مجمع خیرین ازدواج در کرمان راه اندازی می‌شود

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان از تلاش برای شناسایی خیرین و تشکیل مجمع خیرین ازدواج طی امسال خبر داد.

محبوبه نژاد زمانی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: ازدواج یک سنت حسنه و هم یک پدیده اجتماعی ـ جمعیتی است و به ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد.

او افزود: این پدیده در سال‌های اخیر، دچار تغییرات محسوسی شده که این امر افزایش میانگین سن ازدواج جوانان را به دنبال داشته است.

نژاد زمانی یکی از مهمترین عوامل در کم شدن میل جوانان به ازدواج را مسائل اقتصادی دانست و تصریح کرد: این به سبک زندگی و تحولات فرهنگی ما بر می‌گردد.

او بیان داشت: ترس از جدایی و طلاق ترس دیگری است که با فکر ازدواج به ذهن جوانان می‌آید.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند که یا باید قید ازدواج را بزنند، یا آن را به تعویق بیندازند یا بعد از تلاش‌های طولانی، مرارت‌های زیاد به سختی به نتیجه خواهد رسید یا به طور کلی قید آن را خواهند زد.

نژادزمانی افزود: در بروز این مشکلات نمی‌توانیم یک نفر یا یک نهاد را مقصر بدانیم بلکه عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم دادند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از انتظار قرار دهند.

او تصریح کرد: طی هر تأخیری که در ازدواج جوانان رخ می‌دهد، تاثیرات منفی آن دامن جامعه را خواهد گرفت از جمله تأخیر در فرزندآوری و شکاف جمعیتی است که در این رابطه رسانه‌ها و خانواده نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در امر جوانان دارند.

نژادزمانی بیان داشت: آن‌ها می‌توانند با راهنمایی‌ها و کمک هایشان گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان باشند در هر حال، حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهاد‌های اجتماعی، دولت و خانواده است تا بتواند جامعه را از این بحران تأخیر در ازدواج جوانان برهاند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان به شیوع کرونا در جامعه و محدودیت‌هایی که در این زمینه ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: طی امسال به علت محدودیت‌هایی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرده از برگزاری برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته به این مناسبت برگزار می‌شد، مانند جشنواره، ازدواج‌های گروهی و نمایشگاه لوازم خانگی که با تخفیفات ویژه‌ای برای زوجین جوان همراه بود، معذور بودیم.

نژادزمانی افزود: بدین منظور، اهم فعالیت‌ها در فضای مجازی صورت گرفته و جریان‌سازی فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا در برنامه‌های ازدواج در خصوص تسهیل و رفع موانع ازدواج با رویکرد آموزشی برای جوانان و خانواده‌ها و بارگذاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام شده است، لذا انتظار داریم دستگاه‌ها و نهاد‌ها در این رابطه هم افزایی لازم را داشته باشند.

او از برنامه‌های شاخص امسال طی هفته ازدواج را شامل برگزاری کمپین مشاوره رایگان به صورت حضوری و تلفنی با استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در سطح استان، به ویژه شهرک‌های حاشیه شهر کرمان عنوان و تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های عضو این کار را انجام می‌دهیم.

نژاد زمانی تصریح کرد: هرشب گفتگوی لایو ایثارگران با حضور مشاوران و اساتید مجرب دانشگاهی در حوزه ازدواج را طی هفته ازدواج شاهد هستیم.

او ابراز امیدواری کرد: با این فرهنگ سازی، هم به کنترل بیماری کرونا و هم به ترویج ازدواج بدون تشریفات به جوانان کمک کنیم و زوجین هم از این فرصت استفاده کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان از دستگاه‌های عضو ستاد خواست: با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و مشاوره رایگان در خصوص ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، برای جامعه هدف خود در هفته ازدواج تلاش داشته باشند و اقدامات عملیاتی و تبلیغاتی ـ فرهنگی خود را به منظور ترویج ازدواج‌های آسان و تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج‌های ساده و بدون تجمل گرایی در فضای مجازی انجام دهند.

نژادزمانی بیان داشت: انتظار داریم با تلاش، حمایت، هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها در شناسایی خیرین ازدواج در استان، بتوانیم مجمع خیرین ازدواج را طی امسال راه اندازی کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال گذشته با حمایت بانک‌ها از ۳۸ هزار نفر متقاضی وام ازدواج تقریباً ۹۱ درصد (حدود ۳۴ هزار نفر) آن‌ها موفق به دریافت وام ازدواج شده اند.

نژادزمانی افزود: انتظار داریم، شورای هماهنگی بانک‌ها همراهی لازم را طی امسال با توجه به مشکلاتی که اکنون در جامعه حاکم است، با نسل جوان داشته باشد و این تسهیلات سریعتر در اختیار آن‌ها گذاشته شود تا بتوانند در مسیر آسان سازی ازدواج جوانان دیار کریمان گام مثبتی را بردارند.


او از کوشش و تلاش‌های تمامی سمن‌های جوانان در مبارزه با بیماری کرونا، به ویژه سمن‌هایی که در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند و با جذب کمک‌های مادی و معنوی، خیران را در مسیر آسان سازی ازدواج جوانان دیار کریمان گام برمی دارند، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار