جهش ۳۷۵ درصدی بدهی‌های خارجی عربستان، دستاورد دوران ولی‌عهدی بن‌سلمان

بنا به آمار رسمی بانک جهانی، بدهی‌های دولت عربستان در دوران ولی‌عهدی محمد بن‌سلمان با رشدی بی‌سابقه به بیش از ۱۸۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عربی ۲۱، داده‌های بانک جهانی از رشد سرسام آور بدهی‌های خارجی دولت عربستان سعودی از زمان آغاز ولی‌عهدی محمد بن‌سلمان حکایت دارد.

بنا به اعلام این پایگاه خبری، نرخ بدهی‌های خارجی عربستان در سه سال گذشته شاهد رکورد‌های بی‌سابقه‌ای بوده و تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۳۷۵ درصد رسیده است و انتظار می‌رود نرخ بدهی‌های ریاض در سال میلادی جاری بیش از ۵۴ درصد دیگر رشد کند.

عربی ۲۱ با استناد به داده‌های بانک جهانی نرخ افزایش بدهی خارجی عربستان را تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۳.۷ میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم در مقایسه با میزان ۴۹ میلیارد دلار مربوط به سال مالی ۲۰۱۷ جهش چشمگیری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به تصمیم دولت عربستان برای اخذ وام ۸۵ میلیارد دلاری در سال میلادی جاری، بدهی‌های خارجی این کشور تا پایان امسال از ۲۶۸ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

نکته قابل ذکر اینکه این ارقام مربوط به پیش از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ است، که از ماه مارس اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین این آمار مربوط به پیش از بحران نفتی اخیرا و سقوط بی‌سابقه قیمت جهانی نفت نیز است.

وزیر دارایی عربستان در ماه مارس با اشاره به پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا و کاهش بهای نفت، اعلام کرد ریاض برای اخذ وام‌های بیشتر تلاش خواهد کرد.

در بودجه سال ۲۰۲۰ عربستان، که در دسامبر گذشته ارائه شد، میزان هزینه‌های دولت ۲۷۲ میلیارد دلار و میزان درآمد ۲۲۲ میلیارد دلار برآورد شد بنابراین کسری بودجه حداقل ۵۰ میلیارد دلاری برای دولت ریاض در سال میلادی جاری پیش بینی می‌شود.

آژانس معتبر اعتبار سنجی «مودیز» اخیرا اعلام کرد رتبه اقتصادی عربستان سقوط کرده و چشم انداز اقتصادی این کشور را از پایدار به منفی تغییر داده است. این آژانس اعتبارسنجی بین المللی علت سقوط رتبه اقتصادی عربستان را فروپاشی بهای نفت و تردید درباره توانایی دولت ریاض برای جبران کسری ناشی از کاهش درآمد نفتی اعلام کرد. آژانس مودیز همچنین کاهش درآمد ۲۳ درصدی را برای دولت ریاض در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد.

شایان ذکر است که پادشاه عربستان در ژوئن سال ۲۰۱۷ با برکناری محمد بن‌نایف از ولی‌عهدی خود، پسرش بن‌سلمان را به جانشینی او انتخاب کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار