فروش جنگنده‌های اف-۳۵ ترکیه به نیروی هوایی آمریکا

وزارت دفاع آمریکا جنگنده‌های اف-۳۵ را که برای ترکیه در نظر گرفته بود به نیروی هوایی خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته است هشت جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ را که قرار بود به ارتش ترکیه تحویل داده شود، از شرکت لاکهید مارتین خریداری کند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم نیروی هوایی این کشور اعلام کرد این خرید تحت یک قرارداد اصلاح شده صورت می‌گیرد. مبلغی که نیروی هوایی آمریکا قصد دارد برای خرید جنگنده‌ها بپردازد ۸۶۲ میلیون دلار است.

گفته می‌شود این جنگنده‌ها برای ترکیه که یکی از متحدان ناتو در خاورمیانه است در نظر گرفته شده بود، اما پس از آنکه آنکارا سامانه موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد و تمایلی به سامانه موشکی پاتریوت آمریکا نشان نداد، واشنگتن نیز با رای کنگره از فروش جنگنده‌ها به ترکیه خودداری کرد.

پیش از این مشخص شد که کنگره آمریکا فروش ۱۰۵ جنگنده اف-۳۵ را با قیمت ۲۳ میلیارد دلار به ژاپن تصویب کرده است.

در همین حال، گروهی از نمایندگان آمریکا با تنظیم پیش‌نویس طرحی، مقدمات تحریم ترکیه را بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ مهیا کردند.

ترکیه نخستین کشور عضو ناتوست که چنین سامانه پدافند هوایی را از روسیه خریداری کرده است. روسیه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه برای فروش سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، علاوه بر تحویل این سامانه به آنکارا اجازه تولید بخشی از فن‌آوری تولید آن نیز به کشور ترکیه داده می‌شود.

این قرارداد تسلیحاتی، مخالفت شدید کشور‌های عضو ناتو از جمله آمریکا را در پی داشت. به اعتقاد واشنگتن این سامانه امنیت تجهیزات نظامی ناتو را به خطر می‌اندازد. با این حال، ترکیه با تمامی فشار‌هایی که از سوی واشنگتن بر آن وارد شد اعلام کرده است حاضر نیست از این قرارداد صرف نظر کند.

شرکت تجهیزات دفاعی و نظامی لاکهید مارتین امروز سه شنبه اعلام کرد درآمد این شرکت در سه ماه دوم سال مالی ۱۶.۲ میلیارد دلار بوده است که ۱۲ درصد بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
چرا اشتباه نوشتیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۳۱ تير ۱۳۹۹
اگه من جاي تركيه بودم همين الان اس ٠ ٤٠ هامو خاموش ميكردم و جمع ميكردم ببينم اينا اف ٣٥ بده هستند يا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
عضو ناتو هست چرا بهش ندن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
يونانم جزو ناتوست ولي اس ٣٠٠ خريد و هيشكي هم هيچي بهش نگفت
آخرین اخبار