تاثیر آموزش‌ نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس در قتل خاشقجی

الجزیره در گزارشی به تاثیر آموزش نهاد‌های اطلاعاتی‌انگلیس در قتل جمال خاشقجی توسط مزدوران سعودی اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، سازمان کلاسی‌فاید انگلیس (Declassified UK) در پایگاه اینترنتی خود نوشت نهاد‌های اطلاعات داخلی و خارجی انگلیس مقامات بلند پایه بیش از ده کشور در آفریقا و خاورمیانه را آموزش می‌دهند که سرکوبگرترین مقامات جهان هستند.

این سازمان، دولت انگلیس را متهم کرد برای حمایت از هر رژیمی که در خدمت منافع سیاسی و اقتصادیش باشد، آمادگی دارد.

مت کنارد (Matt Kennard) از سازمان دی کلسی فاید یوکی می‌گوید انگلیس سعی می‌کند تظاهر کند درباره حقوق بشر و دمکراسی نگران است، اما وقتی که ادله را بررسی می‌کنی پی می‌بری که حقوق بشر یک امر حاشیه‌ای و فرعی است و همه اسناد و مدارک نشان می‌دهد ما آماده ایم از هر نظامی که آنچه را از آن می‌خواهیم انجام می‌دهد و در خدمت منافع اقتصادی ما قرار دارد، دفاع کنیم.

به گزارش این سازمان نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مقامات برخی کشور‌ها از جمله عربستان سعودی را آموزش دادند که برخی از مزدوران سعودی چند ماه پس از این آموزش‌ها در ترور جمال خاشقجی شرکت کردند. همچنین برخی مقامات امارات آموزش دیدند که متیو هیگز را با این ادعا که جاسوس است، بازداشت کردند. همچنین مقامات مصر که اطلاعات این کشور جولیو ریجینی پژوهشگر ایتالیایی را به قتل رساند.

دولت انگلیس می‌گوید بهترین روش برای تاثیر گذاری بر این نوع نظام‌ها که سازمان‌های حقوقی از کارنامه شان در زمینه حقوق بشر انتقاد می‌کنند، حفظ روابط خوب با آن‌ها است، اما برخی از کارشناسان امنیت و اطلاعات معتقدند این نگرش دولت بی پایه و اساس است.


بیشتر بخوانید


چارلز بریج تحلیلگر امور امنیت و اطلاعات می‌گوید ادله‌ای وجود ندارد که نشان دهد این کشور‌ها کارنامه حقوق بشر خود را بهبود بخشیدند بلکه کارنامه آن‌ها تیره‌تر می‌شود. به عنوان مثال عربستان سعودی و امارات جنگ ویرانگرانه‌ای در یمن به راه انداختند در حالی‌که انگلیس با اسلحه و آموزش اطلاعاتی از این دو کشور حمایت می‌کند؛ بنابراین اظهارات مقامات انگلیس گزینشی است و ویژگی آن دورویی است. چرا چنین سیاستی را مثلا با سوریه یا روسیه یا چین در پیش نمی‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار