلی که در روند تملک و آزادسازی کمربند شرقی رخ داده بود، تأکید کرد: برای جلوگیری از تکرار مسایل کمربند شرقی اعم از معارض، نیازمند همکاری و مشارکت نیروی انتظامی با شهرداری هستیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار