موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

کرونا یک خواننده دیگر را هم درگیر کرد / همکاری دوباره علیرضا قربانی با یک خواننده خارجی

اخبار موسیقی این هفته معطوف به همکاری علیرضا قربانی با یک خواننده کشمیری و همچنین ابتلای احسان خواجه امیری بود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای موسیقی کشور در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید.

همکاری علیرضا قربانی با یک خواننده کشمیری

علیرضا قربانی خواننده محبوب ایرانی پس از تجربه موفق السوئنو (El Sueño)، در ادامه همکاری‌هایش با احسان مطوری آهنگساز ایرانی ساکن آمریکا در پروژه بین‌المللی «صدا‌ها و پل‌ها»، قطعه جدیدی با نام «نازنی‌نی» (به زبان کشمیری نازنین من) خوانده است.

در کنار علیرضا قربانی، قیصر نیظامی خواننده معروف کشمیری نیز اشعاری از ابراهیم مسکین را می‌خواند. اشعار فارسی این قطعه سروده فریدون مشیری است.

علیرضا قربانی

این اثر با همکاری نوازندگان برجسته بین‌المللی همچون مایک بلاک (نوازنده ویلن‌سل در گروه سیلک رود)، رانی ملای (نوازنده عود از فلسطین) و علی منتظری، حسام ناصری، میلاد محمدی و میثم مروستی (نوازندگان ایران) به‌زودی به علاقمندان موسیقی تلفیقی ایران و جهان عرضه خواهد شد.

خواجه امیری به کرونا مبتلا شد

احسان خواجه امیری خواننده موسیقی پاپ از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد.

احسان خواجه امیری

طی ماه‌های اخیر چند تن از هنرمندان عرصه موسیقی و شعر به کرونا مبتلا شده‌اند. برخی از این هنرمندان بهبود یافتند و برخی دیگر هم این روز‌ها مراحل درمان و قرنطینه را سپری می‌کنند.

پیش از این ابتلای چهره‌هایی چون بهاره رهنما، یکتا ناصر، منوچهر هادی رضا بهرام و پیمان قاسم خانی به این بیماری رسانه‌ای شده بود.

احسان خواجه امیری خواننده موسیقی پاپ آخرین تک آهنگ خود در سال ۹۸ را با نام «بی قرار» در دسترس مخاطبان قرار داد.

تعداد آهنگ‌های مجوز گرفته در سه ماهه اول سال

در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۳۹ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده است که این تعداد در بهار سال گذشته، ۴۹۵ تک آهنگ بوده و افزایش حدود دو برابری داشته است؛ یعنی به طور میانگین در هر روز، تقریباً ۱۰ تک آهنگ مجوز گرفته است.

دفتر موسیقی

در سه ماهه بهار امسال همچنین، ۶۲ آلبوم و ۴۴ نماهنگ از دفتر موسیقی مجوز گرفته است. سال گذشته در بهار، ۷۶ آلبوم و ۴۸ نماهنگ با مجوز دفتر موسیقی منتشر شد.

جشنواره موسیقی جوان، مجازی برگزار می‌شود

به نقل از مهر علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: مرحله اول داوری و ارزیابی آثار شرکت‌کننده در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تقریباً رو به اتمام است و غیر از چند نمونه مرتبط با موسیقی ایرانی، هیات داوران طی یکی دو روز آینده آثار شرکت‌کننده در بخش نهایی را معرفی خواهند کرد.

جشنواره مجازی موسیقی جوان

وی افزود: متاسفانه طی روز‌های اخیر علیرغم تمام تلاشی که از سوی ستاد برگزاری جشنواره موسیقی جوان برای اجرای کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به روز‌های کرونایی در ایام منتهی به جشنواره صورت گرفته بود، اما به طور حتم سلامتی شرکت‌کنندگان و هیات داوران و اعضای ستاد برای ما از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین پیرو اوضاع بهداشتی روز‌های اخیر و دستورالعمل‌های موجود ستاد اجرایی جشنواره، تصمیم گرفت تا مرحله دوم جشنواره نیز مانند مرحله اول به صورت غیرحضوری برگزار شود.

ثابت‌نیا بیان کرد: در مرحله نهایی جشنواره موسیقی جوان شرکت‌کنندگان بر اساس پارتیتور‌هایی که از طریق فضای مجازی برای آن‌ها ارسال خواهد شد در بخش‌های موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی به صورت مجازی شرکت می‌کنند. این در حالی است که درصدد هستیم در صورت فراهم شدن امکانات فنی شرایطی را ایجاد کنیم که فیلم آثار شرکت‌کننده در جشنواره در زمان‌بندی درست به‌صورت عمومی در فضای مجازی منتشر شود که مخاطبان از هنرنمایی این هنرمندان مستعد و جوان بهره‌مند شوند. البته برای معرفی نفرات برگزیده نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: با توجه به شرایط این روز‌های شیوع ویروس کرونا بسیار بعید است که شرایط اجرای حضوری شرکت کنندگان در جشنواره فراهم شود. ضمن اینکه دیگر وقتی برای تدارک اجرای حضوری نداریم بنابراین به طور یقین چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

آلبومی جدید از پوریا اخواص

آلبوم «ای شب» عنوان تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که به آهنگسازی سید امیر طاهری و خوانندگی پوریا اخواص پیش روی شنوندگان قرار گرفت.

در بخش اول آلبوم که در دستگاه همایون پیش روی مخاطبان قرار گرفته، قطعات «چنین که تویی» با شعر حسین منزوی، «ای شب» با شعر نیما یوشیج، «سپید مست»، «بی یاور» با شعر محمد پیشوایی منتشر شده است. ضمن اینکه «پرده آوا: فتراق»، «پرده دوم: خطاب»، «پرده سوم: شمیده»، «پرده چهارم: آنگاه»، «پرده پنجم: انجام» با شعر محمد پیشوایی عنوان آثاری است که در «بیات زند» پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

آلبوم جدید اخواص

مهدی حقیقی نوازنده تار، تارباس، پویان منصوری نوازنده بندیر، تار و دمام، سید امیر طاهری نوازنده سه تار، سینا نصرتی نوازنده سه تار، محمدرضا پوستی نوازنده عود، نیما جوزی نوازنده نی، مهبد نبوی نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، ماکان خوی نژاد نوازنده ویولنسل، سینا کریمی نوازنده کنترباس، امیر محمود صفرپور نوازنده تمبک، ساسان بخشی صداربردار – میکس و مستر، محمدرضا پوستی و مهدی حقیقی ناظران ضبط، میلاد نواربافی مترجم، معین هاشمی‌نسب عکاس، وحید محمدی طراح کاور، آیسان حقیقت طراح گرافیک اعضای گروه اجرایی این آلبوم را که در استودیو کنگان پارسه (کرگدن) و آبی رود ضبط شده، تشکیل می‌دهند.

پوریا اخواص از خوانندگان فعال حوزه موسیقی ایرانی است که علاقمندان موسیقی او را به واسطه همکاری طولانی مدت با گروه هم‌آوایان به سرپرستی حسین علیزاده، موسیقیدان برجسته معاصر می‌شناسند.

وی سابقه همکاری با ارکستر موسیقی ملی به رهبری فریدون شهبازیان، گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی، ارکستر مجلسی رسا به رهبری بهنام ابولقاسم (با اجرای آثاری از فردین خلعتبری) را در کارنامه دارد. از دیگر گروه‌هایی که اخواص با آن‌ها همکاری داشته می‌توان به صنم، نیستان، بحرِ نور و هم‌نوازان حصار اشاره کرد. «سرود مرد سرگردان»، «به یاد لطفی»، «غمنومه فریدون»، «عشقیم گل» و «این هم حکایتی است» هم از جمله آلبوم‌هایی است که با صدای اخواص در بازار موسیقی موجود است.

آلبوم «ای شب» با شماره مجوز ۱۳۹۸-۵۲۴۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره کتابخانه ملی ۲۶۶۵۲ توسط نشر و پخش جوان در بازار موسیقی عرضه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار