ستاری مطرح کرد؛

فناوری هوش مصنوعی، ضامن امنیت ملی کشور‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: فناوری هوش مصنوعی به اقتدار کشور‌ها گره خورده و در آینده نزدیک، ضامن امنیت ملی آن‌هاست.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های پیچیده‌ای است که دنیا را متحول کرده است. این فناوری برای نخستین بار سال ۱۹۶۵ میلادی به عنوان یک دانش جدید در دنیا مطرح شد. فناوری که فکر می‌کند، اما نه به پیچیدگی تفکر انسان. این نوع تفکر که ساخته دست بشر است سعی می‌کند از مدل تفکر انسان الگوبرداری کند.

البته هنوز دنیا تا رسیدن به نقطه مطلوب استفاده از هوش مصنوعی فاصله دارد. اما برخلاف تصور عموم بسیاری از کار‌های روزانه مردم با استفاده از این فناوری ناشناخته انجام می‌شود. کار‌هایی مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و ... همه با کمک این فناوری میسر شده است.

استفاده از این فناوری آنقدر با زندگی مردم مانوس شده و در هم آمیخته است که تقریبا هیچ کسی این موضوع را احساس نمی‌کند و ندانسته از این فناوری نوین استفاده می‌کند. این موضوع هم به یک دلیل اتفاق می‌افتد؛ اینکه کسی نمی‌داند هوش مصنوعی دقیقا چیست و چه می‌کند.

همین عدم شناخت هم برخی گمانه‌زنی‌ها درباره خطرناک بودن این فناوری را بیشتر کرده است. اینکه این فناوری قرار است جای انسان را بگیرد و خطرات امنیتی برای کشور‌ها ایجاد کند. اما از آنجایی که آینده از آن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یاد بگیریم که چه کار‌هایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و بدون ترس به استقبال این فناوری پیچیده و کاربردی برویم.

هنوز هم هوش مصنوعی اذهان را به سمت ربات‌های سخنگو و شبیه به انسان می‌برد. تصور این است که هوش مصنوعی فقط همان ربات‌های بی احساس و گاهی ترسناکی هستند که برای راحت‌تر شدن کار‌ها به مدد آمده‌اند و قرار است نقش انسان در زندگی روزمره را کم کنند.

اما این فناوری کاربردی به کمک انسان آمده است تا در حوزه‌های مختلفی مانند سلامت، کسب و کار، آموزش وپرورش، اقتصاد، قانون و قضا، تولید، برقراری امنیت و تفسیر داده‌ها خدمت‌رسانی کند.

شاید تا به حال متوجه این موضوع نبوده باشید، ولی همین حالا هم توسط هوش مصنوعی ضعیف یا ANI محاصره شده‌ایم. ماشین‌هایی که عادات جستجوی شما در گوگل را ردگیری می‌کنند و بر اساس هزاران متغییر مختلف تبلیغات مناسب را برای شما به نمایش در می‌آورند، بر اساس ANI‌های ابتدایی ساخته شده‌اند که در طول زمان سلایق شما را یاد می‌گیرند.

 افزایش سرمایه‌گذاری در بخش فناوری ضروری است

اما پیوستن ایران به لیست دارندگان فناوری هوش مصنوعی یکی از اولویت‌هایی است که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم بار‌ها بر آن تاکید کرده است.

به گفته او فناوری هوش مصنوعی به اقتدار کشور‌ها گره خورده و در آینده نزدیک ضامن امنیت ملی آن‌هاست. به همین علت این مبحث با جدیت در معاونت علمی دنبال می‌شود.

ستاری معتقد است که افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش ضروری است و باید با وجود توانمندی‌های موجود در کشور، این فناوری در حد قابل قبولی توسعه یابد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از متولیان این حوزه در تلاش است تا این فناوری کاربردی و حیاتی را در کشور توسعه دهد. گسترش و فراهم کردن زیرساخت‌های آن هم به یکی از اولویت‌های ستاد تبدیل شده است. این ستاد با تمرکز بر روی فناوری‌های نوظهور، به حوزه هوش مصنوعی و بلاک‌چین ورود کرده است.

توسعه فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین در بخش دیجیتال و هوشمندسازی و حمایت از نوآوران و کارآفرینان دانش‌بنیان مهم‌ترین هدفی است که در این ستاد پیگیری می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با استفاده از ابزار‌های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات در این عرصه گام‌های جدی برداشته شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
كلا برنامه نويسي بايد اولويت اول مملكت بشه
آخرین اخبار