چین: کارزار فشار حداکثری آمریکا نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالروز امضای توافق هسته‌ای ایران، بار دیگر بر مواضع راسخ پکن در خصوص حفظ برجام تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالروز امضای توافق هسته‌ای ایران (برجام) بار دیگر بر تلاش برای حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کرد.

«هوا چونیینگ» در این بیانیه اعلام کرد ۱۴ ژوئیه مصادف با پنجمین سالروز امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. در ۷ ژوئن وانگ یی، وزیر خارجه با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان موضع چین در خصوص مسئله هسته‌ای ایران را تشریح کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود از این مناسبت برای تاکید دوباره بر حمایت راسخ چین از برجام بهره می‌گیرم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ۵ سال پیش، گروه ۱+۵ (چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا)، اتحادیه اروپا و ایران در وین به توافق تاریخی برجام دست یافتند. این دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه سپس با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تائید رسید. برجام به عنصر اصلی نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بین‌الملی تبدیل شد و عاملی مثبت و مهم در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی و گامی در رفع مسائل مهم منطقه‌ای از طریق اتخاذ رویکرد چند جانبه بود.

این دیپلمات چینی در ادامه با یادآوری خروج آمریکا از برجام و نقش مخرب آن در تضعیف این توافق افزود: متاسفانه آمریکا در سال‌های اخیر از یکجانبه گرایی، انصراف از تعهدات بین‌المللی خود و عقب نشینی از معاهدات و سازمان‌ها حمایت می‌کند. این کشور در ماه می‌ سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و به هر شیوه‌ای مانع از اجرای این توافق از سوی دیگر اعضای آن شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است آن را عامل بروز تنش‌ها بر سر توافق هسته‌ای ایران دانست.

این دیپلمات ارشد چین به تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران پرداخت و فشار واشنگتن برای تمدید این تحریم‌ها و تهدید به فعالسازی مکانیسم ماشه را تنها اقداماتی در جهت تضعیف بیشتر برجام توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد چین بر حفظ و اجرای برجام به روش صحیح و مناسب به منظور حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران معتقد است. ایران در نتیجه کارزار فشار حداکثری آمریکا در حال کاهش تعهدات خود (ذیل برجام) است. وی بر تقویت رایزنی‌های طرفین برجام در چارچوب کمیسیون مشترک، به روشی گام به گام به منظور یافتن راهکاری جهت حل اختلافات و نیز احیای تعهدات ذیل برجام تاکید کرد.

هوا چونیینگ در بیانیه خود یادآور شد طرفین برجام باید به تقویت مذاکرات میان آژانس و ایران برای حل هر چه سریعتر اختلافات و مسائل پادمانی کمک کنند. وی بر مخالفت جامعه بین الملل با تشدید فشار‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد. این مقام وزارت خارجه چین موضع پکن در قبال برنامه هسته‌ای ایران را حفظ نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و صلح و ثبات در خاورمیانه و حمایت از چندجانبه گرایی، اقتدار سازمان ملل و نظم جهانی بر اساس قوانین بین‌المللی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پایان بیانیه خود یادآور شد در جریان مذاکرات برجام، چین فعالانه در راستای تقویت مذاکرات صلح اقدام و پیشنهاد خود را در لحظه‌ای حساس ارائه کرد و سهم مناسبی در دستیابی به این توافق داشت. همچنین در اجرای برجام چین مسئولانه به تعهدات خود عمل کرد و نکته مهم اینکه تبدیل راکتور آب سنگین اراک را با پیشرفت مثبتی هدایت نمود.

این دیپلمات چینی بر اتخاذ اقدامات درست از سوی پکن صرف‌نظر از تحولات بین المللی و همکاری با دیگر طرفین برجام به منظور حصول راه حل سیاسی و دیپلماتیک در خصوص مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار