وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتظر تخصیص تسهیلات کرونایی هستیم/ جشنواره‌های فرهنگی و هنری سال برگزار می‌شوند

سید عباس صالحی گفت: امیدواریم در یک یا دو ماه آینده تسهیلات سامانه کارا تخصیص داده شود و در پی آن اتفاق خوبی برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه رخ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه تقدیر از خانواده معظم شهدای خبرنگار و شهیدان مجتبی و حمیدرضا انجم الشعاع گفت: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، طرح ملی «سه شنبه‌های تکریم» در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برنامه ریزی شد و در حال حاضر در محله‌ها و شهر‌های مختلف اجرا می‌شود.

وی افزود: در ششمین جلسه از این طرح در خدمت خانواده شهید خبرنگار حسن مصطفوی، شهیدان مجتبی و حمیدرضا انجم الشعاع در استان کرمان و همچنین در تهران میزبان خانواده شهید محمود صارمی بودیم. سه شنبه‌های تکریم فرصتی را برای ادای دین به شهدا در چهلمین سالگرد دفاع مقدس فراهم می‌کند و همچنین مجموع جوانان و نوجوانانی که ایام دفاع مقدس را ندیده و یا کمتر درباره آن شنیده اند، می‌توانند در یک ارتباط مستقیم با خانواده شهدا، روایات ناب آن ایام را بشنوند و به آن‌ها عمل کنند.

صالحی درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام کرونایی برای کمک به اهالی رسانه اظهار کرد: شرایط سختی را در حوزه‌های مختلف کشور تجربه می‌کنیم و بخش قابل توجهی از این شرایط به دلیل آسیب‌هایی  است که شرایط اقتصادی و کرونایی ایجاد کرده و متوجه بخش فرهنگ و هنر و رسانه شده است. البته با تلاش‌هایی که صورت گرفت پاره‌ای از اقدامات حمایتی به نتیجه رسیده وپاره‌ای هم در شرف اقدام است که امیدواریم این اتفاقات هرچه سریعتر به مرحله عمل برسند.

وی افزود: همزمان با شیوع ویروس کرونا، حق بیمه افرادی که از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه بودند و بیش از ۱۰۰۰ نفر آن‌ها از اهالی رسانه هستند، به مدت سه ماه توسط صندوق هنر پرداخت شد. در حوزه یارانه‌های مطبوعات هم نگرانی‌هایی را بابت این مسئله داشتیم که یک وقت به دلیل شرایط سخت اقتصادی در تامین آن‌ها با مشکل مواجه شویم اما خوشبختانه در شش ماهه اول با تخصیص پنجاه درصد این اعتبار‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه موافقت شد. البته فعلا با تامین یارانه فاصله زیادی داریم، اما اصل این است که در ۶ ماهه اول پنجاه درصد یارانه مطبوعات و نشریات تایید سازمان برنامه و بودجه را پیدا کرد و قدم خوب و مهمی بود که امیدواریم هرچه سریعتر تخصیص و تامین آن هم اتفاق بیفتد و ما بتوانیم در همین ماه مرداد و یا نهایتا در شهریور این یارانه‌ها را به اهالی نشر و رسانه بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سامانه کارا بیان کرد: در حوزه تسهیلات کرونایی در سامانه کارا به لطف خدا تاکنون حدود ۵۲۰ میلیارد تومان مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف قرار گرفته است. امیدواریم با همکاری بانک‌ها هرچه سریعتر تامین اعتبار شود. یک تسهیلات ۱۲ درصدی در سامانه کارا شکل گرفته و علاوه بر آن، اتفاق خوبی که در حال انجام است، تسهیلات ۴ درصدی است که در این قسمت هم عزیزان ما در سازمان برنامه و بودجه همکاری داشتند و رقم نسبتا خوبی را برای تسهیلات ۴ درصد تامین کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم در یک یا دو ماه آینده این تسهیلات به تصویب برسد و در پی آن اتفاق خوبی برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه رخ دهد. همانطور که مطلع هستید بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله رسانه، به دلیل شرایط فعلی، نسبت به پایداری اشتغال مسائلی دارند که آن تسهیلات حتما در رفع آن‌ها موثر خواهد بود. مبلغ دیگری را هم به عنوان تسهیلات معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در نظر گرفته ایم. تقریبا چیزی شبیه به بیمه بیکاری، اما نه با همان عنوان بلکه در قالب تسهیلات معیشتی که ابلاغ آن رسیده و امیدواریم که شرایط تخصیص و تامین آن پدید آید.

صالحی درباره رویداد‌های فرهنگی و هنری سال نیز گفت: در حال حاضر رویداد‌های فرهنگی هنری در شرایط عدم قطعیت هستند البته بخش‌های دیگر مانند حوزه گردشگری، آموزش و پرورش و... هم تحت تاثیر شرایط قرار گرفته اند. اما طی صحبت‌هایی که با دوستان داشتیم سناریو‌های جایگزین را برای ۶ ماهه دوم پیش گرفته ایم تا درصورتی که شرایط رو به بهبودی نرود و یا همین شرایط ادامه داشته باشد بتوانیم با به کارگیری آن راهکارها، جشنواره‌ها و... را برگزار کنیم.

وی در پایان خطاب به خبرنگاران بیان کرد: امیدوارم که راه خبرنگاران شهید و مجموع شهدا را خبرنگاران امروزی ما که پیگیر حق و حقیقت هستند تداوم بخشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار