کسری بودجه آمریکا رکورد زد

کسری بودجه آمریکا در ماه ژوئن به بیش از ۸۶۴ میلیارد دلار رسید که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دولت فدرال در ماه ژوئن بیشترین کسری بودجه ماهانه خود در تاریخ آمریکا را تجربه کرده و این کسری به بیش از ۸۶۴ میلیارد دلار رسیده است.

هزینه‌های بالای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور به همراه کاهش چشمگیر درآمد‌های مالیاتی به دلیل راکد شدن بخش اقتصادی و از میان رفتن تعداد بسیار زیادی از مشاغل به دلیل شیوع این بیماری علت اصلی این کسری بودجه اعلام شده است.

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این رقم حتی از کسری ماه آوریل با ۷۳۸ میلیارد دلار نیز بالاتر رفته است.

کسری ماه گذشته به تصویب بودجه تریلیون دلاری که در کنگره برای تامین هزینه‌های مقابله با شیوع کرونا صورت گرفت مرتبط می‌شود. در نُه ماه گذشته از سال مالی جدید در آمریکا که از اول اکتبر آغاز شده مجموع کل کسری بودجه به ۲.۷۴ تریلیون دلار رسیده است که این خود نیز در تاریخ یک رکورد محسوب می‌شود. این روند به خوبی نشان می‌دهد که کشور آمریکا در مسیر رسیدن به کسری بودجه ۳.۷ تریلیون دلاری برای کل سال مالی که دفتر بودجه کنگره پیش بینی کرده است، پیش می‌رود.

این رقم از رکورد پیشین کسری بودجه سالانه که مربوط به سال ۲۰۰۹ و معادل ۱.۴ تریلیون دلار بود نیز بسیار بالاتر است. در آن سال دولت برای خارج کردن کشور از رکود اقتصادی ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ هزینه بسیاری کرد.

دولت آمریکا در سال مالی جاری خود تاکنون ۲.۲۶ تریلیون دلار درآمده داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و این در حالی است که هزینه‌های کل ۵ تریلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۴۹.۱ درصد افزایش یافته است.

برآورد‌ها بر این است که کسری ۳.۷ تریلیون دلاری در سال جاری بسته به سیر اقتصادی حتی ممکن است بالاتر نیز برود. آمریکا در ماه فوریه با رکود عمیقی روبه‌رو شد که در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بود. پیش‌بینی‌های مقامات اقتصادی دولت ترامپ مبنی بر این است که اقتصاد در نیمه دوم امسال به روال عادی خود باز خواهد گشت، اما سایر کارشناسان بر این باور هستند که ادامه شیوع کرونا مصرف کنندگان را که ۷۰ درصد اقتصاد را تشکیل می‌دهند وادار خواهد کرد از سرگیری هزینه‌کردن‌ها را به تعویق بیندازند، زیرا نگران آینده درآمدی خود خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار