هر یک واحد خون اهدایی، جان سه انسان را نجات می‌دهد

پلاسمایی که در روز‌های کرونایی برای نجات بسیاری از بیماران استفاده می‌شود، از فرآورده‌های خونی است و نجات جان سه نفر در گرو یک واحد خونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مریم جعفری راد متخصص پاتولوژی و مسئول آزمایشگاه بیمارستان رضوی گفت: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ سی‌سی است و در فرد اهداء‌کننده به‌طور طبیعی در ۳ یا ۴ هفته، این مقدار خون توسط سیستم خون‌ساز جایگزین می‌شود.

او افزود: گلبول قرمز، پلاکت، کرایو و... نیز در کنار همین پلاسما از دیگر فرآورده‌هاست که در شرایط استاندارد و ویژه در سازمان انتقال خون نگهداری شده و در صورت لزوم در مراکز درمانی توزیع می‌شود

متخصص پاتولوژی ادامه داد: اهدای خون برای فرد اهداء‌کننده علاوه‌ بر فوایدی همچون کاهش غلظت خون، کاهش بار آهن ذخیره، کنترل فشار خون، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، احساس افتخار و رضایت‌مندی قلبی را برای او ایجاد می‌کند.
 

بیشتربخوانید


جعفری بیان کرد: داشتن حداقل سن ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال، حداقل وزن ۵۰ کلیوگرم، دارا بودن فشار خون متعادل، مبتلا نبودن به کم‌خونی، هپاتیت وبرخی از بیماری‌های عفونی دیگر، بیماری‌های قلبی- ریوی، اعتیاد نداشتن به مواد مخدر تزریقی و الکلی و نیز گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین زمان اهدای خون از شرایط لازم آن است.

او تصریح کرد: حداکثر دفعات اهدای خون در آقایان ۴ بار و در بانوان ۳ بار در یک سال است همچنین بانوان باردار نباید خون اهداء کنند.

این متخصص پاتولوژی تاکید کرد: خون سالم واقعا نجات‌دهنده زندگی بسیاری از افراد است و هر یک واحد خون می‌تواند جان ۳ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد.

جعفری اظهار کرد: اعمال جراحی، تصادف‌های رانندگی و سوانح، زنان باردار هنگام زایمان، نوزادان نارس و بیمارانی که تحت شیمی‌ درمانی یا رادیوتراپی قرار می‌گیرند، مهم‌ترین مصارف خون اهدایی در بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند.

او افزود: نیاز به خون همیشگی است، باید بگویم که شیوع ویروس کرونا سبب شده که بسیاری از افراد مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته و همین امر در ذخیره‌سازی فرآورده‌های خونی تأثیر گذاشته و باعث کاهش ذخایر خونی بیمارستان‌ها شده است.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.