بهبود سریعتر عملکرد زانو در مبتلایان آرتروز زانو با کمک سلول‌های بنیادی

تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی چندین گروه بیمار مبتلا به آرتروز زانو نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان، عملکرد غضروف را با سرعت بیشتری بهبود می‌بخشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن تفقدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه محققان این دانشگاه برای درمان آرتروز زانو مشغول تحقیق و فعالیت روی سلول‌های بنیادی هستند، گفت: در حال حاضر تنها درمان بیماران مبتلا به آرتروز مسکن و تزریق کورتن داخل زانو است. از آنجا که رگی در مفصل‌ها وجود ندارد، تزریق دارو نیز سختی‌های خود را دارد و ترمیم آن دشوار است.

او افزود: سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان مناسبی در این حوزه باشد، به خصوص برای افراد سالمند که دارو مشکلاتی را برای سیستم گوارش آن‌ها ایجاد می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درمان با سلول‌های بنیادی به مراتب کم خطرتر است، زیرا سلول از بدن فرد گرفته می‌شود و مشکلات خود ایمنی را نیز ایجاد نمی‌کند.
 

بیشتربخوانید


تفقدی بیان کرد: در این دانشگاه روی چندین گروه بیمار مبتلا به آرتروز زانو با روش‌های درمان گوناگون کار شد. نتیجه تحقیقات نشان داد، در گروهی که از سلول‌های بنیادی برای درمان استفاده شده بود، بهبود عملکرد غضروف با سرعت بیشتری رخ داده است و البته ماندگاری بالاتری نیز دارد.

او با تاکید بر اینکه این تحقیقات در مرحله پیش بالینی قرار دارد، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی توانمندی تبدیل شدن به سلول‌های دیگر را دارند، این سلول‌ها با تمایز یافتن به غضروف عملکرد بیمار را بهبود می‌بخشند.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.