پایان هفتمین جشنواره هنر آسمانی در قم

هفتمین جشنواره هنر آسمانی ویژه فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه کشور با معرفی افراد برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، هفتمین جشنواره هنر آسمانی ویژه فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه کشور با معرفی افراد برتر به کار خود پایان داد.

در این آیین که در مدرسه علمیه معصومیه قم و با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد از ۱۱ نفر برگزیده رشته شعر و نثر ادبی و ۵ نفر برگزیده رشته داستان با اهدای لوح سپاس و هدایایی قدردانی شد.

این آیین با پخش سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهایشان با مسئولان جشنواره هنر آسمانی در سال‌های گذشته آغاز شد.

مقام معظم رهبری در این آیین تصریح کرده بودند که حوزه استعداد‌های مختلفی داشته و دارد و خوب است که در زمینه شعر هم بتواند به تربیت طلاب (مشروط بر اینکه به سایر دروس لطمه نزند) بپردازد.

آیت الله خامنه‌ای همچنین در این دیدار تاکید کرده بودند که شعر منافاتی با دروس حوزوی ندارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در این مراسم گفت: مجموعا ۱۰۷۵ اثر هنری در قالب شعر و داستان به این جشنواره ارسال شد که ۵۸ اثر در شعر و نثر ادبی و ۲۰ اثر در رشته داستان، نامزد راهیابی به مرحله نهایی شدند.

آقای نبوی همچنین از تدوین طرح جامع هنر و ابلاغ آن به مدارس علمیه کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان هزینه‌های میلیارد دلاری بر علیه نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف دارند ابراز امیداوری کرد: نظام جمهوری اسلامی یک دهم آن هزینه‌ها را برای مقابله با آن اختصاص دهد.

حجت الاسلام نبوی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: در حوزه، هنر و رسانه را نباید به صورت بخشی نگریست بلکه باید تلاش کرد برای اثر گذاری در نسل جوان زبان هنر شناخته و در حوزه تدوین شود.

لزوم آموزش تعالیم دینی در قالب هنر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم در این آیین گفت: خلاقیت انسان‌ها دارای بخش عقلانی برای تولید نظریات علمی و بخش خلاقیت بر مبنای خیال است که فراتر از عالم مادی است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: بخش دوم خلاقیت انسان (بر مبنای خیال) لازمه وجود آدمی است که باعث تولید هنر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توانایی بی نظیر بشر در جنبه دوم ودیعه الهی است که می‌تواند خیر باشد یا شر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: به این جهت باید هنر را در جهت درست و انسانی هدایت کرد.

آیت الله اعرافی هنر زبانی را هنری پایه برای سایر هنر‌ها برشمرد و گفت: جشنواره هفتم و حوزه‌های علمیه هم به همین جنبه هنر گره خورده است که نمونه واضح آن قرآن کریم است.

وی گفت: علی رغم آنچه تاکنون انجام شده فاصله ما با مطلوب ما در این زمینه‌های هنری زیاد است.

آیت الله اعرافی افزود: در منشور و نظام جامع هنر (تجلی تمام حقیقت حوزه در آیینه هنر) مورد توجه خاص قرار گرفته که در راس آن هنر‌های زبانی است که طلاب و مدیران باید آن را تعقیب کنند.

وی با تجلیل از فعالیت‌های انجام شده خاطر نشان کرد: این فعالیت‌ها هنوز رضایت بخش نیست.

آیت الله اعرافی با مروری بر اسناد پایه حوزه علمیه گفت: درخت واره رشته‌های حوزه هم برای اولین بار در ۳۸۰ رشته، گرایش و مقطع تنظیم شده است و هم اکنون سرفصل نویسی برای یکصد رشته انجام شده است که زمینه‌های هنری هم در آن دیده شده است.

وی تاکید کرد: جامعه هنری حوزه باید روی پای خود بایستد و آتش به اختیار باشد تا مسئولان حوزه هم آنان را همراهی کنند.

آیت الله اعرافی افزود:اگر بتوانیم معارف بی پایان اسلام را با زبان هنر به دنیا ارائه کنیم، تحولات شگرفی می‌توان ایجاد کرد.

در این مراسم همچنین از خانواده مرحوم حجت الاسلام سید علی حسینی، شاعر متوفای حوزوی که به علت کرونا دارفانی را وداع گفته است، تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.